ترامپ:

هیچگاه عامل روسیه نبوده‌ام

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به گزارشی مبنی بر اجرای تحقیقاتی در اف‌بی‌آی پس از اخراج جیمز کومی درباره همکاری احتمالی دونالد ترامپ با روسیه گفت: من هیچگاه برای روسیه کار نکردم.

هیچگاه عامل روسیه نبوده‌ام
کد خبر: 261333
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۲:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا واکنشی مستقیم به گزارشی جنجالی است که نشان می‌دهد اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از فرط نگرانی درباره رفتار او در قبال مسکو، پس از اخراج جیمز کومی مدیر وقت اف‌بی‌آی، تحقیقاتی را به جریان انداخت تا مشخص شود آیا این جمهوری‌خواه به نفع روسیه کار کرده است یا خیر.

ترامپ دوشنبه به خبرنگاران کاخ سفید گفت: من هرگز برای روسیه کار نکرده‌ام. من نه تنها برای روسیه کار نکرده‌ام، بلکه معتقدم اینکه شما این سوال را مطرح کنید، ننگ و مایه‌ شرمساری است چون این یک نیرنگ بزرگ و مخرب است.

روزنامه نیویورک تایمز جمعه گزارش داد وقتی در ماه مه سال 2017 ترامپ رئیس وقت اف‌بی‌آی را اخراج کرده بود، پلیس فدرال آمریکا مشکوک شده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباطاتی با روسیه دارد. تحقیقات از آنجا آغاز می‌شود اما بعدا که هیات تحقیق ویژه درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ریاست رابرت مولر شروع می‌شود، این تحقیق به این هیات ویژه سپرده می‌شود.

یکی از خبرنگاران از رئیس‌جمهوری آمریکا این سوال را پرسید که آیا او برای روسیه کار می‌کند یا خیر. ترامپ به سرعت این اتهام را رد کرد و گفت حتی پرسیدن چنین سوالی «مایه ننگ» است. او گفت که چنین اتهامی «دروغ محض» است. همین سوال را شنبه شب، یکی از مجری‌های شبکه فاکس از ترامپ پرسیده بود و او به جای تایید یا تکذیب صرفا از اینکه مخاطب چنین سوالی است، گله کرده بود.

ترامپ از روز شنبه به این سو در حساب توییتری خود و در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از تصمیم خود مبنی بر اخراج جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی حمایت کرده و هیات تحقیق را گروهی «پلیس‌های فاسد» و «مزدوران» خوانده است. او نوشت: اخراج کومی، کار بزرگی است که من برای کشورمان کردم.

در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا گزارشی از واشنگتن پست را اخبار جعلی توصیف کرد. براساس این گزارش، ترامپ پس از نشست سال 2017 با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یادداشت‌های مترجمش را از او گرفته و به او دستور داده بود تا جزئیات این نشست را با دیگر مقام‌های آمریکایی در میان نگذارد.

این اقدام ترامپ با هدف پنهان‌ کردن جزئیات گفت‌وگوهایش با پوتین صورت گرفته است. دیدار مورد نظر، دو ماه بعد از اخراج جیمز کومی در هلسینکی، پایتخت فنلاند انجام شد. آن دیدار حدود یک ساعت به طول انجامید و به جز دو رئیس‌جمهوری و مترجمانشان هیچ فرد دیگری در آنجا حضور نداشت.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان هم گزارش داد، «جیمز بیکر» مشاور کل اف‌بی‌آی سال گذشته به بازرسان مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که مقام‌های این آژانس پس از اخراج جیمز کومی بحث کردند که آیا ترامپ به امر روسیه عمل می‌کند یا خیر. براساس یادداشت‌هایی که به دست سی‌ان‌ان رسیده است، بیکر به بازرسان گفته بود احتمال اینکه ترامپ عامل روسیه بوده باشد یک گزینه بود. او افزود: گزینه دیگر این است که رئیس‌جمهوری آمریکا کاملا بی‌گناه باشد و ما این را هم به بحث گذاشتیم. احتمالات زیادی وجود دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها