حمیدرضا احمدیان:

90 درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم نیست

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 10 درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها است و 90 درصد آنها هیچ ارتباطی با تحریمها ندارد مگرمی‌شود که سطح دانش و تکنولوژی یک کشور را تحریم کرد.

90 درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم نیست
کد خبر: 263334
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نشست هم اندیشی توسعه کارآفرینی، اکسیر اقتصاد در شرایط تحریم، گفت: وزارت ارتباطات مسئول مستقیم توسعه کارآفرینی و کسب و کار نیست ولازم بود در این نشست مسئولین دستگاه‌های دیگر نیز حضور داشتند.

وی افزود: سطح فناوری و کیفیت دو بعد کارآفرینی کسب و کار در کشور هستند اما ایا کسب و کارهای ما این دو مورد را دارند؟ حرکت به سمت فناوری در کشورها فرمول خاص خود را دارند و بسیاری از کشورها بنا بر ضرورت خاص خود به سمت کارآفرینی و کسب و کارها می‌روند.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشور ما هم اینک استارتاپ های زیاد شکل گرفته است و فارغ التحصیلان بسیاری از دانشکده‌ها به دنبال ایجاد استارتاپ‌ها هستند اما تنها به سمت عرضه توجه می‌کنند و به موضوع بازار توجهی ندارند که این امر منجر به شکست بسیاری از این شرکتها می‌شود.

احمدیان گفت: 10 درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها است و 90 درصد آنها هیچ ارتباطی با تحریمها ندارد مگرمی‌شود که سطح دانش و تکنولوژی یک کشور را تحریم کرد.

وی ادامه داد: در سطح بین المللی شرایط وابستگی ایجاد می‌شود و با در اختیار داشتن تکنولوژی و دانش می‌توان کشورها را به خود وابسته کرد که در این شرایط حتی اگر تحریم نیز صورت گیرد دیگر کشورها نمی‌توانند رابطه خود را با ما قطع کنند؛ نمونه این امر وابستگی کشورها به نفت کشور است که با وجود تحریم‌ها میزان فروش نفت کاهش یافته اما قطع نشده است.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شرایط فعلی برای توسعه کسب و کارها مجموعه‌ای از مشکلات را داریم گفت: دانشگاه مدعی هستند که وارد فاز چهارم خود و کارآفرینی شده اند اما اگر این امر واقعیت داشت ما باید اکنون کمترین میزان نیاز به شغل و بیکاری را داشتیم.

احمدیان تصریح کرد: شرکتهای استارتاپی و نوپا در شرایط فعلی کشور ممکن است بعد از مدتی از بین بروند و جایی برای کار نداشته باشند بنابراین ما نیازمند شرکتهای بزرگی هستیم که مانند یک لوکوموتیو شرکت های کوچک و استارتاپی را به دنبال خود بکشند.

وی اضافه کرد: شرکتهایی که در کشور شکل می‌گیرند باید شرایط حضور در بازارهای بین المللی را داشته باشند و به اصطلاح صادرات محور و صادراتی باشند. بازاریابی و بازارسازی بسیار مهمترین نیازمندی های شرکتهای داخلی است که دولت می‌تواند در این زمینه بخش خصوصی را یاری کند.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود میزان زیاد فارغ التحصیل در کشور را فرصت دانست و گفت: وجود این حجم از فارغ التحصیل و ایده‌هایی که می‌توانند داشته ابشند و از طرفی نیروی ارزان قیمت کار در کشور مزیتی برای حضور در بازارهای بین المللی است که باید از این شرایط به درستی استفاده کرد.

احمدیان با بیان اینکه ما نیازمند تعریف زیست بوم اقتصادی خاص خود در کشور هستیم، گفت: براین اساس می‌توانیم شرکای بین المللی را نیز وارد کشور کنیم و براساس ظرفیت‌های خودمان کسب و کار داخلی را رونق بخشیم و باید توجه داشت که با کنار کشیدن از دیگر کشورها نمی‌توان رونق ایجاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت همگرایی در اقتصاد کشور، عنوان کرد: اگر هر کسی قرار باشد پاروی خود را بزند و همگرایی نداشته باشیم به برنامه ریزی های انجام شده نمی‌رسیم.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: صنعت نساجی و خودروسازی در حال حاضر به خوبی نفس نمی‌کشد و چالشهای خود را دارد که این صنایع نیازمند نوآوری‌هایی هستند تا حداقل بتوانند فضای موجود خود را حفظ کنند.

مصطفی نمکی دبیر این همایش نیز در این نشست گفت: در شرایط فعلی کشور توسعه و کارآفرینی از الزامات و برای کشور امیدآفرین است؛ توسعه کسب و کارها می تواند برای کشور امنیت بخش و امیدآفرین باشد وباید توجه بیشتری به این بخش شود.

وی افزود: در راهکارهای ساختاری و اسناد بالادستی کشور به موضوع کارآفرینی توجه زیادی شده است و ما مشکلی بابت قوانین نداریم. اما در مقام عمل اقتصاد کشور با موانع زیادی پیش روی کسب و کارها مواجه است.

دبیر همایش هم اندیشی توسعه کارآفرینی، اکسیر اقتصاد در شرایط تحریم افزود: از دلایل این امر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مسئولین در مقام عمل حاضر نیستند که از کارافرینی حمایت کنند و صحبتهایشان در حد همان حرف باقی می‌ماند. تحریمها را می‌توان با پرداختن به اشتغال کارآفرینی و تجارت پایدار پشت سر گذاشت.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها