معاون فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

نقشه خاص ژن ایرانیان به زودی تهیه می‌شود

افشین زرقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علوم مربوط به ژن‌درمانی در کشورهای پیشرفته بسیار بالا است، گفت: در کشور نیز در حال پیاده‌سازی پروژه ژنوم ایرانیان هستیم تا نقشه خاصی از ژن ایرانیان به دست آوریم.

نقشه خاص ژن ایرانیان به زودی تهیه می‌شود
کد خبر: 262596
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۲:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| افشین زرقی در نخستین «گردهمایی عمومی برنامه ملی ثبت بیماران مبتلا به تحلیل رفتگی‌های ارثی شبکیه چشم در کشور» که به همت مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف اطلاع‌رسانی به بیماران و جلب حمایت‌های مردمی برگزار شد، گفت: ما اعتقاد داریم مشکلات نظام سلامت از مسیر پژوهش حل می‌شود.

زرقی با بیان اینکه دانشگاه پژوهش‌هایش را در مسیر حل مشکلات جامعه دنبال می‌کند، یادآور شد: مهم‌ترین رکن پژوهش، داده است و هرچقدر این داده‌ها افزایش یابد، نتایج تحقیقات و راهکارهای استخراج‌شده، معتبرتر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه سیستم ثبت بیماری‌ها را به دانشگاه‌های بزرگ کشور محول کرده است، گفت: هدف از برنامه سیستم ثبت این است که داده‌های هر دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر تجمیع شود تا به‌صورت جامع راهکاری برای بیماری‌ها یافت شود.

زرقی با بیان اینکه مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی شهید بهشتی معتبرترین مرکز تحقیقاتی چشم است، یادآور شد: از بیماران انتظار داریم در پژوهش مشارکت کنند تا داده‌های کامل‌تری جمع‌آوری شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ با زیرساخت‌های پژوهشی مانند «بیوبانک ها» ارزیابی می‌شوند، گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی جمع‌آوری داده در چهار بیماری سرطان، دیابت، بیماری‌های ارثی شبکه چشم و غذای سالم تمرکز کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط داده‌های ملی با داده‌های بین‌المللی، افزود: نتایج تحقیقات باید در نهایت با زبان ساده ترجمه شود.

زرقی با اشاره به اهمیت آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج، تأکید کرد: بسیار مهم است که از ازدواج افراد ناقل ژن‌های معیوب با یکدیگر جلوگیری شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: هرچقدر افراد بتوانند وزن داده‌ها را زیاد کنند و مشارکت بیشتری در پژوهش‌ها داشته باشند، نتایج پژوهشی مناسب‌تری خواهیم داشت و در نهایت ثمره آن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

زرقی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه هدایت، حمایت و نظارت بر پژوهش‌ها است، تصریح کرد: پژوهشی که نتواند مشکلی از جامعه را حل کند، ابتر است.

وی با اشاره به اینکه خیرین کمتر در کارهای پژوهشی وارد می‌شوند، گفت: خیرین اغلب ترجیح می‌دهند ابنیه بسازند، اما در حال حاضر مشارکت در کارهای پژوهشی نتایج عمیق‌تری نسبت به ساخت بناهای درمانی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها برای انجام کارهای پژوهشی مانند آنالیز ژنتیکی محدود است، به‌ضرورت حمایت و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین در این زمینه تأکید کرد.

در بخش دیگری از این برنامه دکتر محمود خدادوست، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موضوع سلامت علاوه بر بحث‌های فنی و تخصصی ابعاد پیچیده‌ای دارد، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، بحث سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از سایر دوره‌ها در اولویت قرارگرفته است.

وی در ادامه افزود: منابع کشور برای تأمین سلامت مردم در دو بعد روانی و جسمانی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، این در حالی است که علاوه بر این دو بعد، شاخص‌های دیگری نیز برای سلامت مطرح است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: به همین خاطر باید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین نیز در حوزه سلامت استفاده شود.

خدادوست با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی باعث معرفی توانایی‌های علمی و تخصصی جامعه سلامت می‌شود، یادآور شد: علاوه بر این، بیان نیازمندی‌ها در حوزه سلامت، باعث جلب مشارکت افراد خیر در حوزه‌های موردنیاز می‌شود.

وی در ادامه بر اهمیت ارتقای آگاهی و سواد سلامت مردم تأکید کرد و گفت: مردم می‌توانند با مشارکت در ثبت داده‌های بیماری‌های مختلف در ارتقای سطح سلامت جامعه سهیم باشند.

بیماری‌های غیر واگیر بلای قرن جدید است

در بخش دیگری از این نشست، دکتر حسینعلی شهریاری، دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر بیشترین سو تأثیر را در سلامت جامعه دارد، گفت: خوشبختانه از چند سال پیش، انجام تست ژنتیک پیش از ازدواج اجباری شد که این امر، نقش بسزایی در جلوگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی در افراد دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر فعالیت‌های خیرین سلامت در حوزه‌هایی مانند ساختن درمانگاه و بیمارستان بوده است، یادآور شد: در مجمع خیرین سلامت در حال تلاشیم تا فعالیت خیرین را بیشتر به سمت حوزه‌های پژوهش و پیشگیری از بروز بیماری‌ها هدایت کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر حسین نحوی نژاد، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور بر لزوم افزایش همکاری بخش‌های مختلف دولتی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بیماری‌های غیر واگیر بلای قرن جدید است و با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور، تحقق سه فاز پیشگیری، مداخله به هنگام و توان‌بخشی در حوزه سلامت اهمیت زیادی دارد.

وی پیامدهای اجباری شدن تست ژنتیک قبل از ازدواج را مثبت عنوان کرد و گفت: پس از غربالگری، باید مداخله بهنگام در درمان صورت گیرد و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این حوزه شروع به انجام اقدامات مطلوبی کرده اند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان بر ضرورت ارتباط سیستم درمان با سیستم غربالگری تأکید کرد و یادآور شد: سازمان‌های بیمه میلیاردها تومان برای بیماری‌هایی همچون سرطان هزینه می‌کنند، اما هزینه‌های تست‌های پیشگیری را پوشش نمی‌دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها