؛

دادستان ترکیه علیه کارمند کنسولگری ایالات متحده اعلام جرم کرد

"متین توپوز" کارمند کنسولگری ایالات متحده در ترکیه به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا بازداشت شده است. این اقدام به تنش‌های موجود میان ایالات متحده و ترکیه دامن زد و همچنین موجب تعلیق چندین ماهه خدمات روادید دوجانبه شد.

دادستان ترکیه علیه کارمند کنسولگری ایالات متحده اعلام جرم کرد
کد خبر: 262991
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۳:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری "دمیرورن" از تنظیم شکایت دادستان‌های ترکیه علیه یکی از کارکنان محلی کنسولگری ایالات متحده خبر داد که به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا بازداشت شده است.

به گزارش ایسنا، آنکارا فتح‌الله گولن را عامل سازماندهی کودتای ناکام 2016 می‌داند اما این روحانی ترک‌تبار که سابقا متحد رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه بود، تمامی اتهامات را رد می‌کند.

براساس گزارش رویترز، "متین توپوز" کارمند کنسولگری ایالات متحده در ترکیه در اکتبر 2017 بازداشت شد. این اقدام به تنش‌های موجود میان ایالات متحده و ترکیه دامن زد و همچنین موجب تعلیق چندین ماهه خدمات روادید دوجانبه شد.

روابط میان این دو متحد عضو ناتو بر سر حمایت ایالات متحده از کردها در شمال سوریه، طرح ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه و زندانی شدن مدیر یکی از بانک‌های دولتی ترکیه در آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران، تیره و تار شده است.

متین توپوز به همراه دو کارمند کنسولی محلی دیگر به اتهامات مرتبط با تروریسم زندانی شده است. واشنگتن خواستار آزادی تمامی آنهاست. در اعلام جرم علیه توپوز آمده است، او ارتباط بسیار نزدیکی با افسرانی داشته است که در کودتای ناکام نقشی ایفا کرده بودند. دادستان‌های ترکیه‌ای از اردوغان و بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه و سایر مقام‌ها به عنوان شاکی یاد کرده‌اند.

براساس قوانین ترکیه، اکنون یک قاضی باید تصمیم بگیرد که آیا پرونده توپوز در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد یا خیر. دفتر دادستانی ترکیه هنوز واکنشی نشان نداده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها