اردوغان:

به توافقی «تاریخی» با ترامپ رسیدیم

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در تماس تلفنی اخیرش با رئیس‌جمهور آمریکا به توافقی تاریخی با وی دست یافته است.

به توافقی «تاریخی» با ترامپ رسیدیم
کد خبر: 261401
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۵:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی گفت که وی در تماس تلفنی اخیر با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود به توافقی «تاریخی» با وی دست یافته است.

وی افزود: ما از این که ترامپ مواضع مختلف درباره سوریه را قبول دارد، استقبال می‌کنیم اما این مساله در عمل اتفاق نمی‌افتد.

وی درباره پیشنهاد ترامپ مبنی بر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه نیز گفت: ترکیه منطقه امنی که ترامپ درباره آن صحبت می‌کند را ایجاد خواهد کرد.

اردوغان تأکید کرد: ترکیه هیچگاه نمی‌پذیرد که عناصر داعش و یگان‌های مدافع خلق کرد در نزدیکی مرزهایش حضور داشته باشند و آنها را به سوراخ‌هایشان می‌اندازیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تفاوت در مواضع آنکارا و واشنگتن درباره سوریه ناراحت‌کننده است. امیدواریم که با ترامپ به یک توافق درباره سوریه دست یافته باشیم؛ رئیس‌جمهوری آمریکا در این تماس بار دیگر بر تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: ترکیه همچنین کشوری برای برادران کرد است و از حدود 300 هزار کرد از برادران عین العرب (کوبانی) استقبال کرده اما درهای خود را بر روی تروریست‌ها بسته است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که از حقوق خودمان حمایت می‌کنیم، از حق و حقوق برادران سوری‌مان نیز حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش اعلام کرد:‌ برخی از پیام‌های رئیس‌جمهور آمریکا در فضای شبکه‌های اجتماعی من و دوستانم را ناراحت کرده است.

وی با اشاره به مذاکرات شب گذشته‌اش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مذاکرات مثبتی با یکدیگر داشتیم. هدفمان این است که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را به 75 میلیارد دلار برسانیم و می‌خواهیم در همین راستا گام‌هایی سریع برداریم.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با حمله‌ به بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه گفت:‌ حزب اپوزیسیون ترکیه با حمایت فتو (وابسته به فتح‌الله گولن ) توانست کمپین انتخاباتی 2014 را پیش ببرد. زمانی که تنها حمایت فتو کافی نبود به دنبال حمایت پ.ک.ک رفت.

وی ادامه داد: پ.ک.ک یگان‌های مدافع خلق و داعش نمی‌توانند دیگر میان ما نفوذ کنند. در عفرین یگان‌های مدافع خلق دچار ضربه سختی شدند در منوج و فرات نیز اینگونه خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به برادران کرد گفت: ای برادران کرد، بازیچه آنها نشوید در این کشور این دولت ، دولت اعراب کردها و ترک‌های ساکن خاک این کشور است. کردها با رای دادن به احزاب سیاسی حامی پ.ک.ک در انتخابات از آنها حمایت نکنید.

او در ادامه اظهاراتش در واکنش به انتقادات دیگران درباره‌ی حضورش در سوریه گفت: مقایسه حضور ترکیه با حضور کشورهای دیگر در سوریه تحقیری علیه آنکارا محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها