کد خبر: 261676
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۱:۰۳:۰۰
| |

جانشین فرمانده ناجا:

سارقان بار اولی زیاد شدند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی (ناجا) گفت: در سال گذشته سرقت روند کاهشی داشت اما امسال به دلیل تشدید برخی مسائل مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی و توسعه حاشیه نشینی این روند رو به افزایش گذاشته است؛ به طوری که سارقان بار اولی در حال افزایش هستند و باید در این زمینه فکری شود.

سارقان بار اولی زیاد شدند
کد خبر: 261676
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ایوب سلیمانی در حاشیه همایش معاونان مبارزه با سرقت در جمع خبرنگاران افزود: تعداد سارقان حرفه ای در کشور 200 هزار نفر است و بیش از 65 درصد سرقت ها توسط سارقان حرفه ای و سابقه دار و پرونده دار انجام می شود که اگر تمرکز بر این جمعیت صورت گیرد، اثر بیشتری دارد.


وی ادامه داد: بیش از 20 درصد احساس ناامنی ناشی از سرقت است به ویژه سرقت هایی که به زندگی شخصی مردم برمی گردد. 70 درصد سرقت ها در 10 استان و مرکز استان از جمله تهران، البرز، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان انجام می شود.


سلیمانی اظهار داشت: در سال گذشته و نیمه سال گذشته روند روبه کاهش در سرقت داشتیم اما از سال گذشته به دلیل تشدید برخی امور که در حوزه کنترل ما نیست مثل بیکاری، مشکلات اقتصادی، توسعه حاشیه نشینی، عدم مدیریت صحیح معتادان متجاهر و عدم پیش بینی مکان مناسب برای نگهداری بلند مدت و درمان آنها آمار سرقت افزایش یافته است.


وی تصریح کرد: البته برای جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر مکان های مناسبی در تهران پیش بینی شده است که تا پایان سال از سطح تهران جمع آوری و در اختیار مکان های ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می گیرند.


سلیمانی اضافه کرد: قرارگاه مبارزه با سرقت که از قبل فعال بوده است و با رویکری جدید فعال تر می شود و علاوه بر این، طرح اقدام مبارزه قاطع با توسعه سرقت تهیه شده و مراحل اولیه آن را شروع کرده ایم. جلسه امروز توجیه استانی برای اجرای این طرح بوده است.


جانشین فرمانده نیروی انتظامی (ناجا) افزود: در اجرای این طرح از ابزارهای جدید، تمرکز جدی بر تقویت حوزه های اطلاعاتی و عناصر اصلی استفاده می شود.


وی با اشاره به عناصر پنج گانه سرقت اعم از سارق، جغرافیای سرقت، موضوع سرقت، مالخرها و کارکنان ناجا، گفت: در نظر داریم بر حوزه ارتقای اصول حرفه ای و دانش کارکنان تمرکز کنیم زیرا برخورد جدی با مالخرها از الویت های پلیس است.


سلیمانی اضافه کرد: بیش از 65 درصد سرقت های کشور کشف می شود که 85 درصد این کشفیات در ماه های اول صورت می گیرد اما در زمینه سرقت خودرو 95 درصد سرقت ها کشف نمی شود. همچنین برخی اقلام سرقتی به صاحبان آنها برنمی گردد زیرا اقلام کدینگ نیستند و برچسب ندارند.


جانشین فرمانده ناجا گفت: بر این اساس، سامانه نمایشگاه مجازی اموال مسروقه راه اندازی شده است که سال گذشته به صورت آزمایشی در تهران اجرا شد و در 10 ماه گذشته در تهران جواب داده است و امسال در سراسر کشور راه اندازی می شود.


سلیمانی افزود: اموال مسروقه در سامانه بارگذاری می شود و افراد مالباخته که گزارش سرقت داده اند، با پرکردن فرم هایی وارد نمایشگاه مجازی می شوند و با اجازه مرجع قضایی اموال مسروقه به آنها بازمی گردد.


به گفته وی حدود 10 سند در حوزه های امنیت، انضباط و آرامش اجتماعی هفته آینده در قالب همایش مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها