مدیرعامل نمایندگی بیمه ایران در استان کرمان:

مهاجران افغان هزینه‌های اجتماعی و مالیات پرداخت نمی‌کنند

مدیرعامل نمایندگی بیمه ایران در استان کرمان با تاکید بر اینکه افاغنه در تولید حق بیمه هیچ مشارکتی ندارند، گفت: بیشتر خسارت دریافتی افاغنه در بخش تصادفات است که متاسفانه بیشتر آنها مربوط به افغانی کش‌ها که منجر به فوت یا جرح می‌شوند به عنوان زیان دیده از صندوق بیمه ایران خسارت دریافت می‌کنند.

مهاجران افغان هزینه‌های اجتماعی و مالیات پرداخت نمی‌کنند
کد خبر: 261253
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۸:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در اغلب کشورها، به جز آنهایی که بخش بزرگی از مهاجران‌شان را میانسالان تشکیل می‌دهند، افراد مهاجر سهم بیشتری در پرداخت‌های مالیاتی و دیگر هزینه‌های اجتماعی دارند. این رقم مشارکت در مقایسه با منافع فردی که این افراد دریافت می‌کنند، بسیار بالاتر است. این بدین معنی است که مهاجران به تامین مالی زیرساخت‌های عمومی کمک شایانی می‌کنند، هرچند که به صورت پیش‌فرض تصور می‌شود افراد مذکور نسبت به مردم بومی کشورها سهم کمتری در هزینه‌های مربوط به این امور دارند.

اما مهاجران افاغنه در ایران و خصوصا در کرمان هزینه‌های اجتماعی و مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند و نه تنها که هیچ آورده سرمایه‌ای برای استان ندارند بلکه ارز را نیز از کشور خارج می‌کنند که در این گزارش تنها نگاهی گذرا به بخشی از خساراتی که افاغنه به مردم کرمان وارد می‌کنند اشاره‌ خواهد شد.

سهم افاغنه در دریافت و تولید بیمه

"حسن عمادآبادی" مدیرعامل نمایندگی بیمه ایران در استان کرمان در خصوص میزان خسارتی که صندوق بیمه ایران به افاغنه پرداخت می‌کند، اظهار کرد: افاغنه حدود 20 درصد جمعیت آماری خسارت استان را به خود اختصاص داده‌اند لذا 20 درصد خساراتی که صندوق بیمه ایران در استان پرداخت می‌کنند به افاغنه تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید برآنکه افاغنه در تولید حق بیمه هیچ مشارکتی ندارند، گفت: بیشتر خسارت دریافتی افاغنه در بخش تصادفات است که متاسفانه بیشتر آنها مربوط به افغانی کش‌ها که منجر به فوت یا جرح می‌شوند به عنوان زیان دیده از صندوق بیمه ایران خسارت دریافت می‌کنند.

مدیرعامل نمایندگی بیمه ایران در استان کرمان بیان کرد: افاغنه در معابر یا جاده‌ها با صحنه‌سازی از بیمه خسارت دریافت می‌کنند که حدود چهار درصد از پرداخت خسارات ما به این مورد تعلق می‌گیرد گفتنی است اگر خودرویی بیمه نباشد این خسارت را صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌کند.

متاسفانه با پیگیری‌های فراوان بیمه ایران مبلغ پرداختی به افاغنه را در اختیار این خبرگزاری قرار نداد و به دادن درصد خسارات دریافتی بسنده کرد.

تصادف اتباع افغانی

نگاهی به خسارات پنهان و آشکار افغانی کش‌ها در استان کرمان

متاسفانه افغان‌کِش‌ها بدون رعایت قوانین با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و معمولا وقتی که از جاده خارج می شوند به علت سرعت زیاد و تعداد زیاد سرنشینان، موجب بروز تصادفاتی مرگبار می‌شوند که هر از چند روزی یکی از این خبرها بر روی خروجی رسانه‌های استان کرمان قرار می گیرد و متاسفانه شاهد این تهدیدات آشکار و این پدیده شوم در جاده‌های استان هستیم.

اما علاوه بر این تهدید آشکار، تهدید پنهان سرعت زیاد افغانی‌کش‌ها باعث انحراف و تصادف دیگر خودروها شده‌اند کسی تا کنون این موضوع را به صورت دقیق تصور نمی‌کنم بررسی کرده باشد که اگر کنکاش شود دلیل زیاد تصادفات استان کرمان مشخص خواهد شد، زیرا بارها خودم در جاده‌ها شاهد رانندگی دیوانه‌وار این ماشین‌ها بوده‌ام و اگر راننده سایر خودروهای عبوری تجربه کافی در کنترل خودرو نداشته باشد حتما تصادف خواهد کرد.

سرهنگ "یوسف نجفی" فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان با بیان این مطلب که در جاده‌های اصلی و یا فرعی استان هر چند وقت یکبار شاهد حادثه‌آفرینی افغان‌کِش‌ها هستیم، اظهار کرد: افغان‌کِش‌ها برای آن‌که توسط مامورین انتظامی متوقف نشوند، بیشتر اوقات در جاده‌های فرعی، اصلی و روستایی با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و معمولا پلیس برای حفظ جان سرنشینان، آنها را نمی‌تواند متوقف کند، زیرا در زمان متوقف کردن آنها، احتمال ایجاد حادثه وجود دارد.

وی از برخوردهایی که توسط ماموران انتظامی با این هنجارشکنان صورت می گیرد، سخن به میان آورد و تصریح کرد: بخشی از آمار تصادفات استان مربوط به این افغان‌کِش‌هاست.

دکتر"حمیدرضا رشیدی‌نژاد" رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در خصوص مشکلاتی که اتباع افغانی بر بدنه درمانی استان وارد می‌کنند، نیز گفت: طبق وظایف انسان دوستانه، هر بیماری که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند و نیاز به دریافت خدمات درمانی است، موظف به درمان آن هستیم دیگر برای ما هیچ فرقی نمی‌کند که از چه نژاد و ملیتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: وقتی اتباع افغانی غیرمجاز که دچار حادثه یا بیماری می‌شوند، به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند همه هزینه‌های درمان خود را پرداخت نمی‌کنند و در این خصوص هیچ کمکی به بیمارستان‌هایی که این بیماران را پذیرش می‌کنند، نمی‌شود و اگر کمک‌های جزیی هم وجود داشته باشد؛ قابل مقایسه با هزینه‌هایی که برای این دسته از بیماران صرف می‌شود؛ نیست.

وی با بیان این مطلب که برخی از بیمارستان‌های استان، ماهیانه حدود 150 میلیون تومان برای اتباع غیرمجاز افغانی هزینه می‌کنند، تصریح کرد: در شرایطی که هیچ بحرانی وجود نباشد ماهیانه حدود 150 میلیون تومان برای اتباع افغانی غیرمجاز از سوی بیمارستان‌های استان هزینه می‌شود اما در زمانی که حادثه‌ای مثل تصادف افغانی‌کش‌ها که در هر تصادف ممکن است 15 نفر افغانی غیرمجاز به بیمارستان‌ها منتقل شوند که نیازمند جراحی‌های متعدد هستند؛ رخ دهد، هزینه‌های آنها بالاتر خواهد رفت.

رشیدی‌نژاد اعلام کرد: بیمارستان شهید باهنر کرمان سالانه حدود دو میلیارد تومان برای درمان اتباع افغانی غیر مجاز هزینه می‌کند که تاکنون در جایی جبران نشده است و این مهم را به استانداری، وزات بهداشت و درمان، وزارت کشور و کمیساریای عالی منعکس کرده‌ایم اما این هزینه‌ها جبران نشده است.

هزینه 150 میلیاردی افاغنه به بدنه آموزش و پرورش

"امید سلاجقه" رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: حدود 33 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس عادی استان کرمان در کنار ایرانی‌ها در شهرستان‌هایی که حضور افاغنه بلامانع است، مشغول به تحصیل هستند.

وی از میزان هزینه کرد آموزش و پرورش استان برای تحصیل رایگان دانش‌آموزان افغانی سخن به میان آورد و بیان کرد: سالانه بیش از 150 میلیارد تومان هزینه تحصیل دانش‌آموزان افغانی در زمینه فضا، تجهیزات، نیروی انسانی، سرانه آموزشی و ... می‌شود.

افغانستان و مدرسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها