بعد از اعلام وصول طرح تشکیل سازمان ملی جوانان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین مطرح شد:

حوزه جوانان زیر سایه ورزش در وزارتخانه گم شده بود

مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان می‌گوید تا به امروز حوزه جوانان زیر سایه ورزش در وزارت‌خانه گم شده بود.

حوزه جوانان زیر سایه ورزش در وزارتخانه گم شده بود
کد خبر: 263475
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ چندی پیش هیئت رئیسه مجلس طرح تعدادی از نمایندگان درباره انتزاع وزارت جوانان از وزارت ورزش وجوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان را اعلام وصول کرد.

بر همین اساس موضوع تفکیک این 2 حوزه یعنی ورزش و جوانان مجددا تکرار و مورد بررسی قرار گرفت.

طرحی که پیش‌تر و در دولت دوم حسن روحانی به عنوان لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس داده شده بود اما رای نیاورد.

حالا مجددا خود مجلس وارد کار شد و طرح را ارائه داد. تا به اینجای کار هم طرح در هیات رییسه اعلام وصول شد.

امید محدث مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان هم در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به این موضوع اشاره کرد و گفت: «این موضوع یک بحث پیشین دارد که مربوط به لایحه اصلاح ساختار دولت است. دولت دوم روحانی این لایحه به مجلس آمد و طی این لایحه عنوان شد وزارت ورزش و جوانان به سازمان ملی جوانان معاونت ریاست جمهوری، وزارت صمت و یک وزارت خانه دیگر منفک شود. این لایحه رای نیاورد که علتش هم این بود که مجلس با کلیت لایحه مخالفت کرد نه تفکیک سازمان‌ها. همان موقع مدیران گفتند که تفکیک حوزه جوانان به عنوان طرح ازسوی خود مجلس عنوان شود و نهایتا امروز این طرح به هیات رییسه اعلام وصول شود. باید صبر کنیم تا طرح به صحن برسد و مراحل بعدی طی شود.»

محدث درباره زمان‌بر بودن این طرح در کل کشور عنوان کرد: «نباید فراموش کنیم که تا زمان تصویب طرح ما یک دوره‌ای اتلاف وقت خواهیم داشت. دوره‌ای که صرفا به خاطر اصلاح ساختار در استان‌ها حدود یک تا 2 سال زمان خواهد برد.»

مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان در پایان درباره سیاست‌های اصلی جهت تفکیک حوزه جوانان و ورزش خاطرنشان کرد: «ولی در حوزه سیاست‌گذاری همان بحث سازمان ملی جوانان که تحت عنوان معاونت ریاست جمهوری بود، همان سیاست‌های قبلی بر آن بر وجود دارد. ضمن اینکه ماهیت این 2 حوزه یعنی جوانان و ورزش با هم تفاوت‌های زیادی دارند. تلفیقشان هم کاملا هیجانی بود و هیچ پشتوانه علمی و مطالعاتی پشتش نداشت.»

محدث در نهایت به تفاوت ماهیت این حوزه ها اشاره کرد: «ماهیت جوانان اجتماعی است. نیاز به سیاست گذاری‌های بلند مدت دارد. سرمایه سوز است و به زمان زیادی نیاز می‌خواهد. همین هم باعث شد که حوزه جوانان زیر سایه ورزش گم شد. در 2 سال اخیر و با حضور سلطانی فر کمی در بخش انتصابات و سیاست‌گذاری‌ها شرایط بهتر شده است ولی کماکان جوانان زیرشاخه است نه متن اصلی.»

حوزه جوانان با داشتن زیرشاخه‌های مهمی در بخش آسیب‌های اجتماعی، اوقات فراغت، آموزش و ... مملو از ظرایفی است که نیاز به برنامه‌ ریزی و سرمایه گذاری بلندمدت دارد. این در شرایطی است که جوانان در هر کشوری یکی از مهمم‌ترین سرمایه های انسانی هر کشوری محسوب می‌شوند. از همین رو شکی نیست که باید سازمانی به طور ویژه و اختصاصی به این رشته بپردازد. از سوی دیگر ورزش کشور با تمام چالش‌هایش نیازمند مدیریتی است که صفر و صد انرژی‌اش را برای ورزش بگذارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد این 2 حوزه هرچه سریع‌تر منفک شوند، به نفع و صلاح آن‌هاست؛ هم جوانان و هم ورزش.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها