معاون پرستاری وزیر بهداشت:

باید مراکز مراقبت در منزل فعال شود

مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سونامی پیری در کشور در راه است، عنوان کرد: باید مراکز مراقبت در منزل و طب تسکینی را فعال کنیم.

باید مراکز مراقبت در منزل فعال شود
کد خبر: 262109
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۲۲:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| به‌ مناسبت روز پرستار در مراسمی با حضور مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سادات سید باقر مداح مادر پرستاری نوین ایران، غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به‌همراه برخی مدیران و معاونان، علی عرب سرپرست شرکت عمران‌، آب و خدمات، امیرکیانی سرپرست بیمارستان کیش و ائمه جمعه جزیره کیش از پرستاران نمونه بیمارستان جزیره کیش تقدیر به‌عمل آمد و یک میدان در منطقه 600 دستگاه جزیره کیش به‌نام «پرستار» نام‌گذاری شد.

در این مراسم، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) روز پرستار گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و پرستاری هم مثل دیگر عرصه‌ها در طول این 40 سال به پیشرفت قابل توجهی در زمینه آموزشی، پژوهشی و بالینی داشته است.

حضرتی تأکید کرد: زمانی که در سال 57 در دانشگاه شیراز درس می‌خواندم فقط 35 دانشجوی کارشناسی پرستاری داشتیم، ولی الان سالانه 11 هزار دانشجوی پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و phd در حال تحصیل هستند، 194 دانشکده پرستاری و بیش از 2 هزار عضو هیئت علمی با درجه استاد تمام، دانشیار، استادیار و مربی نیز در این‌ دانشکده‌ها در حال انجام وظیفه هستند.

وی افزود: در زمینه آموزش، امروز برد پرستاری داریم که بر آموزش دانشکده‌های درسی و برنامه‌های آموزشی پرستاری نظارت دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی با اعلام اینکه امروز پرستاران با 65 درصد بزرگترین تیم نظام سلامت هستند، گفت: در زمینه پژوهش پرستاری پیشرفت قابل توجهی داشته است، 25 درصد از سهم تولید علم از مقالات چاپ شده در مجلات isi و اسکوپوس توسط پرستاران تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 6 هزار مقاله در 10 سال گذشته در این مجلات چاپ شده است که مقالات پرستاران ایرانی در کشورهای منطقه رتبه سوم و در مقایسه با کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته پا به پای آنها در حال رشد هستیم.

حضرتی گفت: 16 مرکز تحقیقات پرستاری در سراسر کشور وجود که به‌صورت یک شبکه ملی تحقیقاتی با سازمان who در ارتباط هستند و این نشان‌دهنده رشد بسیار قابل توجه پرستاری در حیطه‌های مختلف است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، بی‌توجهی به نظام سلامت را بی‌توجهی به پرستاران و درنتیجه بی‌توجهی به مردم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم به مردم توجه کنیم بایستی به سلامت و به پرستاری و مراقبت از مردم توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در جوامع امروزی اهمیت پرستاری بیشتر شده است، امروز 150 هزار پرستار در تمام مناطق کشور داریم که این پرستاران می‌توانند خدمات بسیار زیادی داشته باشند و در کاهش هزینه‌ها موثر باشند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی با اشاره به اینکه سونامی پیری در کشور وجود دارد، گفت: جامعه ما در حال حرکت به سمت سالمندی می‌رود، در 30 سال آینده کشورمان یک کشور پیر هست و سونامی پیری در راه است، سالمند بیمار نیست اما نیاز به مراقبت دارد، بنابراین بایستی مراکز مراقبت در منزل و طب تسکینی را فعال کنیم.

حضرتی از فعالیت حدود هزار مرکز مراقبت در منزل در کشور خبر داد و عنوان کرد: افرادی که قابل ماندن در بیمارستان نیستند و بایستی مرخص شوند و در منزل هم امکان مراقبت از آنها نیست، می‌توانند تحت نظر این مراکز قرار بگیرند، این مراکز توسط پرستاران خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: جزیره زیبای کیش جای بسیار مناسبی برای فعال کردن مراقبت‌های اجتماعی از جمله مراقبت در منزل، طب تسکینی و مراقبت‌های بینابینی است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی در پایان از شورای شهر کیش به‌خاطر نام‌گذاری میدانی به اسم پرستار تشکر کرد و گفت: مطمئن هستم توجه به پرستاران توجه به سلامت مردم است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها