دریای چین جنوبی و روهینجا؛ محورهای نشست دو روزه آسه‌آن

وزرای امور خارجه 10 کشور عضو آسه‌آن در تبعیت از قوانین این انجمن از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز در خصوص مسائل حساسی همچون بحران مسلمانان روهینجا در میانمار و ادعاهای قلمرویی چین در دریای چین جنوبی داشته باشد، ممانعت کردند.

دریای چین جنوبی و روهینجا؛ محورهای نشست دو روزه آسه‌آن
کد خبر: 262696
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۵:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست دو روزه وزرای امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) نخستین نشست این گروه منطقه‌ای از زمانی است که تایلند ریاست سالانه این گروه را برعهده گرفته است.

تایلند در خلاصه این نشست بر نقش انسانی که اعضای آسه‌آن می‌توانند در استان راخین میانمار ایفا کنند، تاکید کرد؛ جایی که بیش از 700 هزار مسلمان روهینجایی از اقدامات خشونت‌آمیز مقابله با شبه نظامیان دولت فرار کردند.

اصل و اساس آسه‌آن این است که از انتقاد از آن چیزی که هر کشوری آن را جزو مسائل داخلی‌اش می‌داند اجتناب کند، اما بحران مسلمانان روهینجایی میانمار یک مشکل منطقه‌ای نیز محسوب می‌شود؛ چرا که این بحران باعث به وجود آمدن صدها هزار آواره شده و مذاکرات این گروه حول این مساله را توجیه می‌کند.

آسه‌آن برنامه‌هایی برای اعزام تیمی به استان راخین دارد، اما دون پرامودوینای وزیر امور خارجه تایلند در یک کنفرانس خبری غیرعلنی گفت: ماموریت این تیم به خاطر آتش‌بس در میانمار به حالت تعلیق درآمده است.

وی افزود: زمانی که مسائل روشن و شفاف شوند، آن وقت شما شاهد حضور مشهودتر اقدامات جمعی آسه‌آن در میانمار و استان راخین خواهید بود.

این مقام افزود: آسه‌آن معتقد است میانمار باید به ریشه این درگیری‌ها رسیدگی کند و یک محیط سازنده را به وجود آورد تا جوامع تحت تاثیر این درگیری بتواند زندگی خود را مجددا بازسازی کنند.

دون افزود: آسه‌آن پیشنهاد داده تا به عنوان یک هماهنگ‌کننده با آژانس‌های سازمان ملل در خصوص بازگشت آتی برنامه‌ریزی شده مسلمانان روهینجا که در حال حاضر در کمپ‌هایی در بنگلادش پناه گرفته‌اند، به وطن‌شان ایفای نقش کند.

بسیاری از مسلمانان روهینجا تمایلی به بازگشت به کشورشان، بدون دریافت ضمانت‌های بیشتر امنیتی و دورنمای دریافت حق شهروندی که به طور عمده از آن منع شده، ندارند.

نماینده میانمار در این نشست کیاو تین، وزیر هماهنگی بین‌المللی بود. گرچه آنگ سان سوچی، وزیر امور خارجه این کشور و رهبر دو فاکتوی میانمار است اما وظایف مربوط به وزیر امور خارجه را اغلب به افراد دیگر واگذار می‌کند.

وزرای امور خارجه آسه‌آن همچنین مدعی پیشرفت در دستیابی به یک آیین‌نامه در خصوص دریای چین جنوبی شدند؛ مساله‌ای که مدت‌هاست به عنوان راهی برای اجتناب از رویارویی خشونت‌آمیز در این آب‌های مورد مناقشه مطرح شده است.

در بیانیه‌ نشست وزرای امور خارجه آسه‌آن ضمن ابراز نگرانی‌ در خصوص ادعاها بر جزایر دریای چین جنوبی و فعالیت‌ها در این منطقه، به انتقادات چین در این باره پرداخته شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها