«اصلانی» استاد هنرستان موسیقی تهران:

بی عدالتی در هنرستان موسیقی تهران بیداد می‌کند

«سوسن اصلانی» همسر «حسین دهلوی» و اولین رهبر زن ارکستر موسیقی ایرانی با انتقاد از نحوه برگزاری جشن صدسالگی هنرستان موسیقی عنوان کرد: طی برگزاری جشن صدسالگی از برخی افراد تقدیر و به آنها جایزه اعطا شد که در هنرستان با بی‌عدالتی جای دیگران نشسته‌اند، بی عدالتی در هنرستان موسیقی تهران بیداد می‌کند.

بی عدالتی در هنرستان موسیقی تهران بیداد می‌کند
کد خبر: 263599
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران با حضور تعدادی از اساتید موسیقی، دبیران و مدیران هنرستان موسیقی تهران در تالار وحدت برگزار شد. طی این برنامه تعدادی از اساتید هنرستان مورد تقدیر قرار گرفتند و گروه‌های مختلف به اجرای موسیقی پرداختند. در این میان اما سوسن اصلانی، نوازنده سنتور، اولین رهبر زن ارکستر موسیقی ایرانی و یکی از هنرجویان و اساتید قدیمی هنرستان موسیقی تهران، نسبت به نحوه برگزاری و چگونگی تجلیل از اساتید در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی اعتراضاتی دارد.

اصلانی با بیان این مطلب که نباید نام این جشن را جشن صدسالگی می‌گذاشتند، گفت: اگر بخواهیم جشنی برای هنرستان موسیقی برگزار کنیم و به فعالیت‌های آن در سال‌های پس از انقلاب بپردازیم باید بگوییم جشن چهل سالگی هنرستان موسیقی، نه جشن صدسالگی! زیرا شصت سال از عمر هنرستان موسیقی در سالهای پیش از انقلاب سپری شده است؛‌ لذا اگر فعالیت‌های هنرستان موسیقی در سال‌های پس از انقلاب مدنظر برگزارکنندگان بود و نظرشان این بود که از اساتید آن مقطع به بعد تجلیل کنند، نباید نام آن را جشن صدسالگی می‌گذاشتند.

اولین رهبر ارکستر موسیقی زن ایرانی توضیح داد: در طول جشن نه تنها از مدیران پیشین هنرستان هیچ‌گونه نامی نبردند، بلکه به فعالیت‌های آنها نیز اشاره‌ای نشد؛ درصورتی‌که همه، به خصوص هنرمندان نسل‌های گذشته می‌دانند که اساتید بزرگی در هنرستان موسیقی حضور داشته‌اند و شاگردان بزرگی را تربیت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علی رهبری یکی از موسیقیدان‌های مطرح جهانی است، افزود: درخشان‌ترین دوران هنرستان موسیقی زمانی بود که ایشان ریاست آن را به عهده داشتند. آقای رهبری شاگردان زیادی داشت که بسیاری از آنها به هنرمندانی مطرح تبدیل شدند و هنوز در عرصه موسیقی فعالند و بازدهی تلاش و کوشش آنها هنرجویانی است که در روز جشن صدسالگی در تالار وحدت حضور داشتند.

این نوازنده سنتور در پاسخ به این سوال که اعضای دبیرخانه جشن صدسالگی هنرستان موسیقی، پیش از برگزاری مراسم چقدر و چگونه با اساتید هنرستان موسیقی مشورت کرده‌اند، گفت: از اینکه در این زمینه چگونه و به چه شکل با اساتید مشورت شده بی‌خبرم، البته اساتید و هنرمندانی را می‌شناسم که قبل‌تر یا بعد از من در هنرستان موسیقی فعالیت کرده‌اند و طی برگزاری جشن با آنها تعامل و گفتگو شده است.

اصلانی ادامه داد: نمی‌دانم، شاید در این میان اطلاعات درستی به برگزارکنندگان جشن ارائه نشده است؛ زیرا تاریخچه هنرستان آن چیزی نبود که در جشن به آن پرداخته شد. به نظرم بهتر آن بود که متولیان برگزاری جشن صدسالگی هنرستان موسیقی با شخصی مطلع مشورت می‌کردند تا در زمینه برگزاری جشن درست عمل کنند و درباره هنرستان اطلاعات درستی به حاضران ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه در نحوه برگزاری و انتخاب برخی اساتید بی‌عدالتی صورت گرفته است، گفت: طی برگزاری جشن صدسالگی از برخی افراد تقدیر و به آنها جایزه اعطا شد که در هنرستان با بی‌عدالتی جای دیگران نشسته‌اند.

این موسیقیدان و نوازنده در ادامه گفت: بی‌شک برگزاری جشن صدسالگی هنرستان موسیقی کاری مهم، سخت و ارزشمند است و برای آن زحمات زیادی کشیده شده، اما برگزارکنندگان همانطور که توانستند وزیر ارشاد و دیگر مسئولان را به تالار وحدت بیاورند، می‌توانستند لااقل از اشخاصی دعوت به عمل آورند که نسبت به تاریخچه هنرستان اطلاعات کافی دارند، تا به این ترتیب نسبت به اساتیدی چون وزیری، خالقی، دهلوی، پایور و دیگر بزرگانی که برای هنرستان زحمت کشیده‌اند، بی‌عدالتی صورت نگیرد.

وی گفت: خیلی از دوستان به من گفتند طی مدت حضورشان در تالار وحدت مدام منتظر بوده‌اند تا از آقای دهلوی نامی برده شود و از او تقدیر به عمل بیاورند که این اتفاق نیفتاد. نه تنها از آقای دهلوی نامی برده نشد، بلکه به زحمات و فعالیت‌های اساتیدی چون کریمی، علیزاده، حنانه، شهنازی نیز اشاره‌ای نشد.

این هنرمند درباره تاریخچه صحیح هنرستان موسیقی توضیح داد: در ابتدا باید از استاد وزیری شروع می‌کردند زیرا ایشان باعث و بانی تاسیس هنرستان بودند، آنهم در مقطعی که مشکلات زیادی در زمینه راه‌اندازی این مکان آموزشی وجود داشت. پس از ایشان نیز استاد خالقی ریاست هنرستان را به عهده گرفت و دوره درخشانی را رقم زد و بزرگانی چون هوشنگ ظریف، محمد ظریف،‌ افلیا پرتو، گیتی وزیری تبار، و خیلی دیگر از هنرمندان، حاصل آن دوره‌اند. همه این بزرگان ستون‌های هنرستان و معلم اشخاصی چون من بوده‌اند اما متاسفانه نامی از آنها برده نشد.

اصلانی در پاسخ به اینکه چرا در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی به اجرای برنامه نپرداخت، گفت: در این رابطه با خودم گفتم هر کاری را که از دستم برآید انجام می‌دهم و دراین باره با برخی از دست‌اندرکاران جشن صحبت کردم. اتفاقا قرار شد که در مراسم جشن برنامه‌ای را به روی صحنه ببرم اما به دلیل اینکه اعضای گروهم از بچه‌های هنرستان نبودند، به من پاسخ منفی دادند.

وی افزود: این امکان وجود داشت که با کمک و همکاری هنرجویان هنرستان؛ اثری را برای اجرا آماده کنم یا حداقل می‌توانستند از من بخواهند در طول برنامه تکنوازی داشته باشم که نخواستند. آیا فقط اساتید و هنرمندانی که در جشن به آنها پرداخته شد برای هنرستان موسیقی زحمت کشیده بودند؟ مسلما خیر.

همسر حسین دهلوی ضمن اظهار تاسف دوباره از اینکه با او درباره تاریخچه هنرستان مشورت نشده است، ادامه داد: تنها مدیری که به مدت ده سال به هنرستان خدمت کرد خانم پروین دخت اشتهاردی بودند. اوضاع هنرستان موسیقی در زمان ریاست ایشان بسیار خوب بود و من به مدت ده سال رهبر ارکستر هنرستان بودم و طی آن دوران در نیاوران و دیگر سالن‌ها به طور مرتب کنسرت برگزار می‌کردیم.

وی افزود: در کل به آنهایی که در جشن صد سالگی موسیقی حضور پیدا نکردند، حق می‌دهم و کاش خودم نیز در آن مراسم شرکت نمی‌کردم.

اصلانی در پایان درباره فعالیت‌های هنری‌اش طی روزها و ماه‌های اخیر گفت: به طور معمول سالی یک کنسرت را دارم و آخرین برنامه‌ام کنسرتی بود که نهم دی ماه در تالار رودکی اجرا شد و آن را به پیشکسوتان تقدیم کردیم. از آنجا که برخی از دوستان اصرار به تمدید کنسرت داشتند این احتمال وجود دارد که بازهم آن را اجرا کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها