آغاز توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 10 استان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور گفت: در دولت دوازدهم از محل صندوق توسعه ملی تا کنون حدود 40درصد آن توسط زنان جذب شده است.

آغاز توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 10 استان
کد خبر: 261448
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۴:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پیرو تفاهم نامه سه جانبه همکاری معاونت امور زنان و خانواده، شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی حرفه‌ای با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نشست اجرایی شدن طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیر رسمی» به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با حضور معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، نماینده وزارت کشور، مدیر موسسه خصوصی کاردوک، معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، مدیران کل، معاونان آموزش و اداری پشتیبانی استان‌ها، مدیران امور زنان و خانواده استانداری‌ها، نمایندگان دفاتر تسهیل‌گری وزارت کشور در استان‌ها و مسئولان پیگیری کننده اجرایی استانی و ملی تفاهم نامه مذکور برگزار شد تا در استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، خوزستان، البرز، فارس و سیستان و بلوچستان به اجرا درآید.

در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس با استان‌های همکار پروژه ارتباط برقرار شده بود، وظایف همکاران طرح در اجرائی شدن مراحل سه گانه ارائه آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی، ارائه آموزش‌های مهارت‌های شغلی و بازاریابی محصولات و تولیدات زنان سرپرست خانوار تبیین شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پیام صوتی به این نشست گفت: توان‌افزایی زنان با توجه به شرایط اقتصادی موجود در دستور کار دولت قرار گرفته است.

ابتکار با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی در آموزش‌ها گفت: هدف از آموزش باید افزایش مهارت، ایجاد کسب و کار پایدار و موفق و رسیدن به درآمد و معیشت شرافتمندانه باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشین افزود: زنانی که در این نقاط زندگی می‌کنند باید از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند تا بتوانند کسب و کار موفق راه اندازی کرده یا در آن مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور گفت: در دولت دوازدهم از محل صندوق توسعه ملی، منابعی برای اشتغال زایی در قالب تسهیلات پایدار برای روستاها و تسهیلات فراگیر برای شهرها پیش بینی شده است که تا کنون حدود 40% آن توسط زنان جذب شده است.

ابتکار در ادامه به حضور سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی اشاره کرد و افزود: هرجا که موفقیتی صورت گرفته است با حضور و همراهی بخش خصوصی و غیر دولتی همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت زنان و خانواده تجربه اجرای «طرح کسب و کار من» و «شناسایی الگوهای موفق» را نیز در کارنامه خود دارد، افزود: امیدواریم با طرحی که امروز آغاز به کار می‌کند و با توجه به اجرای آن در 10 استان، هماهنگی و هم افزایی در قالب ساز و کارهای دائمی، کارگروه‌ها و نشست‌های مشترک صورت بگیرد.

ابتکار در پایان پیام خود گفت: امیدوارم شاهد دستاوردهای خوبی در طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیر رسمی» باشیم و بتوانیم به زودی گزارشی از میزان اشتغالی که با اجرای این طرح برای زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیر رسمی ایجاد شده، داشته باشیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست ضمن ابراز خرسندی از آغاز هماهنگ این طرح گفت: امیدواریم با همکاری و حمایت بین دستگاه‌های متولی، این پروژه به نحو احسن اجرا شود.

سلیمان پاک سرشت تصریح کرد: با توجه به تجربیات موفق معاونت امور زنان و خانواده و نگاه بین بخشی آن معاونت به زنجیره ارزش و کسب و کار، در این پروژه، امیدواریم نتیجه را در قالب معیشت‌های پایدار برای زنان سرپرست خانوار به سرانجام برسانیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: موفقیت آمیز بودن انجام این پروژه در ادامه این همکاری حائز اهمیت بسیار است تا بتوانیم پروژه مداخله اجتماعی موثر را در یک گروه هدف به سرانجام برسانیم. گروه هدف ما زنان سرپرست خانواری هستند که به لحاظ معیشتی شرایط پایداری ندارند و یا دارای معیشت مناسبی نیستند. هدف ما توانمندسازی این زنان به لحاظ مهارتی است تا در زمینه تامین معیشت توانمند شوند.

وی در خصوص انجام این پروژه مشترک بین این سه دستگاه گفت: این پروژه یک کار بین بخشی در بین دستگاه‌های مختلف بوده و اگر هر یک از دستگاه‌های مختلف ماموریت خاص و ویژه خودشان را نیز به درستی انجام می دادند نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شد. به همین دلیل ما انجام این پروژه را به صورت مشترک و با تعریف ماموریت‌های مشخص آغاز کردیم. هدف ما در سازمان فنی و حرفه ای پس از این، تنها آموزش نیست بلکه پیوند زدن آموزش به مراحل قبل و بعد از آموزش است.

پاک سرشت ادامه داد: نیازهای گروه هدف براساس نیازهای مرتبط با فرصت اشتغال در محیط شناسایی شده و علاوه بر اینکه آموزش‌ها براساس نیازهاست، پروژه بازسازی و به روز رسانی آموزش‌ها هم رصد خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی وزارت کشور، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان فنی و حرفه ای گفت: امیدوارم با اهتمام به انجام این پروژه در زمان باقی مانده و نتیجه مطلوب بتوانیم در سال آینده نیز کاری جهادی در این زمینه انجام دهیم. هم چنین از نتیجه حاصل برای بقیه گروه‌های هدف دارای اولویت نیز بهره مند شویم.

وی در پایان افزود: با انجام این پروژه، از نتایج و آثار ملموس آن انشاالله گزارش مستندی تهیه شود تا بتوانیم آن را به عنوان یک دستاورد الگوی همکاری در توانمندسازی اجتماعی، مهارتی ارائه دهیم.

سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: در اجرای طرح فوق علاوه بر بین بخشی بودن آن، سعی شده است ارتباطی بین وظایفی که در شورای اجتماعی کشور بر عهده همه دستگاه‌های مجری هست، برقرار شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده، وی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌هایی که در اجرای این طرح از طریق هم افزایی صورت می‌گیرد در سال‌های آینده، زنان سرپرست خانوار شرایط بهتری را برای معیشت و اشتغال نسبت به گذشته تجربه کنند.

باستانی با اشاره به بند ت ماده 80 برنامه ششم توسعه گفت: این بند مربوط به طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود و قرار بود در4 سال آتی شرایط بهتری را برای این دسته از زنان سرپرست خانوار فراهم کند.

در این نشست زهره نظری مدیر کل امور فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، با ارائه گزارش تصویری و مستند به تبیین نقش‌ها و وظایف شرکای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی پرداخت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها