اولین قربانیان تفکرات اقتصادی اشتباه دولتمردان کارگران هستند

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه ریشه تمام مشکلات کارگران تحریم ها نیست گفت:در شرایطی که دولت کارفرمای بزرگ است، مشخص است که امکان افزایش دستمزد وجود ندارد.

اولین قربانیان تفکرات اقتصادی اشتباه دولتمردان کارگران هستند
کد خبر: 261329
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد رضا تاجیک،عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در مرور مشکلات کارگران گفت: افزایش نرخ ارز بهترین بهانه برای اشتباه دولتمردان در به هدر رفتن سرمایه‌های ملی‌ و منابع کشور است. کارشناسان اقتصادی و فعالان تشکلات کارگری این موضوعات را متذکر شده اند، ولی متأسفانه نتیجه آن کارگرانی مستضعف و افرادی که برای زیستن مشکل دارند نیست.

وی ریشه بسیاری از مشکلات کارگران را عدم مدیریت ها خواند و گفت: بعضاً مسئولان به گونه ای درباره مشکلات کارگران صحبت می کنند که انگار کارگران صدقه بگیر هستند. اما کارگران صدقه بگیر نیستند، تنها دستمزدی متناسب با قیمت‌ها را مطالبه دارند.

تاجیک در ادامه با تأکید بر اینکه مسئولان نوسانات نرخ ارز را بهانه ای برای شانی خالی کردن از حل مشکلات کارگران کرده اند گفت:مطمئناً در صورت عدم تأمین معیشت کارگران که زیر خط فقر نگه داشته شده‌اند، مشکلات حوزه تولید به خاطر نبود انگیزه کارگران افزایش می یابد. سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا تنها 5درصد است، این در حالی است که کارفرمایان با بهانه های مختلف مانع از افزایش دستمزد و جبران عقب ماندگی مزدی می شوند. همین موضوع باعث می شود انگیزه کارگران کاهش و راندمان تولید پایین آید. این موضوع که دیگر تقصیر تحریم ها نیست.

عضوکمیته شورای عالی کار در ادامه در واکنش به اعلام سازمان برنامه و بودجه برای آمادگی ارائه بسته حمایتی کارگران نیز گفت: مبلغ بسته حمایتی دولت نیز رقم قابل توجهی نیست و کارگران که در طول سال‌های گذشته با عقب‌ماندگی حقوق و دستمزد مواجه هستند در سال‌ جاری با توجه به افزایش قیمت‌های چند برابری با کاهش قدرت خرید بیشتری همراه شده‌اند و تنها راه این است که حقوقی متناسب با قیمت‌ها به آن‌ها پرداخت شود.

وی ادامه داد: با افزایش 100 درصدی حقوق نیز شکاف ایجاد‌شده میان مزد و قیمت‌ها جبران نخواهد شد و مطابق با اذعان وزیر کار بخش عمده‌ای از کارگران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. متأسفانه تلاش‌های نمایندگان کارگری در چند ماه گذشته ناکام مانده است.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: وقتی محوریت جلسه قبلی شورای عالی کار افزایش دستمزد نباشد، نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت به همین دلیل افزایش دستمزد کارگران همچنان بلاتکلیف مانده است، دولت بزرگترین کارفرمای کشور است و به‌دلیل محدودیت‌هایی که در منابع دارد طبیعی است که رضایت چندانی به افزایش دستمزدها نداشته باشد.

عضو کمیته مزد شورای‌عالی کار گفت: تصمیم‌گیری درباره اصلاح یا افزایش دستمزدها در جلسات شورای‌عالی کار به اکثریت آراء نیازمند است و در شرایطی که بزرگ‌ترین کارفرمای کشور تمایلی به افزایش دستمزدها ندارد مسیر این جلسات به افزایش مزد ختم نمی‌شود.

نمایندگان کارگری در 2 ماه گذشته درخواست اصلاح دستمزد کارگران را بارها مطرح کرده‌اند و خواستار برگزاری جلسه‌ای به این منظور شدند، اما جلسه‌ای نیز که برگزار شد محوریت آن موضوع اصلاح دستمزد کارگران قرار نگرفت

تاجیک تأکید کرد: تصمیم‌گیری درباره مزد می‌تواند حتی 3 بار در سال انجام شود و هیچ الزامی برای انجام آن برای یک‌بار در سال وجود ندارد و متناسب با نرخ تورم سالانه یا ضرورت‌هایی مانند آن‌ چه در سال‌جاری شاهد آن هستیم باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها