کردهای سوریه:

منطقه امن تحت حفاظت ترکیه را نخواهیم پذیرفت

کردهای شمال سوریه می‌گویند منطقه امن تحت حفاظت ترکیه را نخواهد پذیرفت اما اگر منطقه امن از سوی سازمان ملل یا یک کشور بی طرف اداره شود آن را خواهد پذیرفت

منطقه امن تحت حفاظت ترکیه را نخواهیم پذیرفت
کد خبر: 261759
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه ایده ایجاد منطقه امن و حضور ترکیه در شمال خاک سوریه را مطرح کرده است. این ایده از سوی اردوغان به عنوان راه‌حلی برای عدم حمله ارتش ترکیه به شبه‌نظامیان کرد در منطقه عنوان شده است.

به گزارش یورونیوز، آنکارا مدعی است که گروه کُرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) یک گروه تروریستی و تهدیدی برای کشور ترکیه است. در همین حال این گروه نیز اعلام کرده که ترکیه کشوری متجاوز است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و اردوغان تلفنی درباره بسته پیشنهادی در همین موضوع گفت‌وگو داشته‌اند.

الدار خلیل، رییس بخش روابط خارجی ائتلاف حاکم تِودِم (TEV-DEM) در روجاوا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری هاوار گفت: «ما می‌توانیم منطقه امن را تحت چنین شرایطی بپذیریم؛ اینکه منطقه امن زیر نظر سازمان ملل یا ائتلاف و یا کشورهای بی‌طرف اداره شود.» اما او افزود ما ترکیه را به عنوان کشور ضامن در منطقه امن نخواهیم پذیرفت. ترکیه کشوری است که حضورش آنجا به نوعی تهدید تلقی می‌شود.

الدار خلیل نیز در همین زمینه گفت: «کماکان در تلاشیم تا ببینیم تصور و برنامه ترکیه و آمریکا درباره این منطقه امن چیست. آمریکا در این زمینه شفاف نبوده است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند مدیریت منطقه امن را به ترکیه بسپارد ما بدون تردید با این تصمیم مخالفت خواهیم کرد.»

ترکیه خواهان گستراندن منطقه امن به طول 32 کیلومتر در شمال سوریه و در مناطق مرزی است. با اعلام خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه مساله کردها و حضور نظامی ترکیه در مرزهای سوریه در قالب یک چالش مطرح شد. چنانچه سناتورهای جمهوری‌خواه نیز به صراحت این پرسش را پیش روی ترامپ قرار دادند که در صورت خروج نیروهای آمریکا از سوریه تکلیف کردها چه خواهد شد. کردهای سوریه طی سال‌های گذشته در قالب متحد آمریکا در منطقه فعالیت داشته‌اند و حالا خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه کردهای این کشور را در برابر ترکیه و حضور نظامی‌اش در مزرهای شمالی سوریه تضعیف می‌کند.

منبع: یورونیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها