کد خبر: 263606
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی‌ سابق رییس‌جمهوری:

آینده‌نگری و نگاه ملی در بودجه سالانه از منحرف شدن جلوگیری می‌کند/ نگاه بخشی به بودجه خودتحریمی بزرگ است

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی‌ سابق رییس‌جمهوری با اشاره به بودجه سالانه گفت: حتی اگر در تحریم‌های ظالمانه امروز نیز قرار نداشته باشد نگاه بخشی و منطقه‌ای یک خودتحریمی بزرگ خواهد بود.

آینده‌نگری و نگاه ملی در بودجه سالانه از منحرف شدن جلوگیری می‌کند/ نگاه بخشی به بودجه خودتحریمی بزرگ است
کد خبر: 263606
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام امین‌زاده، معاون حقوقی‌ سابق رییس‌جمهوری با اشاره به بودجه سال 98 که در حال حاضر در دستورکار کمیسیون تلفیق مجلس قرار دارد، بیان کرد: نگاه بخشی و منطقه‌ای همواره در کشور آسیب‌زا بوده و تبعاتی را به دنبال داشته است.


وی تصریح کرد: بودجه‌ای که امروز در جریان نهایی سازی آن هستیم تا پایان سال 98، مخارج کشور را در بر می‌گیرد که باید نسبت به این مهم با آینده نگری و نگاه ملی حرکت کنیم چرا که آفت و آسیب نگاه منطقه‌ای و بخشی می‌تواند با تخصیص برخی اعتبارات در مسائل و مناطق فاقد اولویت، بودجه را از مسیر اصلی خود منحرف کند.


نماینده پیشین مردم تهران در مجلس موضوع مهم دیگر را شفافیت دانست و تاکید کرد باید ردیف‌های بودجه‌ای هر استان را به تفکیک شاهد باشیم.


امین زاده همچنین خاطرنشان کرد: اکنون نمی‌دانیم تضمین درآمدهای نفتی ایران در کوتاه مدت با توجه به تحریم‌های یک سویه و ظالمانه، چه میزان خواهد بود و از این رو، نداشتن نگاه ملی و فرابخشی به بحث اعتبارات و بودجه می‌تواند در حوزه سرمایه‌های اجتماعی نیز آسیب‌زا باشد.


وی همچنین گفت: نکته مهم در سال آینده، موضوع کسب و کارهای نیمه‌دولتی در حوزه‌های مختلف، مانند گردشگری است که باید آن را نیز جدی بگیریم.


دستیار پیشین رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی ضمن برشمردن آسیب‌های نگاه بخشی در بودجه، تاکید کرد: بخشی نگری، توجه بدون منطق اقتصادی و نیازسنجی برخی از نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه موجب راه‌اندازی برخی صنایع یا مراکز آموزشی در برخی شهرستان ها شد.


امین زاده ادامه داد: این پروژه‌ها نیز عموما جزو نیازهای این مناطق نبوده و بعضاً نیمه تمام باقی مانده است. پروژه هایی که نه تنها به توسعه مناطق کمکی نکرد بلکه با عدم بهره وری، سرمایه اجتماعی آن را نیز دچار آسیب کرده و همه این رخدادها در واقع، محصول نگاه بخشی و انتخاباتی است.


وی یادآور شد: باید در بررسی بودجه، نیازهای اصلی کشور را مبنا قرار داده و با اولویت‌بندی کلان، نسبت به رفع محرومیت‌ها از مناطق کم‌برخوردار و ایجاد توسعه متوازن و هم‌افزا در کل کشور اقدام کنیم.


عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: بدون شک، فقدان این نگاه و فراموشی رویکرد فرابخشی در بودجه، می‌تواند آسیب‌های زیادی را در روند توسعه‌ای کشور بر مبنای سند چشم انداز توسعه ایجاد کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها