صادق زیباکلام، فعال سیاسی:

جریان اصلاحات گردنه های صعب العبور زیادی پیش‌رو دارد/ هاشمی می خواست ایران از ترکیه و مالزی و ژاپن هم پیشرفته تر باشد

صادق زیباکلام، فعال سیاسی با بیان اینکه اقتصاد ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اقتصاد دولتی بوده است، گفت: از زمانی که مدرنیته در ایران به راه افتاده، اقتصاد دولتی داشتیم و این نوع اقتصاد ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و ناکامی های اقتصادی امروز کشور است.

جریان اصلاحات گردنه های صعب العبور زیادی پیش‌رو دارد/ هاشمی می خواست ایران از ترکیه و مالزی و ژاپن هم پیشرفته تر باشد
کد خبر: 262283
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۱۳:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| صادق زیباکلام، مدرس علوم سیاسی در چهل ودومین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «گفتمان توسعه از دیدگاه آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به دیدگاه های توسعه گرایانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: آشنایی من با مرحوم هاشمی به سال 1380 بازمی گردد، البته من نسبت به ایشان شناخت داشتم، اما ایشان تصوری از من نداشت.

وی با بیان اینکه اولین برخوردم با آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دهنده دیدگاه ایشان نسبت به مقوله توسعه است، افزود: در جریان انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی و اعلام کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، برخی از اصلاح طلبان مخالفت با ایشان را به بهانه میانه رو بودن آغاز کردند، اما بنده جزو مدافعان حضور آیت الله هاشمی در مجلس ششم بودم.

این تحلیل گر سیاسی، نیاز جریان اصلاحات به آیت الله هاشمی را نخستین استدلال خود در این دفاع دانست و تصریح کرد: جریان اصلاحات گردنه های صعب العبور زیادی پیش رو دارد و تنها با بدنه اجتماعی قادر به عبور از این گردنه ها نیست لذا حضور آیت الله هاشمی به عنوان محور اعتدال توان بیشتری برای اطلاح طلبان ایجاد می کرد.

زیباکلام، با تاکید بر لزوم بازنگری و واکاوی جریانات دهه 60، خاطرنشان کرد: بی انصافی است اگر همه رویدادهای دهه 60 را به پای مرحوم هاشمی بنویسیم، زیرا ایشان یکی از کنشگران دهه 60 بود. بی تردید حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی جایگاه مجلس ششم را بالا می برد، اما عدم حضور ایشان سرنوشت اطلاحات را تغییر داد.

وی با بیان اینکه بعد از انتخابات مجلس ششم شروع به جمع آوری مقالات چاپ شده له و علیه آیت الله هاشمی در مطبوعات طی سال های 79-77 کردم، گفت: به دنبال چاپ یک کتاب بودم، اما به نظر آیت الله هاشمی نیز درباره مطالب مطرح شده درباره ایشان نیاز داشتم لذا اولین دیدار ما در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به وقوع پیوست.

مدرس علوم سیاسی، بیانات آیت الله هاشمی را به مثابه تاریخ معاصر ایران دانست و تصریح کرد: نتیجه این دیدارها و گفت وگوها در قالب کتاب «هاشمی بدون روتوش» منتشر شد و خوشبختانه هیچ سانسوری ندارد.

وی با اشاره به تعصب آیت الله هاشمی نسبت به داشته های ایران، متذکر شد: هاشمی می خواست ایران از ترکیه و مالزی و ژاپن هم پیشرفته تر باشد؛ این در حالی است که امروز ترکیه 150 میلیارد دلار و مالزی 85 میلیارد دلار صادرات دارد، اما صادرات غیر نفتی ایران تنها 45 میلیارد دلار بوده که سه چهارم آن مرتبط با نفت و میعانات گازی است.

زیباکلام، با بیان اینکه اقتصاد ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اقتصاد دولتی بوده است، اظهار کرد: از زمانی که مدرنیته در ایران به راه افتاده، اقتصاد دولتی داشتیم و این نوع اقتصاد ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و ناکامی های اقتصادی امروز کشور است.

این تحلیل گر سیاسی، با اشاره به شکل گیری مفاسد اقتصادی در فضای اقتصاد دولتی، یادآور شد: کمتر کشوری دستگاه های نظارتی مانند ایران دارد، اما با این حجم از مفاسد اقتصادی مواجه نیست لذا مادامی که اقتصاد ما دولتی بماند، ناکارآمدی و مفاسد اقتصادی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی تنها کسی بود که از میان شخصیت های سیاسی روحانی و غیر روحانی صاحب قدرت اقدام به تخریب بنای اقتصاد فاسد، ناکارآمد و درمانده دولتی کرد و به سراغ اقتصاد آزاد رفت، اما برای جلوگیری از ایجاد بحران سیاسی آرمان خود را رها کرد.

زیباکلام، با بیان اینکه توسعه ایران از مسیر اقتصاد آزاد می گذرد، تاکید کرد: بعد از انقلاب اقتصاد ایران همچنان دولتی بود، اما هنوز فاسد نشده بود. اکنون علی رغم ورود قوای سه گانه به مسئله مفاسد اقتصادی، با گسترش روزافزون مفاسد اقتصادی مواجه هستیم و باید راه برون رفت را پیدا کنیم که همانا اقتصاد باز و آزاد است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها