کد خبر: 263264
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

درگیری پلیس و معترضان به تغییر نام مقدونیه در یونان

پلیس یونان برای متفرق کردن ده‌ها هزار نفری که خارج از ساختمان پارلمان این کشور در آتن گرد هم آمده بودند تا به رأی‌ هفته آینده نمایندگان نسبت به تصویب توافق یونان و مقدونیه سر نام مقدونیه شمالی اعتراض کنند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

درگیری پلیس و معترضان به تغییر نام مقدونیه در یونان
کد خبر: 263264
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هزاران تن از مردم یونان از نقاط مختلف این کشور برای شرکت در اعتراضات به پایتخت این کشور رفته بودند و پرچم دورنگ آبی و سفید کشورشان را در دست داشتند.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، با زوران زائف، نخست‌وزیر مقدونیه به توافق رسیده تا تنش چند دهه‌ای بر سر نام این کشور را که در گذشته بخشی از یوگسلاوی محسوب می‌شد، پایان دهند.

این توافق سال گذشته میلادی در منطقه مرزی بین دو کشور به امضا رسید و به توافقنامه «آتن - اسکوپیه» معروف است.

بر اساس این توافق، نام مقدونیه به «مقدونیه شمالی» تغییر خواهد یافت و پس از تصویب پارلمان، یونان نیز موانع پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و ناتو را رفع می‌کند.

با این حال شمار زیادی از شهروندان یونان معتقدند نام مقدونیه، ادعای مالکیت ارضی بر منطقه شمالی یونان را که به همین نام نامیده می‌شود، مطرح می‌کند.

یونانی‌ها نسبت به مقدونیه که در قدیم جزو پادشاهی یونان محسوب می‌شد و اسکندر کبیر بر آن حکمرانی می‌کرد، احساسات بسیار قوی ملی دارند.

با این حال دولت یونان پذیرفته که از این پس همسایه شمالی خود با دو میلیون نفر جمعیت را «مقدونیه شمالی» بنامد؛ کشوری که سازمان ملل در سال 1993 آن را با نام «جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق» به رسمیت شناخته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که این توافق یک پیروزی برای الکسیس سیپراس به حساب می‌آید و خود وی نیز توافق با اسکوپیه را نه تنها برای دو کشور و منطقه، بلکه برای کل اروپای واحد دارای اهمیت دانسته است.

سازمان ملل متحد و نماینده آن که میانجی‌گیری میان دو کشور را در این زمینه بر عهده داشته نیز از کسب این توافق استقبال کرده است.

پلیس یونان اعلام کرده که در اثر درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگانی که سنگ و بمب‌های دست‌ساز پرتاب می‌کردند، 10 تن از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها