کد خبر: 263560
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

امانوئل والرشتاین در یادداشتی مطرح کرد:

خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاورمیانه؛ انتخاب‌های غیرممکن

امانوئل والرشتاین در یادداشتی با اشاره به خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاورمیانه نوشت: فکر می‌کنم کالین پاول بود که یک بار گفت وارد کردن نیروها به یک درگیری کار ساده‌ای است، اما بیرون کشیدن‌شان تقریباً غیر ممکن است.وضعیت فعلی در خاورمیانه درستی این اصل را به خوبی نشان می‌دهد.

خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاورمیانه؛ انتخاب‌های غیرممکن
کد خبر: 263560
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- امانوئل والرشتاین در یادداشتی به مساله خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاورمیانه پرداخته است. به گزارش اعتمادآنلاین والرشتاین در این یادداشت می‌نویسد:

فکر می‌کنم کالین پاول بود که یک بار گفت وارد کردن نیروها به یک درگیری کار ساده‌ای است، اما بیرون کشیدن‌شان تقریباً غیر ممکن است.

وضعیت فعلی در خاورمیانه درستی این اصل را به خوبی نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور ترامپ، مانند پیشینیانش، وعده داد که نیروهای ایالت متحده را از سوریه خارج کند و اخیراً نیز این وعده را تکرار کرد. سپس، همانند پیشینیانش، دریافت که تحقق وعده‌اش به قدری مخالفت‌های زیادی را، از جانب همه مواضع سیاسی، برانگیخته که مجبور است زیر قولش بزند. او این کار را به واسطه بازتعریف زمان باقیمانده تا بیرون بردن حقیقی نیروها انجام داد.

اگر از فردی بپرسیم که آیا نیروها باید از سوریه خارج شوند یا نه، پاسخ به این بستگی دارد که آن فرد برای تعیین زمان شروع وضعیت حاضر چه میزان به قبل برگردد.

برای بعضی این زمان بسیار کوتاه و برای بعضی دیگر این زمان بسیار طولانی است. برای خود من منشأ این وضعیت که همگی ما در حال حاضر درگیر آن هستیم دست‌کم به چندین قرن پیش باز می‌گردد. حضور ایالات متحده در خاورمیانه بخشی از یک سیاست کلی امپریالیستی است- به واقع این وضعیت در مورد تمامی جهان صادق است که خاورمیانه نیز جزئی از آن محسوب می‌شود.

نمی‌توان موضع دولت‌ها و بازیگران غیردولتی مختلف را درک کرد مگر در پرتو این باور که واکنش‌های آنها راه‌های مختلفی است که در جهت مبارزه علیه نفوذ امپریالیستی در امورشان در پیش گرفته‌اند.

تنها راه خروج ایالت متحده این است که از سیاست‌های امپریالیستی خود دست بکشد. انجام این کار نه تنها برای ایالت متحده بلکه تقریبا برای هر کسی که در این منطقه زندگی می‌کند به شدت دردناک خواهد بود. هیچ راهی برای اجتناب از آن وجود ندارد. درد، شدید و آنی خواهد بود. اما در واقع این گزینه کم‌دردترین گزینه موجود است. تا زمانی که جام زهر را ننوشیم و به سیاست‌های امپریالیستی پایان ندهیم درد پایان نخواهد یافت. تمامی گزینه‌های پیش رو بد خواهند بود.

آیا امکان‌پذیر است که امپریالیست‌ها از امپریالیست بودن خود دست بکشند؟ احتمالا نه. آیا ممکن است که قربانیان متعدد این جریان حتی در صورت بدتر شدن آنی موقعیت‌شان درنتیجه خروج قدرت‌های امپریالیستی این امر را بپذیرند؟ احتمال آن وجود دارد.

نه گزینه‌ای خوب و نه گزینه‌ای فاقد درد در کار نیست، تنها راه ممکن تطبیق بلند مدت با وضعیتی عادلانه‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها