وعده رئیس‌جمهوری برزیل برای احیای دموکراسی در ونزوئلا

رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفرش به صربستان با حمایت از منطقه بالکان خواستار ثبات در آن شد.

وعده رئیس‌جمهوری برزیل برای احیای دموکراسی در ونزوئلا
کد خبر: 262164
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از ورود به بلگراد، صربستان گفت که از ابقای آرامش در منطقه حمایت می‌کند؛ وی روز چهارشنبه غرب را به بی ثبات کردن منطقه بالکان از طریق تقویت عضوگیری برای ناتو متهم کرده بود.

پوتین در یک نشست خبری با الکساندر ووجیچ، همتای صربستانی خود گفت: روسیه همانند صربستان دوست دارد که اوضاع در منطقه بالکان باثبات بماند و خطرناک نباشد.

اگرچه صربستان و تمامی کشورهای همجوار آن به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هستند اما بلگراد همچنان روابط نزدیکی با روسیه دارد.

در مساله جدایی کوزوو از صربستان به سال 2008، روسیه این استقلال را به رسمیت نشناخت و در عوض، بلگراد هم هرگز به تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه مسکو نپیوست؛ حتی دیوارنگاره «کوزوو، صربستان است، کریمه روسیه است» در خیابان‌های صربستان نقش بسته است.

سفر پوتین به صربستان با مخالفت‌هایی علیه رئیس جمهوری این کشور همراه بود به طوریکه هزاران تن علیه ووجیچ دست به راهپیمایی اعتراضی هفتگی زدند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در سفرش به صربستان، کوزوو را به ایجاد یک ارتش غیرقانونی متهم کرد و گفت: اقدامات کوزوو باعث افزایش تنش با صربستان شده و به بی ثبات شدن منطقه می‌انجامد. اقدام این کشور در ایجاد ارتش جدید، غیرقانونی است. متاسفانه مقام‌های پریشتینا یکسری اقدامات تحریک‌آمیز را اخیرا انجام داده‌اند که باعث بی ثبات کردن اوضاع شده است.

این اقدام از سوی کوزوو با مخالفت بلگراد و بیش از 120 هزار اقلیت صرب کوزوو همراه بوده است.

پوتین ادامه داد: این نقض آشکار قطعنامه سازمان ملل است که در آن به دولت کوزوو اجازه داده نشده تا ارتشی جدید تشکیل دهد. اقدام میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین کوزوو و صربستان نتایجی نداشته است.

این درحالیست که آمریکا حمایت خود را از تشکیل این ارتش در کوزوو اعلام کرده و ناتو گفته که این اقدام در زمانی نامناسب انجام شده است.

در همین حال پوتین در جریان این سفر خود یک توافق همکاری در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای امضا کرد.

این توافق بین دو کشور شامل ساخت و مدرن کردن راکتورهای تحقیقات اتمی و توسعه پزشکی هسته‌ای است.

دو کشور همچنین توافق حمل‌و‌نقل به ارزش 230 میلیون یورو امضا کردند. این توافق شامل ساخت یک مرکز کنترل قطار در صربستان نیز می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها