رئیس اداره پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون خبر داد؛

جلوگیری از خروج 2 میلیون دلار ارز کشور

مهدی نظری رئیس اداره پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون از جلوگیری خروج 2 میلیون دلار ارز از کشور با انجام برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در پتروشیمی کارون طی سال گذشته خبرداد.

جلوگیری از خروج 2 میلیون دلار ارز کشور
کد خبر: 263825
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی نظری با اشاره به برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در پتروشیمی کارون گفت: اقدامات ما در 4 بخش دارای اهمیت ویژه‌ای بوده که می‌توان به جلوگیری از خروج ارز، توجه به مسائل زیست‌محیطی، اشتغالزایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی، سودآوری بیشتر برای مجموعه پتروشیمی کارون اشاره کرد.

رئیس اداره پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون در این خصوص اظهار داشت: یکی از اهداف واحد پژوهش و توسعه شناسایی نقاط قابل بهبود و موثر برکاهش قیمت تمام شده محصولات است. در این بین، کاتالیست فرآیند هیدروژناسیون به دلیل درصد سهم قابل توجهی که در قیمت تمام شده محصول و افزایش سو آوری شرکت می‌تواند داشته باشد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، ماموریت مهم و حیاتی نظارت، کنترل و مدیریت چرخه ساخت، مصرف تا بازیافت و استحصال کاتالیست بعهده واحد پژوهش گذاشته شد.

وی افزود: یکی از مراحل مهم در این سیکل استحصال و جمع‌آوری کیک کاتالیست قابل بازیافت از فرآیند است. این امرتوسط تیم بهره‌برداری و تحت نظارت مهندسی فرآیند به نحو مطلوب صورت می‌پذیرد.

نظری در ادامه بیان داشت: از دیگر نکات حائز اهمیت، حضور و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این فعالیت است، به این شکل که پتروشیمی کارون در قالب برگزاری مناقصات، شرکت‌های دارای صلاحیت لازم را جهت انجام بازیافت و جمع‌آوری کیک کاتالیست پسماند، فراخوان کرده و با نظارت مستقیم تیم تحقیق و توسعه اداره پژوهش، فرآیند جمع‌آوری کیک کاتالیست و بازیافت آن صورت می‌پذیرید، و همین امر موجب شد تا در سال 96 ، شرکت پتروشیمی کارون از محل جمع‌آوری کیک کاتالیست و بازیافت آن، از خروج بیش از 2 میلیون دلار ارز جلوگیری نموده و ضمن بی‌نیاز کردن شرکت به واردات و تامین کاتالیست از خارج کشور، 200 میلیارد ریال بازگشت سرمایه در طول سال داشته باشد.

وی افزود: این امر در 4 بخش دارای اهمیت ویژه‌ای بوده که می‌توان به جلوگیری از خروج ارز، توجه به مسائل زیست‌محیطی، اشتغالزایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی، سودآوری بیشتر برای مجموعه پتروشیمی کارون اشاره کرد.

در ادامه مینا حلوانی کارشناس ارشد واحد پژوهش در خصوص مزیت‌های این طرح ابراز داشت: جلوگیری از تجمع و انباشت کیک کاتالیست پسماند و همچنین کاهش هزینه‌های تولید از مهمترین مزیت‌های این طرح است.

وی در ادامه افزود: اگر این فرآیند صورت نپذیرد، آنگاه ما مجبور به افزایش 60 درصدی هزینه‌ها در حوزه کاتالیست برای تولید محصول خواهیم شد، ضمن آنکه خود را وابسته به واردات و مخاطرات تامین کاتالیست خارج از کشور کرده‌ایم.

مینا حلوانی در ادامه بیان داشت: از تمامی کاتالیست‌هایی که در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود 60 درصد آن بازیافت شده که با اجرای این فرآیند ضمن کاهش هزینه‌ها، مسائل زیست‌محیطی را در حد استاندارد در دستورالعمل خود قرار داده و توجه بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم.

نظری در پایان افزود: تمامی تلاش مجموعه ما بر آن است تا با حمایت مسئولان و همکاری سایر قسمت‌ها در پتروشیمی کارون، سال آینده شرکت ما در خرید کاتالیست گران قیمت و استراتژیک بی‌نیاز شده و از کاتالیست‌های بازیافتی استفاده نماید. راهبری و ترسیم راه در زمینه پیشرفت و توسعه بویژه در بخش پژوهش، جز با حمایت و پشتیبانی مدیران شرکت، قابلیت عملیاتی نداشته که نمود آن را در بحث کاتالیست‌ها را شاهد بودیم و از مدیران محترم تقاضا دارم با حمایت بیش از پیش خود، مارا در این راه یاری کنند تا بتوانیم با تلاش مضاعف سایر همکاران شاهد شکوفایی، توسعه و پیشرفت بیش از پیش باشیم.

شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیانات‌ها در خاورمیانه است. این شرکت در سال 1381 تاسیس شد. فاز اول در اسفند ماه 1387 و فاز دوم در بهمن ماه 95 رسماً افتتاح شد. پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز بنزن، تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات‌ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی وخارجی عرضه کند.

محصولات اصلی این شرکت 80000 تن در سال تولوئن دی ایزوسیانات ( TDI) و متیل دی فنیل ایزوسیانات( MDI ) است.خدمات شرکت جهت برآورده ساختن نیازهای صنایع پایین دستی داخلی به مواد اولیه با بالاترین کیفیت طراحی شده و این شرکت قادر است در بازار جهانی محصولات ایزوسیانات نیز به رقابت بپردازد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها