کد خبر: 262258
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

معاون حقوقی وزارت بهداشت:

اثرات تحریم بر حوزه سلامت در دادگاه بین‌المللی استفاده می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت اثرات تحریم‌های آمریکا بر حوزه سلامت را مستندسازی می کند تا از این اسناد در دادگاه‌های بین‌المللی استفاده شود.

اثرات تحریم بر حوزه سلامت در دادگاه بین‌المللی استفاده می‌شود
کد خبر: 262258
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم گلمکانی درباره مستندسازی اثرات تحریم بر حوزه سلامت افزود: وزارت بهداشت در یک مرحله هفت مورد سند در زمینه اثرات تحریم بر دارو را به مرکز بین المللی تحقیقات ریاست جمهوری ارائه کرد که مورد استفاده آنها در دعاوی بین المللی قرار گرفت و آنها به این سندها در دادگاه بین المللی لاهه استناد کردند.

وی ادامه داد: همچنین در مرحله دوم، وزارت بهداشت بدنبال جمع آوری مستندات تاثیر تحریم بر حوزه سلامت برای دعاوی بعد از این است و برای این منظور فعالیت های گسترده ای در دست داریم و از دانشگاه های علوم پزشکی نیز خواستیم که مستندات خود را به ستاد وزارت بهداشت ارسال کنند.


گلمکانی بیان کرد: این مستندات به کارگروهی با عنوان اقلام حیاتی در زیرمجموعه کمیته مبارزه با تحریم ها که در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفته است، ارسال می شود. دارو و مجموعه حوزه سلامت مربوط به این کارگروه می شود. دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز اسناد خود مبنی بر تاثیر تحریم در حوزه سلامت را برای فرستادن به این کارگروه به وزارت بهداشت ارسال می کنند.


معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: تاکنون در مرحله اول در دادگاه بین المللی لاهه از این مستندات استفاده شده و در آن دادگاه که چند ماه پیش برگزار شد، رای به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.


جلال نائلی، معاون اقتصادی و همکاری های بین المللی وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره مستندسازی اثرات تحریم در حوزه سلامت به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: برای مستندسازی در زمینه اثرات تحریم چند کار در وزارت بهداشت انجام می شود؛ از جمله این کارها سفارش تحقیقات و پژوهش هایی به قسمت های مختلف پژوهشی وزارت بهداشت درباره اثرات مستقیم تحریم ها یا گزارش موارد مرتبط با تحریم ها است.


وی افزود: همچنین تحقیقات مرتبط با بحث سلامت نیز انجام شده است. به طور مثال، وقتی قدرت خرید کم می شود، چه تاثیری بر سلامت مردم می گذارد یا چه مواردی از سبد هزینه خانوار حذف می شود.


نائلی همچنین اعلام کرده بود: از طرفی فرم های جمع آوری و ثبت اطلاعات نیز به دانشگاه های علوم پزشکی داده شد که هر 2 هفته یک بار این اطلاعات به وزارت بهداشت می آید و جمع بندی می شود. به طور مثال اعمال جراحی که لغو می شود یا کمبودهایی که به علت تحریم رخ داده است، در این فرم ها جمع آوری می شود. هرچند مستندسازی وظیفه وزارت بهداشت نیست، بلکه وزارت بهداشت باید خدمات سلامت را ارائه کند، اما این مستندات را جمع آوری کردیم تا در اختیار مراجعی قرار دهیم که به این مستندات نیاز دارند.


به گفته وی، مواردی در این زمینه مستند شده که نظام سلامت را با مشکل مواجه کرده است. به طور مثال برخی شرکت های دارویی می گویند به ایران دارو نمی دهند، چون نمی توانند نقل و انتقال پول را انجام دهند و همچنین اینکه می گویند عمده تجارت آنها با آمریکا است و از ایجاد مشکل توسط آمریکایی ها برای تجارت خود نگران هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها