گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از شهرداری که می‌خواهد الگوی مردم شود

عضویت شهردار تهران در کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ عوام‌فریبی یا مدیریتی در صحنه؟

شهردار تهران از زمان حضورش در ساختمان بهشت تا به حالا عضو فعال کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو شده است اما این اقدام عملی از سوی یک مدیر توانسته به الگویی تاثیرگذار برای مردم تبدیل شود؟

حجم ویدیو: 11.87M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 263651
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شاید روز اولی که با دوچرخه به محل کارش رفت، آن هم وقتی هنوز حکمش از سوی وزارت کشور صادر نشده‌ بود، خیلی‌ها باور نمی‌کردند این روند را ادامه دهد. اما حالا حدود 9 هفته از حضور پیروز حناچی در شهرداری گذشته و او هنوز بر سر عهدش با کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو مانده‌ است.

اقدامی که از روز نخست موافقان و مخالفان خودش را داشت. ابتدا غلامحسسین کرباسچی شهردار سابق پایتخت این اقدام او را زیر سوال برد و از حناچی خواست به کارهای مهم‌تری بپردازد. از سوی دیگر برخی از فعالان محیط زیست از اقدام حناچی حمایت کردند و حتی محمد درویش در یادداشتی نوشت که روز رفتن شهردار تهران با دوچرخه به محل کارش، یکی از بهترین روزهای زندگی‌اش بوده است. با گذشت بیش از 2 ماه از حضور حناچی در شهرداری تهران، هنوز واکنش‌های منفی و مثبت نسبت به این اقدام او ادامه دارد.

محمد توسلی نخستین شهردار تهران بعد از انقلاب معتقد است این کار از نظر فرهنگی قابل تقدیر است، اما اگر در همین حد بماند و به دنبالش اقدام اجرایی برای ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری در تهران ایجاد نشود، اتهام پوپولیستی بودن حرکت حناچی دور از تصور نیست.


یکی از جدی‌ترین واکنش‌ها از سوی جامعه و مردم به شوآف بودن این کار اشاره داشت. اینکه چنین حرکتی صرفا برای نمایش انجام می‌شود و هدفش کسب جلب توجه جامعه است.


در مقابل خیلی‌ها پاسخ می‌دادند که چنین حرکتی حتی اگر شوآف هم باشد، شوآف خوبی است و وقتی اقدام درستی را تبلیغ می‌کند چرا باید جلویش را گرفت؟

سعید معیدفر جامعه‌شناس می گوید از بین رفتن اعتماد بین مردم و مسوولین باعث می‌شود که اقدامات پسندیده هم چندان مورد توجه قرار نگیرد.


تهران معضلات زیادی دارد. از آلودگی هوا گرفته تا ترافیک، اعتیاد، تکدی گری، حضور مهاجران همه و همه می‌تواند یک پروژه گسترده برای شهرداری و مدیرانی باشد که هدفشان از بین بردن آسیب‌ها و ساختن شهری برای همه است.

شکی نیست که حضور مدیران در کمپین‌هایی مثل سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای فعالین مدنی دلگرم کننده است، اما شهردار تهران فراموش نکند که این کمپین، تهران، آلودگی هوا و ترافیکش همان‌قدر که شهروند خوب می‌خواهد، مدیر خوب هم می‌خواهد.

مدیری که در کنار عضویت در کمپینی اجتماعی، به فکر ساخت مسیرهایی برای دوچرخه‌سواران باشد. بودجه شهرداری هفته آینده اعلام می‌شود و خیلی‌ها منتظرند ببینند آیا درخواست فعالان محط‌زیست اجرایی می‌شود یا خیر.

درخواستی که تنها یک درصد از 20 هزار میلیارد شهرداری را می خواهد. می‌شود 200 میلیارد تومان و قرار است خرج ساخت جاده‌های مناسب دوچرخه‌سواری و وارد کردن دوچرخه‌های ارزان شود. اقدامی که در صورت اجرایی شدن پایتخت ایران را شهری تمیزتر و خلوت‌تر خواهد‌کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها