آیا ترامپ بر وعده‌اش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی در سوریه می‌ماند؟

دونالد ترامپ به دنبال حمله انتحاری داعش که به عنوان مرگبارترین حمله به نیروهای آمریکایی از زمان استقرارشان در سوریه از سال 2015 تاکنون اعلام شده، تحت فشار برای تجدید نظر در مورد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قرار گرفته است این در حالی است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر جواب ترامپ به این فشارها وجود ندارد زیرا او به دنبال محقق کردن وعده کمپین انتخاباتی خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است.

آیا ترامپ بر وعده‌اش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی در سوریه می‌ماند؟
کد خبر: 263074
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۴:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| "دونالد ترامپ به دنبال حمله انتحاری داعش که به عنوان مرگبارترین حمله به نیروهای آمریکایی از زمان استقرارشان در سوریه از سال 2015 تاکنون اعلام شده، تحت فشار برای تجدید نظر در مورد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قرار گرفته است."

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشته است: دست‌اندرکاران امور دفاعی و سیاست خارجه این حمله را نشانه‌ای از هشدار ماه گذشته خود می‌دانند مبنی بر اینکه داعش در عراق و سوریه ضعیف شده اما از بین نرفته است و با خروج آمریکا جان دوباره خواهند یافت.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه فلوریدا در این مورد گفته است: تاریخ این مناطق اینگونه بوده است؛ زمانی که شما به این گروه‌ها فشار وارد نکنید، آنها رشد می‌کنند و به شورش میپردازند و اگر یکسال بعد آنها پرچم‌های سیاه خود را نشان دهند و در یوتیوب سر ببرند، ما احتمالا دوباره باید به آنجا برگردیم که این بدترین نتیجه ممکن برای رئیس جمهور و کشور است.

روبیو جزو سناتورهای انگشت شماری بود که بعد از حمله (به نیروهای آمریکایی در منبج سوریه) به کاخ سفید رفت و با ترامپ ملاقات کرد. این سناتور جمهوری خواه گفت که این ملاقات را در حالی ترک کرد که باور داشت ترامپ "بسیار مایل به نگه داشتن قولش مبنی بر خروج از درگیری‌های خارجی به نحوی است که ماموریت مبارزه با تروریسم آمریکا را را خراب نکند".

اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر جواب ترامپ به این درخواست‌ها وجود ندارد زیرا او به دنبال محقق کردن وعده کمپین انتخاباتی خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است. همچنین حامیان تصمیم رئیس جمهور می‌گویند این حمله دقیقا نشان می‌دهد چرا اکنون زمان خروج است.

در چهارشنبه گذشته، یک عامل انتحاری در نزدیک یک رستوران در شهر شلوغ منبج واقع در جنوب سوریه که در 2016 از داعش پس گرفته شده بود، شیئی را منفجر کرد.

حداقل 19 نفر در این حمله کشته شدند که این تعداد شامل دو نیروی نظامی آمریکا، یک کارمند پنتاگون و یک پیمانکار نظامی آمریکایی می‌شد.

قبل از این حمله از سال 2015 تاکنون تنها دو عضو ارتش آمریکا در حین ماموریت در سوریه کشته شده بودند.

حدود 50 نیروی آمریکایی برای کمک به نیروهای محلی برای مبارزه با داعش اکتبر 2015 در سوریه مستقر شدند، تعدادی که به تدریج تاکنون به 2000 نیرو رسیده است.

منبج همواره محل یک کشمکش استراتژیک بوده است که به طور ویژه طرفین این درگیری‌ها نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا و ترکیه هستند که ترکیه به دلیل تروریست خواندن این نیروها، خواستار بیرون راندن آنها است.

از زمان اعلام خروج از سوی ترامپ نیروهای روسیه و سوریه به دعوت کردها که خواستار حمایت در مقابل ترکیه هستند، خود را برای گرفتن شهر آمده کرده‌اند.

منبج با وجود داشتن این ژئوپلتیک پیچیده، با این حال از تهدید داعش در امان بوده تا اینکه حمله روز چهارشنبه به وقوع پیوست.

این حمله همچنین ادعای ترامپ هنگام اعلام خروج نیروها مبنی بر شکست خوردن داعش را زیر سوال برد.

ترامپ در اولین واکنش عمومی خود به این حمله تسلیت خود را ابراز کرد اما سخنی از برنامه خروج نیروها به میان نیاورد.

ترامپ در پنتاگون در رونمایی از خط‌مشی‌های جدید دفاع موشکی گفت: می‌خواهم عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های آمریکایی‌های قهرمانی که دیروز در راه خدمت به کشور و از خودگذشتگی جان خود را فدا کردند ابراز کنم. آنها مردم گرانقدری هستند. ما هرگز فداکاری جاودان و نجیبانه آنها را فراموش نخواهیم کرد.

در این صحبت‌ها مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که روند خروج نیروها در جریان است.

پنس گفت: خانواده آنها و نیروهای مسلح ما باید بدانند که فداکاریشان تنها اراده ما را برای بازگرداندن نیروها به خانه قویتر می‌کند. ما اینکار را به نحوی انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم داعش هرگز نمی‌تواند دوباره اعمال شیطانی خود را انجام دهد و خلافت خونین خود را برپا سازد.

حامیان تصمیم ترامپ عنوان می‌کنند که این حمله نشان دهنده این است که چرا ما باید از سوریه خارج شویم -زیرا آنها در حال گشت‌زنی در منبج بودند با این حال عامل بمب‌گذاری نفوذ کرده است. به گفته آنها نیروهای دیگر از حالا به بعد می‌توانند این وظیفه را انجام دهند.

سناتور رند پل، یک طرفدار سیاست‌های انزواطلبانه که از تصمیم ترامپ در مورد سوریه حمایت می‌کند بعد از حمله و ملاقات با ترامپ هنگامی که در حال خروج از کاخ سفید بود گفت که ترامپ به برنامه‌هایش از جمله خروج نیروها از افغانستان عمل می‌کند.

پل گفت: من به ترامپ برای گرفتن تصمیمی که تا کنون هیچ رئیس جمهوری در تاریخ نگرفته است بسیار افتخار می‌کنم، و این عمل به این معنا است که ما تاکنون در مناطق زیادی بودیم و او به طور واقعی به دنبال ایجاد یک تغییر است.

اما ترامپ با پاسخ‌های متفاوتی از سوی دیگر جمهوری خواهان کنگره مواجه شد.

جیمز اینهوف، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، فردی که هفته گذشته پس از شرکت در یک نشست توجیهی خاطرنشان کرد که ترامپ با در نظر گرفتن گزینه‌های میدانی خروج نیروها را عملی می‌کند، گفت حمله چهارشنبه حادثه‌ای است که معکوس کردن معادله از سمت ترامپ را می‌طلبد.

اینهوف گفت: این حادثه این را روشن کرد که چون شرایط میدانی می‌تواند تغییر کند، پس نظر ترامپ در خروج نیروها هم می‌تواند تغییر کند. قکر میکنم این حالت تراژیک‌ترین حالتی بود که می‌توانست نظر ما را تغییر دهد.

اینهوف افزود: من به شخصه باور دارم ترامپ باید این کار را انجام دهد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که معمولا به عنوان یکی از متحدان ترامپ شناخته می‌شود در این تصمیم از مخالفان اصلی ترامپ بود. او گفت: امیدوارم رئیس جمهور در مورد اینکه در سوریه به کجا میرویم، بیشتر و عمیق‌تر فکر کند.

گراهام پنجشنبه گذشته برای صحبت در مورد سوریه با رهبران ترکیه به این کشور رفته بود.

جیم ریش، رئیس کمیته روابط خارجی سنا هنگامی که از او پرسیده شد که آیا حمله اخیر بر روند خروج نیروها تاثیری میگذارد یا خیر، پاسخ داد: این مسئله پیچیده‌تر از این حرفها است.

ریش گفت: ما به حملات تروریسی در هر شرایط و مکانی بدون در نظر گرفتن اینکه نیروها کجا مستقر شده‌اند پاسخ می‌دهیم. ما در همه جا سیاست خود را برای پاسخ به این حملات داریم و به آنها پاسخ خواهیم داد.

در همین حال دموکرات‌هایی که مخالف این تصمیم ترامپ هستند حادثه اخیر را نشان دهنده اشتباه بودن فرضیه ترامپ دانستند.

جک رید، سناتور دموکرات و عضو کمیته سرویس‌های مسلح گفت: خروج برنامه ریزی شده نیروها یک اشتباه استراتژیک بود. فکر می‌کنم این حمله نشان می‌دهد که ما باید با دقت بیشتری به خروج ارزیابی شده دست بزنیم و قطعا اگر این کار قرار است انجام شود باید به صورت منسجم تری به وقوع بپوندد.

رید افزود: در حالی که داعش به هیچ بهانه‌ای برای حمله نیاز ندارد، خروج ما این جمله آنها را تایید می‌کند که"شما می‌گویید ما باخته‌ایم، ما هم نشانتان می‌دهیم".

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها