اردوغان: می‌خواهند ترکیه را به نیم قرن قبل برگردانند/ چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم؛ منبج را به صاحبان اصلی آن بازمی‌گردانیم/ فردا با پوتین درباره سوریه صحبت می‌کنم

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که بعد از عملیات در منبج و پس گرفتن آن از شبه‌نظامیان کُرد، این شهر را به صاحبان اصلی‌اش بازمی‌گرداند. اردوغان گفت: نبرد با تروریست‌ها کار ساده‌ای نیست و ما با عزم جدی پیش می‌رویم. اگر کوچکترین حمله به کشور ما داشته باشند، بهای بسیاری سنگینی را برای آن خواهند پرداخت.

اردوغان: می‌خواهند ترکیه را به نیم قرن قبل برگردانند/ چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم؛ منبج را به صاحبان اصلی آن بازمی‌گردانیم/ فردا با پوتین درباره سوریه صحبت می‌کنم
کد خبر: 263564
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه چشم طمعی به هیچ بخش از اراضی سوریه ندارند، گفت که منبج را از کُردها پس می‌گیرند و به صاحبان اصلی‌اش باز می‌گردانند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که بعد از عملیات در منبج و پس گرفتن آن از شبه‌نظامیان کُرد، این شهر را به صاحبان اصلی‌اش بازمی‌گرداند.

اردوغان طی سخنرانی در شورای اقتصادی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی در آنکارا گفت: «نبرد (با تروریست‌ها) کار ساده‌ای نیست و ما با عزم جدی پیش می‌رویم. اگر کوچکترین حمله به کشور ما داشته باشند، بهای بسیاری سنگینی را برای آن خواهند پرداخت».

وی با اشاره به تماس تلفنی دیشب خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، توضیح داد: «منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر (20 مایل) در طول مرزهایمان (با سوریه) تشکیل خواهد شد. فردا که به روسیه سفر کنم، با رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین درباره تحولات شمال سوریه صحبت می‌کنم».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه چشم طمعی به خاک سوریه ندارند، افزود: «در حال کار روی (عملیات) منبج هستیم و با نیروهای لازم، پیش خواهد رفت. منبج را پس می‌گیریم و آن ره با صاحبان اصلی‌اش باز می‌گردانیم... سوریه، به سوری‌ها تعلق دارد و ما تلاش می‌کنیم آن را به صاحبان واقعی بازگردانیم».

اردوغان با بیان اینکه برخی کشورها از طرق مختلف دیپلماتیک، سیاسی و نظامی سعی می‌کنند ترکیه را در بند کنند، اظهار داشت: «اما باید بدانند که آن روزها گذشته است. ترکیه طی 16 سال گذشته، قدرت واقعی خود را شناخته و فرصت‌هایش را به‌دست آورده است. آنهایی که می‌خواهند ترکیه را به نیم قرن قبل بازگردانند، مردم آن را مقابل خود می‌بینند».

وی ضمن اشاره به حمایت‌های کشورهای غربی از تروریست‌ها در سوریه، گفت: «اکنون بهتر می‌بینیم، آنهایی که از داعش حمایت می‌کردند، اکنون با یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) همکاری می‌کنند تا این مناطق (شمال سوریه) را کنترل کنند. عده‌ای می‌خواهند که ما را از منبج شرق فرات دور نگاه دارند و تلاش می‌کنند که سازمان‌های تروریستی را حمایت و تقویت کنند».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به دیدارهایی که با مقامات روسی و آمریکایی خواهد داشت، تصریح کرد: «امیدوارم که در این دیدارها به توافقی (درباره شمال سوریه) برسیم... قدرت‌هایی که می‌خواهند سوریه را تجزیه کنند و در برابر سازمان‌های تروریستی سکوت می‌کنند، بخشی از این بازی (علیه ترکیه) هستند».

اردوغان با بیان اینکه مذاکرات آنها با کشورهای دیگر به معنای سکوت و دست روی دست گذاشتن ترکیه نیست، ادامه داد: «اگر وعده‌هایی که به ما دادند محقق شود، بسیار خوب، مشکلی نیست. اما اگر محقق نشود، ما تدارکات و برنامه‌ریزی‌های خود را تکمیل، استراتژی (عملیات) خود را اجرا کرده و گام‌های لازم را برمی‌داریم».

وی با اشاره به لزوم قرار گرفتن منطقه امن پیشنهادی در شمال سوریه تحت کنترل ترکیه، توضیح داد: «منطقه امن در مرزهای شمال سوریه با هدف دور نگه‌داشتن تروریست‌ها از مرزهای ترکیه است، نه اینکه علیه ترکیه. اجازه نمی‌دهیم منطقه امنی تشکیل شود که به باتلاق تروریست‌ها تبدیل شود».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن بیان اینکه به ترامپ پیشنهاد داده تا در ازای ارائه حمایت لوجستیکی به آنکارا، آنها نیز تروریست‌های داعشی را از سوریه پاکسازی کنند، گفت: «اگر وعده‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری (باراک) اوباما به ما داده بود محقق می‌شد، ترکیه دیگر با این مشکلات مواجه نبود... آنهایی که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند، بهای آن را خواهند پرداخت».

روزنامه «ینی شفق» چند روز پیش گزارش داده بود که عملیات شرق فرات، بزرگترین عملیات نظامی برون‌مرزی ترکیه خواهد بود که در آن نزدیک به 80 هزار نظامی از نیروهای مسلح این کشور شرکت خواهند داشت که قرار است منطقه‌ای به وسعت 30 هزار کیلومتر مربع را از حضور شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی کنند. (جزئیات بیشتر)

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال 2016 آغاز شد و همچنین حضور آمریکایی‌ها در این کشور، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

ترامپ چندی پیش اعلام کرد که تمام 2000 نیروی نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، چراکه به گفته وی گروه تروریستی «داعش» شکست خورده و کشورهای همجوار سوریه این توان را دارند که باقی‌مانده‌های این گروه را از میان بردارند.

منبع:فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها