کد خبر: 263518
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۵:۵۳:۰۰
| |

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد:

250 میلیون تن حجم معاملات 11 ساله کالا در بورس

مدیرعامل بورس کالا گفت: از سال 1386 تاکنون بیش از 250 میلیون تن کالا در بورس کالای ایران مبادله شده و معاملات انجام شده در این بستر به طور کامل شفاف است.

250 میلیون تن حجم معاملات 11 ساله کالا در بورس
کد خبر: 263518
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۵:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| بورس کالای ایران در مهر 1386 با ادغام بورس های فرعی فلزات و کشاورزی تشکیل شد که به تدریج گسترش یافت و محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و ابزار مختلف بازارهای فیزیکی، مشتقه و آتی در آن قابل معامله شدند.


در همین پیوند، مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 67 هزار میلیارد تومان در قالب 20 میلیون تن کالا در بورس کالای ایران مبادله شده است.


به نوشته تارنمای بورس کالا، حامد سلطانی نژاد افزود: انجام معاملات در بورس کالا امکان تبادل اطلاعات بین بورس و سازمان های نظارتی و دستگاه های اجرایی اعم از سازمان امور مالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاه ها را فراهم می کند.


وی اضافه کرد: در بازار محصولات کشاورزی بستر مناسبی فراهم شده است تا با اجرای سیاست حمایتی قیمت تضمینی (مانند آنچه امسال برای ذرت اجرا شد)، رضایت فعالان این بخش کسب شود، زیرا به کمک اجرای این سیاست در بورس، کشاورزان مطالبات خود را سریع تر دریافت می کنند.

پیشنهادهایی برای رونق معاملات در بورس کالا


مدیرعامل بورس کالای ایران با طرح پیشنهادهایی برای رونق معاملات محصولات در بورس کالا گفت: با توجه به شفافیتی که با عرضه محصولات در بورس کالا ایجاد می شود، وجود مشوق های قانونی برای انجام معاملات در این بورس، لازم و ضروری است.


وی افزود: معاملات کالاها در خارج از بورس غیرشفاف است و هیچ ضابطه و قانون مشخصی ندارد، هیچ سخت گیری خاصی نیز نسبت به کیفیت کالاهای قابل معامله اعمال نمی شود.


به گفته وی، هنوز برخی صنایع و گروه های کالایی محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند، بنابراین باید برای عرضه محصولات در بورس برنامه منظمی ارایه شود تا شاهد تعادل هر چه بیشتر بازارها باشیم.


سلطانی نژاد بر لزوم توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا با حضور بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده سکه طلا که در بورس پیگیری می شود، کمک می کند سکه در بورس حضور فیزیکی داشته باشد و معاملات کاغذی مبتنی بر این کالا به پشتوانه سکه طلا و با شفافیت انجام شود.


مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: مزیت این معاملات به گونه ای است که اگر معاملات سکه طلا شفاف شود، آمارهای واقعی از معاملات آن در دسترس خواهد بود و انجام این معاملات در بورس کالا از ناهنجاری هایی همچون احتمال آب کردن سکه یا قاچاق آن، جلوگیری می کند.


سلطانی نژاد ادامه داد: در کنار توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا، پیشنهاد حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی در مورد معاملات گواهی سپرده را داریم.


«همچنین لازم است مشوق های مالیاتی موجود را برای ترغیب عرضه کنندگان و خریداران به انجام معاملات در فضای شفاف بورس، افزایش دهیم».


وی اتصال سامانه های مالیات، حمل و نقل، جامع تجارت، انبارها و غیره به سامانه های بورس برای رهگیری پس از معاملات را خواستار شد.


مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین پیشنهاد توسعه صندوق های کالایی را ارایه کرد و گفت: صندوق های کالایی به جمع آوری منابع مالی برای حوزه کالایی و افزایش سرعت گردش نقدینگی در این حوزه کمک زیادی می کنند.

معامله روزانه حدود 100 میلیارد تومان زعفران


مدیرعامل بورس کالای ایران به راه اندازی معاملات زعفران در بورس در قالب معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: در این بازار، روزانه حدود 100 میلیارد تومان زعفران در قالب قراردادهای آتی معامله می شود.


وی اضافه کرد: از ابتدای راه اندازی این معاملات تاکنون معادل بیش از 800 تن زعفران که معادل تولید 2 سال کشور می شود، در قالب این قراردادها معامله شده است.


وی افزود: معامله گواهی سپرده کالایی زعفران این امکان را به کشاورزان می دهد که با تحویل محصول خود به انبارهای پذیرفته شده بورس و دریافت قبض انبار یا گواهی سپرده کالایی محصول خود را به قیمت روز در بازار بفروشند و زودتر به پول خود برسند.
از طریق معاملات زعفران در بورس کالا، این بورس به مرجع قیمتی زعفران در کشور تبدیل شده است.


سود اصلی حاصل از فروش محصول تا پیش از راه اندازی بورس زعفران به جیب دلالان می رفت اما به کمک بورس عاید تولیدکنندگان زعفران می شود.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها