مسعود آقایی، وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ داد:

آیا اتباع بیگانه غیر مجاز دیه دریافت می‌کنند؟

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه اتباع بیگانه در رابطه با بیمه‌های شخص ثالث و مسئولیت از حمایت کامل قانونی بهرمند هستند، گفت: حمایت قانون از تمامیت انسانی به نحوی است که حتی اتباع فاقد مجوز اقامت و اشتغال از حمایت‌های قانونی بهرمند هستند.

آیا اتباع بیگانه غیر مجاز دیه دریافت می‌کنند؟
کد خبر: 262716
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- از نظر حقوق ایران، پرداخت دیه در صورت ورود صدمه و آسیب به دیگری مورد پذیرش است، اما اینکه اگر فرد حادثه‌دیده از اتباع بیگانه بوده و به طور غیر مجاز وارد کشور شده باشد آیا از حمایت‌های قانونی در این رابطه برخوردار هستند یا خیر پرسشی است که مسعود آقایی، وکیل دادگستری و کارشناس بیمه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به آن پاسخ می‌دهد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه اتباع بیگانه در رابطه با بیمه‌های شخص ثالث و مسئولیت از حمایت کامل قانونی بهره‌مند هستند، گفت: حمایت قانون از تمامیت انسانی به نحوی است که حتی اتباع فاقد مجوز اقامت و اشتغال از حمایت‌های قانونی بهره‌مند هستند.

آقایی ادامه داد: در بیمه مسئولیت که عمدتاً در پروژه‌های ساختمانی مطرح است افراد مختلفی اعم از مالک، سازنده، پیمانکاران ساختمانی و... دخیل هستند که در این‌صورت کارگران چه به طور مجاز و چه غیر مجاز چنان‌چه در اثنای فعالیت کاری دچار سانحه شوند شرکت بیمه خسارتی پرداخت نمی‌کند بلکه بر اساس نظریه وزارت کار یا کارشناس دادگستری با توجه به درصد مسئولیت در پیشامد حادثه، دیه پرداخت می‌شود.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه قانون بیمه شخص ثالث در خصوص نوع اقامت یا تابعیت زیان‌دیده هیچ‌گونه شرط و محدودیتی ندارد، گفت: اتباع خارجی غیر مجاز چنان‌چه در برخورد با وسایل نقلیه دچار حادثه شوند بدون هیچ قید و شرطی دیه آنها پرداخت می‌شود و شرکت بیمه هم نمی‌تواند به مقصر حادثه مراجعه کند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: کارگری که مجوز اقامت در کشور و مجوز کار داشته باشد همانند یک فرد ایرانی محسوب می‌شود و دیه آنان از محل بیمه‌نامه پرداخت می‌شود اما در حالتی که نه فاقد مجوز اقامت و نه مجوز کار باشد دیه از محل بیمه‌نامه پرداخت نمی‌شود اما شخص حادثه‌دیده یا اولیای دم او می‌توانند با اعلام شکایت از کارفرما از مقصران حادثه تقاضای دیه کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به محدودیت‌های اشتغال افراد فاقد مجوز کار در کشور گفت: مطابق قانون کار برای کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد مجوز اقامت و اشتغال را به کار می‌گمارند مجازات کیفری در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها