کد خبر: 261195
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۸:۳۴:۰۰
| |

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

پروژه‌های ناتمام، دستاورد فشار نمایندگان/ مقاومت سازمان برنامه و بودجه در برابر طرح‌های عمرانی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر طرح های ناتمام بسیاری روی دست دولت مانده که بخشی از این طرح ها با فشار بعضی از نمایندگان مجلس به تصویب رسیده اند و اکنون سازمان برنامه و بودجه در برابر تصویب طرح های جدید مقاومت می کند.

پروژه‌های ناتمام، دستاورد فشار نمایندگان/ مقاومت سازمان برنامه و بودجه در برابر طرح‌های عمرانی
کد خبر: 261195
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش نمایندگان مجلس در تصویب انبوهی از طرح‌های ناتمام در کشور اظهار کرد: در فرآیند تصویب طرح‌های عمرانی گاهی نمایندگان مجلس موثر هستند و بعضی از این طرح‌ها با فشار نمایندگان به تصویب می‌رسد. حدود 6 سال پیش در دوره‌ای که سازمان برنامه و بودجه وجود نداشت، این طرح‌ها به راحتی شکل گرفت و تعداد آنها اضافه شد که در این بین طرح‌های بزرگی هم دیده می‌شود.

تمام طرح‌های نیمه‌تمام، عمرانی نیست

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: البته در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه در برابر این طرح‌ها مقاومت می‌کند و تا حدودی تصویب آن غیرممکن شده است. البته در قانون هم آمده که این طرح‌ها نباید به تصویب برسد. باید به این نکته توجه داشت که تمام طرح‌های ناتمام طرح‌های عمرانی نیست بلکه طرح‌های تعمیراتی هم شامل آن می‌شود که از جمله می‌توان به طرح تعمیرات بیمارستان‌ها اشاره کرد.

بهادری معتقد است دولت باید طرح‌های ناتمامی که بیش از 70 درصد تکمیل شده‌اند را در اولویت قرار دهد و کامل کند.

وی در این باره توضیح داد: امسال از دولت خواسته شده به طرح‌های بالای 50 درصد توجه داشته باشد. برای طرح‌های زیر 50 درصدی نیز مجلس به دولت تکلیف کرده تا این طرح‌ها را بفروشد. اگر طرحی انتفاعی است در قالب مزایده به مردم واگذار شود. برای مثال ساخت ورزشگاهی در یک استان نیمه‌تمام مانده و بخش خصوصی هم مشتری آن است. باید این ورزشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنند تا به بهره‌برداری برسد و دولت هم سبک شود.

این رویه برای دولت صرفه‌جویی به همراه دارد و باعث درآمدزایی برای بخش خصوصی خواهد شد.

کنترل نقدینگی‌های سرگردان

بهادری ادامه داد: منظور از بخش خصوصی معنای عام آن است. در حال حاضر منابع مالی بسیار زیادی در دست مردم و بنگاه های خصوصی وجود دارد که بیش از هزار و 700 میلیاردتومان نقدینگی است که به صورت سرگردان درکشور جولان می دهد. بخشی از این نقدینگی می تواند به خرید بنگاه های اقتصادی دولت اختصاص پیدا کند. بسیاری از این پروژه های برای خریداران توجیه اقتصادی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان مجلس برای تصویب بودجه‌های عمرانی در بودجه 98 نیز دولت را تحت فشار قرار می‌دهند، گفت: مقاومت سازمان برنامه و بودجه در برابر طرح‌های عمرانی به اندازه‌ای سنگین است که نمایندگان دیگر وارد این موضوع نمی‌شوند زیرا می‌دانند که دولت این طرح‌ها را نمی‌پذیرد، اگر بتوانیم همین طرح‌های موجود را به سروسامان برسانیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها