مدیرکل محیط زیست استان تهران:

بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام(ره) مورد انتقاد گردشگران است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران اعلام کرد: بوی نامطبوع این منطقه دارای سه کانون عمده از جمله سیستم های فاضلاب های اسلامشهر و واوان، پسماندهای آرادکوه و یک واحد دامداری بوده است که در حال بررسی وضعیت موجود هستیم.

بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام(ره) مورد انتقاد گردشگران است
کد خبر: 263342
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته هوای پاک اظهارداشت: بوی نامطبوع این منطقه دارای سه کانون عمده از جمله سیستم های فاضلاب های اسلامشهر و واوان، پسماندهای آرادکوه و یک واحد دامداری بوده است که در حال بررسی وضعیت موجود هستیم.


فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حدود 30 کیلومتری جنوب شهر تهران واقع شده که طی چند سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در این محدوده در محل ورود گردشگران خارجی، محل انتقاد بوده است.


مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک نیز در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران- قم و در جنوب کهریزک واقع شده است.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران افزود: سهم عمده بو در منطقه مهار شده و در حال پیگیری موضوع هستیم ضمن اینکه باید سیستم فاضلاب های اسلامشهر و واوان وارد مدار شوند.


وی ادامه داد: همچنین نیازمند مدیریت پساب های جنوب شهر هستیم که در همین زمینه با پیگیری ها مجوزهای احداث روان آب های سطحی صادر شده است تا اقدامات لازم صورت گیرد.

افزایش 32 روزی هوای سالم


کلانتری در ادامه با اشاره به وضعیت کیفیت هوای تهران در مقایسه با سال گذشته گفت: امسال 32 روز هوای سالم و 6 روز هوای پاک نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.


وی افزود: امسال اولین سالی بود که دو روز پی در پی هوای پاک در دیماه داشته ایم که این امر نشانگر اجرای اقدامات ارزنده به منظور کاهش آلودگی هوای استان بوده است.


وی اظهارداشت: در سال های قبل قوانین آلودگی هوا و مصوبه های دولت را در خصوص کاهش آلودگی های هوا داشته ایم ولی از سال 96 به بعد قانون هوای پاک به تصویب رسید که در آن 26 دستگاه اجرایی دارای مسئولیت هستند و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به عنوان بازرس بر عملکرد آنها نظارت می کند.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران، برگزاری جلسه های کارگروه آلودگی هوا، جلسات شرایط اضطراری، طرح ترافیک، معاینه های فنی، رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی آلاینده، ساماندهی پسماندها و نخاله های شهری و نظارت بر توزیع سوخت را از جمله مهمترین اقدامات در حوزه کاهش آلودگی های جوی پایتخت عنوان کرد.

منطقه حفاظت شده «کاوه ده» به تصویب می رسد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در بخش طبیعی تا پایان امسال منطقه حفاظت شده «کاوه ده» در شهرستان فیروزکوه به تصویب می رسد گفت: این منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده است که قابلیت ارتقا به یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده استان را نیز دارد.


کلانتری ادامه داد: امسال این موضوع در شورای عالی محیط زیست کشور به تصویب خواهد رسید که حایز اهمیت است.
منطقه شکار ممنوع کاوه ده به مساحت 76 هزار هکتار از جمله مناطق طبیعی فیروزکوه در شمال شرق استان تهران به شمار می رود که دارای تنوع زیستی بالا و چشم اندازهای طبیعی بسیاری است.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران تاکید کرد: به منظور نظارت بر مناطق حفاظت شده استان، امسال 9 واحد محیط بانی را در دست احداث داشته ایم که از این تعداد پنج مورد به بهره برداری رسیده است و چهار واحد دیگر در پیشرفت فیزیکی میانگین 80 درصد قرار دارد.

سند 5 ساله محیط زیست استان

کلانتری همچنین به سند پنج ساله محیط زیست در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره و بیان کرد: این سند در شورای برنامه ریزی استان تهران تصویب شد و اینک در دستور کار قرار گرفته و دارای برش شهرستانی است.

شناسایی واحدهای آلاینده زیست محیطی

وی در ادامه گفت: نظارت و پایش بر واحدهای صنعتی دارای اهمیت است و در همین زمینه تا پایان سه ماهه سوم امسال 458 واحد صنعتی آلاینده را شناسایی کرده ایم و در فهرست صنایع آلاینده استان قرار داده ایم.


کلانتری ادامه داد: عمده این واحدها در شهرستان های پاکدشت و ری قراردارند و بیشترین آلایندگی ها در واحدهای ریخته گری با 12 درصد و واحدهای آبکاری با 15 درصد است.


وی خاطرنشان کرد: در استان تهران 17 هزار و 700 واحد صنعتی کوچک و بزرگ و 450 هزار واحد صنفی وجود دارد.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران همچنین از انجام پایش هشت هزار و 628 مورد در 9 ماه امسال - از ابتدای سال تا پایان ماه نهم- خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 979 واحد اخطاریه دریافت کرده اند، از ادامه فعالیت 46 واحد به دلیل بی توجه به مقررات محیط زیستی جلوگیری شده و 213 واحد نیز به محل های مجاز انتقال یافته اند.


وی بیان کرد: سه هزار و 888 مورد خوداظهاری توسط صنایع تکمیل شده که نشانگر احساس مسئولیت سازمان حفاظت از محیط زیست است و به واحدها واگذار شده تا وضعیت خویش را اعلام کنند.


کلانتری ادامه داد: یک هزار و 766 پرونده حقوقی از واحدهای آلاینده و متخلفان تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.


به گفته وی 82 آزمایشگاه زیر نظر محیط زیست استان تهران در حال بررسی عوامل آلاینده واحد های صنعتی و خدماتی است.

صدور موافقتنامه های واحدهای صنعتی

کلانتری همچنین با اشاره به صدور موافقتنامه به واحدهای صنعتی و خدماتی گفت: پرونده یک هزار و 444 واحد صنعتی و خدماتی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 67 درصد موافقتنامه دریافت کردند، با 27 مورد مخالفت شد و وضعیت 6 درصد پرونده ها نیز در دست بررسی است.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران اضافه کرد: همچنین امسال به یک هزار و 130 مورد شکایت های مردمی رسیدگی شده است.


29 دی ماه روز هوای پاک نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها