کد خبر: 261817
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

چرا کودکان دروغگو می‌شوند؟

دروغگویی هیچ‌گاه به عنوان یک ویژگی مثبت در بین جوامع شناخته نمی‌شود.

چرا کودکان دروغگو می‌شوند؟
کد خبر: 261817
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فهیمه صانعی- همیشه شنیده‌ایم کودکان راستگو هستند و به اصطلاح «حرف راست را از بچه بشنو»، اما در واقع، کودکان هم در مواردی به دروغ پناه می‌برند و ممکن است دروغ به یک رفتار همیشگی در آن‌ها تبدیل شود.


پنهان کردن واقعیت از جانب کودکان هم عملی منفی شمرده می‌شود، به همین خاطر مهم است بدانیم چه مسئله‌ای باعث می‌شود این رفتار در کودکان شکل بگیرد.


در مواردی کودکان درک درستی از واقعیت ندارند و آنچه بیان می‌کنند تنها درک و برداشت آن‌ها از مسائل است. بنابراین والدین باید آگاه باشند که با واکنش سختگیرانه این رفتار در کودک باقی می ماند.


گاهی کودک از دیگران الگو می‌گیرد. اگر در میان اطرافیان کودک، فردی باشد (کودک یا بزرگسال) که دروغ بگوید کودک این رفتار را درک می‌کند و از آن الگوبرداری می‌کند. در این صورت می‌توانیم انتظار دروغگویی از کودک را هم داشته باشیم.


برخی از کودکان درک کاملی از دروغ گویی دارند و باید بدانیم که ممکن است کودکان به دنبال رفتار سختگیرانه والدین از دروغ به عنوان پناهگاه استفاده کنند تا تنبیه نشوند. در این صورت باید گفت الگوی تربیتی والدین باعث شده کودک به خاطر واکنش شدید والدین، نتواند صادقانه به اشتباهش اعتراف کند و تنها راه فرار را دروغ بداند.


در مواردی سن کودک موجب می شود دیگران کودک را دروغگو بدانند. کودکان در حدود 5 سالگی مرزی بین واقعیت و خیال ندارند. ممکن است کودکان در این سن مسائلی را عنوان کنند که هیچ شاهدی آن را تایید نکند، در صورتی که خود کودک مصرانه خیالات خود را به عنوان واقعیت بیان می کند. در این موارد، تنها یک رفتار واکنشی مناسب می‌تواند موجب توقف دروغگویی در کودک شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها