افزایش 22 درصدی روزهای پاک در پایتخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: تا امروز (26 دی) روزهای سالم تهران در مقایسه با سال گذشته 22 روز افزایش یافته است.

افزایش 22 درصدی روزهای پاک در پایتخت
کد خبر: 261846
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۵:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کیومرث کلانتری در جشنواره ورزشی هوای پاک که امروز برگزار شد، گفت: تا سال گذشته بطور خوشبینانه حدود 100 روز هوای ناسالم در تهران داشتیم که به لطف پروردگار با وجود ناپایداری‌های جوی امسال و اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شد، کیفیت هوا در وضعیت مطلوب‌تری قرار گرفت.

وی افزود: از سال گذشته قانون هوای پاک در کشور اجرایی شده است و با اجرای این قانون که 26 دستگاه اجرایی در آن مسئولیت دارند و نظارت آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، تا امروز (26 دی) 48 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. روزهای سالم تهران نیز در مقایسه با سال گذشته 22 روز افزایش یافته است.

کلانتری با اشاره به اینکه در آستانه روز ملی هوای پاک هستیم، اظهار کرد: از سال 1373 به دلیل حساسیت‌های دوستداران محیط زیست در پارک شهر تهران 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است. در 29 دی ماه سال 73 دوستداران محیط زیست ضمن اعتراض به عملکردهای مسئولان وقت برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های زیست محیطی به‌ویژه آلودگی هوا در پارک شهر جمع شدند.

وی با بیان اینکه عناصر تشکیل دهنده محیط زیست در بخش مواد بی جان آب ، خاک و هوا است که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر هوا محسوب می‌شود، گفت: شاید انسان بتواند پنج هفته بدون غذا و شاید پنج روز بدون آب زنده بماند اما حتی پنج دقیقه هم نمی‌تواند بدون هوا زندگی کند بنابراین هوا جزو حیاتی‌ترین عنصر تشکیل دهنده محیط زیست است.

کلانتری با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی یعنی از حدود 300 سال پیش روز به روز شاهد افزایش آلودگی‌های هوا به‌ویژه در کلانشهرها هستیم، اظهار کرد: درباره کلانشهر تهران نیز وضع به همین منوال است.

وی با تاکید بر اینکه نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است، گفت: اگر آمایش سرزمین را در کشور اجرا می‌کردیم، می‌توانستیم آب را هم در اصفهان و هم در چهارمحال و بختیاری و هم در خوزستان مدیریت کنیم.

میرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بیش از 18 درصد جمعیت کشور در تهران مستقر شده‌اند، تصریح کرد: این به معنی آن است که به صورت ثابت و شناور حدود 17 میلیون جمعیت در تهران داریم. از 22 میلیون خودروی در حال تردد در کشور 20 میلیون خودرو سواری است که از این تعداد چهار میلیون آن فقط در تهران تردد می کنند، همچنین سه میلیون موتورسیکلت در تهران در حال تردد است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها