کد خبر: 263647
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۸:۵۱:۰۰
| |

مقصران اصلی افت شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح عوامل تاثیر گذار بر افت شاخص بورس، گفت: ناتوانی بانک ها در برآورده کردن انتظارات سهامداران، شناسایی سودهای سنگین توسط خودروسازان، نگرانی از ریسک های سیاسی و توقف رشد نرخ ارز از مهم ترین عوامل ایجاد کننده فضای منفی بر بازار معاملات و افت شاخص به شمار می روند.

مقصران اصلی افت شاخص بورس
کد خبر: 263647
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۸:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| بازار بورس دیروز (دوشنبه) یکی از بدترین روزهای معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و شاخص با افت سه هزار و 652 واحدی نسبت به دیروز به جایگاه 161 هزار و 922 پله ای سقوط کرد.


افت شدید شاخص بورس در معاملات دیروز در حالی رخ داد که بسیاری از شرکت ها در پایان زمان انتشار گزارش های 9 ماهه توانسته بودند عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارند اما به علت فضای منفی ایجاد شده، آنها نیز با افت قیمت مواجه شدند.


درباره چرایی این افت، علت های مختلفی بیان می شود که از جمله آنها می توان به غلبه فضای هیجانی بر بازار، توقف رشد نرخ ارز، افزایش ریسک های سیاسی، اعلام شناسایی زیان های سنگین توسط شرکت های خودروسازی، ابهام در افزایش سرمایه بانک ها و سرنوشت تسعیر نرخ ارز برای بانک ها اشاره کرد.

عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص


یک کارشناس بازار سرمایه امروز (سه شنبه) گفت: در چرایی افت شاخص عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آنها کاهش اثرگذاری نرخ ارز است.


ایمان مقدسیان افزود: شاخص بورس از تیرماه امسال با افزایش نرخ ارز یک انگیزه و محرک قوی برای رشد پیدا کرد که رشد شاخص تا سقف 195 هزار واحد را نیز به دنبال داشت اما با توقف رشد نرخ ارز، محرک قوی برای تقویت شاخص بورس از بین رفت و معاملات افت کرد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص بورس پس از اصلاح، حدود 20 درصد از سقف خود را تا اوایل دی ماه از دست داد و تا رقم 154 هزار واحد افت کرد اما از اوایل دی، شاخص بورس با شیبی ملایم توانست بخشی از افت قیمت‌ها را جبران کند.

تفاوت رشد شاخص در فصل تابستان با دی ماه


این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس پس از افت چند ماهه توانست در دی ماه امسال رشد کند، اما نحوه رشد آن تفاوت هایی با رشد شتابان فصل تابستان داشت.


مقدسیان افزود: نقدینگی و حجم معاملات در بورس در دی به شدت افت کرده بود، در حالی که در معاملات فصل تابستان نقدینگی بالایی وجود داشت.


وی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که در معاملات فصل تابستان، شرکت های صادرات محور نقش اصلی و مهم را در رشد شاخص داشتند اما در رشد دی ماه بانک ها پیشتاز بودند.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بانک ها تحت تاثیر ادعاهای مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین امکان تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما با اقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شدند و رشد کردند.


مقدسیان یادآوری کرد: در گزارش های 9 ماهه بانک ها که بتازگی منتشر شده است، مشخص شد این انتظارات در گزارش ها لحاظ نشده و از افزایش سرمایه خبری نبود و همچنین نرخ تسعیر ارز در آنها همچنان بر مبنای ارز 4200 تومانی خواهد بود.


وی گفت: پس از انتشار گزارش های 9 ماهه مشخص شد بانک ها نتوانسته‌اند خواسته‌ها و انتظارات سهامداران را تحقق بخشند، بنابراین فضایی منفی در بازار سرمایه شکل گرفت.


مقدسیان همچنین به زیاندهی سنگین شرکت های خودروساز اشاره کرد و افزود: گزارش های خودروسازان مطلوب نبود. برخی از آنها زیان های چند هزار میلیارد تومانی را شناسایی کرده اند که بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشت.

گزارش های 9 ماهه مثبت شرکت ها


این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته برخی صنایع و شرکت های بورسی توانستند گزارش های 9 ماهه مطلوبی را ارایه کنند و حتی فراتر از انتظارات و پیش بینی ها، ظاهر شوند که این موضوع می‌تواند در تقویت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.


مقدسیان اضافه کرد: برخی شرکت ها گزارش های مثبتی را ارائه کرده بودند اما به علت فضای منفی ایجاد شده در بازار سرمایه آنها نیز با افت قیمت مواجه شدند.

نقش ریسک های سیاسی بر فضای منفی معاملات


این کارشناس بازار سرمایه درباره ریسک های سیاسی پیش روی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در برخی بخش‌ها ریسک های سیاسی پررنگ‌تر شده که این موضوع نیز در ایجاد هیجان منفی بر بازار معاملات تاثیر گذار بوده است.


مقدسیان با بیان اینکه بازار به شدت تحولات سیاسی را رصد و در روند معاملات لحاظ می کند، افزود: باید توجه داشت این تاثیرگذاری ها همیشه منفی نخواهد بود مانند اعلام خبر خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه که مدتی پس از اعلام این خبر، روند صعودی شاخص بورس آغاز شد.

راه های جذب نقدینگی در بازار سرمایه


این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به گزارش‌های مثبت ارائه شده در میان و بلند مدت می توان حرکت بازار سرمایه را رو به بالا پیش بینی کرد.


مقدسیان درباره جذب نقدینگی به بازار سرمایه گفت: باید برخی نهادهای مالی واسطه که حکم بازارساز دارند، فعالیت خود را در بورس گسترش دهند.


وی ادامه داد: همچنین باید سهم بازارهای آتی و معاملات آتی نیز در بازار سرمایه ایران افزایش یابد که متاسفانه چندان توسعه نیافته اند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: زیرساخت‌های بازار سرمایه نیز باید تقویت شود، اکنون در برخی روزها هسته معاملات دچار مشکل می شود که باید رفع شود.


وی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی نیز به عامل دیگر تاثیرگذار بر رونق بازار سرمایه یاد کرد و گفت: بخشی از چالش ها و مشکلات بازار سرمایه در خارج از بورس ریشه دارند و به اقتصاد کلان کشور مربوط می‌شود که باید بهبود یابد.

تاثیر مثبت حذف سود روزشمار بانکی


این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر حذف سود روزشمار بانکی نیز گفت: توقف پرداخت سود روزشمار توسط بانک ها، همچنین سایر تصمیم های مربوط به سود بانکی می‌تواند به سود بورس باشد، زیرا بانک های بورسی می توانند سود کمتری پرداخت کرده و تراز مالی شان بهبود یابد.


مقدسیان افزود: همچنین این سرمایه های بانکی می توانند در صندوق های سرمایه گذاری بورسی و سایر ارکان بازار سرمایه جذب شوند.


وی ادامه داد: اگرچه بازار سهام برای سرمایه گذاری کوتاه مدت مناسب نیست اما سیاستگذاران بورسی می توانند با طراحی ابزارهای مختلف مالی و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بخشی از این سرمایه ها را به سوی خود جذب کنند.


این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز حرکت بازار سرمایه نیز گفت: اگر اخبار سیاسی منفی منتشر نشود بازار می تواند دوباره در مدار صعودی قرار بگیرد.


وی ادامه داد: باید توجه داشت که گزارش‌هایی 9 ماهه خوبی توسط بسیاری از شرکت ها اعلام شده و نسبت «قیمت بر درآمد» این شرکت‌ها منطقی است و قیمت ها در محدوده جذابی قرار گرفته اند، بنابراین شرایط مناسبی برای رونق معاملات وجود دارد.


مقدسیان یادآوری کرد: بازارهای رقیب پولی تضعیف و سود روزشمار بانکی نیز حذف شده است که این موضوع می تواند جذابیت بورس را افزایش دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها