کد خبر: 263224
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۸:۲۲:۰۰
| |

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران:

بازارهای هدف به دلیل سوءمدیریت از دست می‌رود/ ماهی و میگوی ایرانی از طریق واسطه‌ها به اروپا و آمریکا صادر می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: محموله میگو که به چین ارسال می‌کنیم باید از راه ویتنام بفرستیم به این دلیل که موافقت‌نامه قرنطینه دامی بین ایران و چین هنوز در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

بازارهای هدف به دلیل سوءمدیریت از دست می‌رود/ ماهی و میگوی ایرانی از طریق واسطه‌ها به اروپا و آمریکا صادر می‌شوند
کد خبر: 263224
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت تولید میگو در کشور اظهار کرد: طبق پیش‌بینی وزیر جهاد کشاورزی برای سال 97 باید 30 میلیون تن میگو برداشت می‌شد اما طبق آخرین آمار که به دست ما رسیده است حدود 23 هزار تن میگو در کشور برداشت شده که بیش از 93 درصد آن صادر می‌شود.

وی افزود: سال گذشته حدود 800 هزار تن انواع آبزیان تولید و صید شد که البته آمار سازمان شیلات یک میلیون تن بود البته آمار این سازمان همیشه 20 درصد بیش از آمار کشوری اعلام می‌شود. امسال هم آمار شیلات بیش از یک میلیون و 100 هزار تن است اما پیش‌بینی ما حدود 800 تا 900 هزار تن برداشت آبزی است لذا نسبت به سال قبل افزایش بالایی نداشته‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه مشکل بخش آبزی‌پروری تولید نیست، اذعان داشت: ما دو مشکل داریم که یکی گران تمام شدن تولید و دیگری مشکل در سیستم ارزی است.

وی افزود: قیمت نهاده‌های دامی و دست‌مزد کارگران با بالا رفتن نرخ ارز افزایش یافت و هزینه‌های سوخت، آب، برق و گاز هم بر باقی هزینه‌های تولید افزوده شد البته در بحث صیادی هزینه‌های خاص مانند قیمت تور و سوخت هم افزایش یافته است. ضمن اینکه صیادان جنوبی با مشکل صیادان چینی در دریای عمان و آلودگی آب در خلیج فارس هم مواجه شده‌اند.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: تمام این گزینه‌ها در کنار هم هزینه‌های تولید را افزایش داده است البته قیمت ماهی هم در بازار داخلی افزایش داشته اما قیمت تولید و قیمت توزیع 65 درصد با هم تفاوت دارد و قیمتی که در بازار توزیع می‌شود به دست صیاد نمی‌رسد لذا این پول تنها به جیب دلالان می‌رود.

ضعف مدیریت شیلات تولید آبزی را کاهش داد

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: رئیس‌جمهور در دیدار دی ماه خود از وزارت جهاد کشاورزی گفت: «گوشت سفید و محصولات دریایی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز در سبد مصرفی مردم باشد و امروز وقت آن است که با تولید با کیفیت آبزیان از جمله ماهی و میگو مقداری از بار گوشت مورد نیاز مردم از دریا تامین شود» اما تولید ما هیچ زمانی بی‌کیفیت نبوده است. ماهی و میگو ایران در همه دنیا به خصوص اتحادیه اروپا و امریکا همیشه حضور داشته و امسال هم به دلیل شرایط تحریم با واسطه حضور خواهد داشت.

وی افزود: مشکل ما کیفیت نیست بلکه از نظر میزان، عرضه و مدیریت مشکل داریم. مدیریت بخش دولتی ما در بخش شیلات ضعیف است و باعث شده تولید آبزیان امسال درحد سال گذشته بماند البته از نظر اتحادیه‌ها این امر مطلوب است چرا که در این شرایط اقتصادی همین که تولیدکنندگان ما توانستند تولید داشته باشند و مقاومت کنند خوب است. ما امیدواریم برای سال آینده مشکلات نظام عرضه و توزیع حل شد.

قاسمی با اشاره به این نکته که نظام توزیع در دست دلالان قرار گرفته مدعی شد: برخی سازمان‌ها مانند سازمان میادین میوه و تره‌بار به تولید کمک نمی‌کنند و به دلالان بها می‌دهند و غرفه‌ها را به اسم تولیدکننده در اختیار دلالان گذاشته‌اند!

سوءمدیریت و از دست رفتن بازارهای هدف

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در رابطه با تولید آبزیان حرام‌گوشت به منظور صادرات عنوان کرد: از آبزیانی که در کشور تولید می‌شود هدف نهایی میگو بازارهای اروپا بوده که در حال حاضر بیشترین صادرات به چین انجام می‌شود. البته به اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و اسپانیا هم صادرات داشته‌ایم اما به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول بیشتر به چین صادر می‌کنیم.

وی افزود: ماهیان حرام گوشت مانند یال اسبی و اسکوئید هم به آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود. بازارهای روسیه هم برای ماهی قزل‌آلا و میگو مناسب است اما در حال حاضر به سختی موفق شدیم به آن ورود کنیم که سختی آن به خاطر عدم همکاری مدیران داخلی است. ماهی کپور در عراق و افغانستان بازار خوبی دارد و قزل‌‌آلا در کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان دارد. ما مشکلی در یافتن بازار نداریم اما ماندن ما در بازار اهمیت دارد که به خاطر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کمی با مشکل مواجه هستیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: ما محموله میگو را که برای چین ارسال می‌کنیم باید از راه ویتنام بفرستیم به این دلیل که موافقت‌نامه قرنطینه دامی بین ایران و چین هنوز در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها