کد خبر: 262023
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد:

منطقه امن سوریه چه ویژگی‌هایی دارد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رابطه با طرح منطقه امن، آنکارا به دنبال ایجاد نواری مرزی در عمق خاک سوریه است، این نوار حایل در برگیرنده شهرها و روستاهای 3 استان حلب، الرقه و الحسکه سوریه است.

منطقه امن سوریه چه ویژگی‌هایی دارد؟
کد خبر: 262023
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها حرف وحدیث‌های زیادی در رابطه با تلاش برای شکل‌گیری منطقه امن یا منطقه پرواز ممنوع امن درسوریه به گوش می‌رسد.

به گزارش اعتمادآنلاین این سخنان بسیاری از کارشناسان را به یاد منطقه امن شمال عراقی می‌اندازد که دولت آمریکا در دهه نود از قرن گذشته میلادی در سه استان شمالی عراق ایجاد کرد و بعد از سقوط رژیم صدام حسین نیز به منطقه خود مختاری در داخل عراق تبدیل وحتی یک بار هم با یک همه‌پرسی به دنبال استقلال ازاین کشور بر‌آمد امری که در میان مخالفت‌های جهانی راه به جایی نمی‌برد.

گرچه طرح شکل‌گیری منطقه پرواز ممنوع یا منطقه امن در سال 2013 توسط طرف‌های مخالف دولت بشار اسد از جمله ترکیه مطرح شده بود اما واشنگتن 6 سال کامل آن‌ را مسکوت نگه داشته بود و حال با توجه به اعلام این نقشه برای سوریه توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و به تبع آن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر به سر زبان‌ها افتاده است.

در این بین برخی از رسانه‌ها هم به بررسی ویژگی‌های این منطقه از دیدگاه رسانه‌های ترکیه به عنوان مهم‌ترین حامیان آن پرداختند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رابطه با طرح منطقه امن، آنکارا به دنبال ایجاد نواری مرزی در عمق خاک سوریه است، این نوار حایل در برگیرنده شهرها و روستاهای 3 استان حلب، الرقه و الحسکه سوریه است.

بر اساس این اطلاعات این منطقه به طول 460 کیلومتر مربع در امتداد مرز ترکیه و سوریه و به عمق 20 مایل (32 کیلومتر) خواهد بود که از رود ساجور در غرب تا شهر کمالیه در شرق امتداد پیدا می‌کند.

بر اساس این طرح تمامی مناطقی که در شمال خط فرضی روستاهای صرین در استان حلب وعین عیسی در استان الرقه قرار دارند همگی تحت نام منطقه امن تحت کنترل مستقیم یا غیر مستقیم دولت ترکیه قرار خواهند گرفت.

این منطقه شهر کردنشین قامشلی وشهرک‌های مهم و راهبردی، راس‌العین، تل‌تمر، الدرباسیه عامودا، وردیه، تل حمیس، قحطانیه، عریبیه و مالکیه را در برگرفته وعین‌العرب وتل‌ابیض نیز از استان‌های حلب و الرقه نیز در شعاع آن قرار خواهند داشت.

اما شهر منبج به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم‌ کردهای سوریه خارج از این منطقه قرار دارد.

از این‌رو آنکار خواستار تدوین نقشه راهی برای پایان دادن به نگرانی‌های خود از تبعات قدرت گرفتن کردهای سوریه در این منطقه است.

گفته می‌شود، آنکارا از چند سال پیش تمامی نقشه‌های شکل‌گیری این منطقه امن را تدوین کرده است.

به اعتقاد کارشناسان بر اساس نقشه راهبردی ترکیه: با وجود آنکه ترسیم محدوده منطقه به عهده مسولین ترکیه است اما اولویت اعلام رسمی مرزهای منطقه امن به عهده سازمان ملل متحده وپیمان ناتو خواهد بود تا این منطقه از مشروعیت بین المللی بهره‌مند شود.

می‌توان از این منطقه برای انتقال آوارگان سوری از شهرهای اطراف استفاده وزمینه اقامت و سازماندهی آن‌ها را در آنجا فراهم کرد.

این منطقه به طور کامل تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه والبته شبه نظامیان ارتش سوریه آزاد وابسته به آنکارا خواهد بود.

بقیه نیروهای شبه‌نظامی که خواهان حضور و فعالیت در این منطقه باشند با از سوی دولت ترکیه ونیز ایالات متحده آمریکا تایید شوند و آن‌ها صرفا بعد از پایان جنگ با گروه داعش والنصره ونیز گروه‌های کرد مخالف دولت ترکیه حق ورود به این منطقه را خواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها