کد خبر: 263840
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به تخریب هنر و هنرمندان

دامنه‌دار شدن حمله‌ها و هجمه‌ها به هنر و هنرمندان سبب شده بزرگان هنر هم لب به شکوایه بگشایند و خواهان واقع‌نمایی و پرهیز از تنش‌آفرینی شوند.

بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به تخریب هنر و هنرمندان
کد خبر: 263840
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در تازه‌ترین اظهار نظر سیدمحمد احصایی، چهره مانگار خوشنویسی و دارنده نشان درجه یکم ملی فرهنگ و هنر از رئیس‌جمهور گفت: با وجود هجمه‌های که این روزها به هنر می‌شود، هنرمندان باید به کار خود ادامه دهند و دلسرد نشوند و از مواضع هنری خود پایین نیایند.

احصایی گفت: متاسفانه در چند روز اخیر خبرهایی شنیدیم که فقط سبب ناراحتی و نگرانی اهالی هنر شده است. هنرمندان و هنر واقعا در جامعه مظلوم واقع شده‌اند و هر شخصی به خودش این اجازه را می‌دهد که هر کاری که دوست دارد در این حوزه انجام دهد.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر در ادامه خاطرنشان کرد: انتشار بعضی تصاویر که مربوط به سال‌ها پیش است، فقط برای ضربه زدن به هنر است و باید به هر طریقی که شده جلوی آن‌ گرفته شود.

این هنرمند پیشگام نقاشی خط تاکید کرد: به نظر من اگر این افراد را شناسایی کنیم و مجازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود درس عبرتی برای دیگران می‌شود تا دیگر از این قبیل اقدامات مخرب انجام ندهند.

احصایی در ادامه خاطرنشان کرد: خیلی‌ها می‌گویند پخش این تصاویر بی‌غرض بوده است ولی حتی اگر بی‌غرض هم باشد به هنر ضربه‌های جبران‌ناپذیری می‌زند. هنرمندان باید به کار خود ادامه دهند و دلسرد نشوند و از مواضع هنری خود کوتاه نیایند.

احصایی در پایان گفت: این اعمال تخریبی سبب می‌شود هنر آسیب ببیند و اگر دیر بجنبیم، در بعضی مواقع عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

گفتنی‌ست پیش از این سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتراض به حاشیه‌سازی‌ها برای هنر اعلام کرده بود: «ممکن است از بین آثار فراوان هنری که اجرا می‌شود، تعداد بسیار کمی از نظر نظارتی جای بحث داشته باشد اما صدای آن بلند است و آن را برای حمله به خانواده محترم هنر و هنرمند به کار می‌برند.»

حسینی افزود: تعداد برنامه‌های هنری در حوزه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بسیار گسترش و افزایش یافته است، در مواردی که ممکن است تئاتر یا نمایشگاهی اندکی مورد انتقاد باشد، فریادها بلند می‌شود اما آن حجم از فعالیت‌ها و برنامه‌های مناسب دیده نمی‌شود. بسیاری از مسایلی که درباره اجراهای موسیقی و تئاتر مطرح می‌شود به حواشی اجراها برمی گردد و مربوط به ساحت موسیقی و وظایف دفتر موسیقی نیست اما باز هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد نقد قرار می‌دهند.

در همین حال، داریوش پیرنیاکان، موزیسین و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی هم گفته است: «هنرمندان هجمه‌ها علیه هنر را به پای دولت نگذارند.»

او تاکید دارد: «هنرمندان در این شرایط خاص باید منبع مشکلات را بشناسند و این هجمه‌ها را به پای دولت نگذارند.»

داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه‌تار، استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی در رابطه با هجمه‌ها و هجوم همه جانبه عده‌ای از افراد نسبت به هنر گفت: من از همان روزی که دولت آقای روحانی روی کار آمد، بارها اعلام کردم که یک‌سری افراد با دولت مشکل دارند و می‌خواهند سنگ جلوی پای کار دولت بیندازند. به هر حال این مشکلات به نام دولت آقای روحانی نوشته می‌شود.

وی در ادامه افزود: یک عده‌ای هر طور که شده می‌خواهند با دولت مقابله کنند. حتی اگر یادتان باشد، در زمان دولت قبلی هیچ‌کس نمی‌آمد از این کارها انجام بدهد و حاشیه‌ای درست کند.

این نوازنده در پاسخ به سوالی درباره اینکه حملات به هنر و هنرمندان را چه کسانی طرح‌ریزی می‌کنند، گفت: همان کسانی که می‌گویم با دولت آقای روحانی بد هستند، این حملات را برنامه‌ریزی می‌کنند. در واقع آن‌ها سعی دارند که دولت را به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زمین بزنند.

پیرنیاکان با تأکید بر دشمنی یک عده‌ای با دولت، درباره انتظارات خودش از هنرمندان گفت: به نظرم هنرمندان در این شرایط خاص باید منبع مشکلات را بشناسند و این هجمه‌ها را به پای دولت نگذارند. دولت اگر نمی خواست کنسرتی برگزار و یا فیلمی اکران نشود، می‌توانست مثل دولت قبلی اصلاً مجوز ندهد. هنرمندان باید بشناسند که چه کسانی این مشکلات را درست می‌کنند و اعتراضات خود را به سمت همان کسانی ببرند که باعث و بانی این مشکلات هستند.

در همین راستا، بیست و دوم دی ماه اهالی تئاتر هم در یک گردهمایی اعتراضی، گلایه شدید خود را نسبت به این حملات و سختگیری‌ها به جامعه هنری اعلان کردند، بیش از 300 نفر از هنرمندان تئاتر در این روز گرد هم آمدند و حتی طوماری هم به نام بیانیه خانواده تئاتر امضا رساندند.

این گلایه‌ها و اعتراض‌ها در حالی‌ست که پنجم دی ماه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد:

«در روزهای اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از تئاترها و نمایشگاه‌هایی که چند سال پیش اجرا شده در برخی شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی به عنوان تئاترها و نمایشگاه‌های در حال اجرا و برگزاری در این روزها منتشر شده است که این رفتار غیراخلاقی، تصویری غیرواقعی و نادرست از فضای تئاتر و هنر امروز القا می‌کند و متاسفانه افرادی هم آگاهانه یا ناآگاهانه باغرض یا بی‌غرض با انتشار این تصاویر و فیلم‌ها، به هنر، تئاتر و اعتماد آسیب می‌زنند. متاسفانه در مواردی بر اساس همین تصاویر و فیلم‌ها که متعلق به گذشته است یا تصاویر دستکاری شده یا ناقصی هستند قضاوت‌ها و داوری‌هایی درباره هنر و تئاتر می‌شود که با جریان واقعی هنر و تئاتر فاصله دارد.

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با باور برای تسهیل فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌های هنری تلاش می‌کند و بر اساس قانون و مقررات وظایف نظارتی خود را نیز در حوزه های مختلف هنر انجام می‌دهد و برای نظارت دقیق و منسجم، تغییراتی را نیز دنبال می‌کند که تغییر در شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در این راستاست، بنابراین ضرورت دارد با شناخت و اطلاع دقیق به آنچه در هنر اتفاق می‌افتد بنگریم نه با آنچه قصد جان هنر کرده است.»

در چند روز اخیر فیلم کوتاهی از یک تئاتر، عکس‌هایی از تئاتر دیگر و تصاویری از نمایشگاهی که هر کدام طی سه، هشت و پنج سال قبل اجرا و برگزار شده‌اند، به نام تئاترهای روی صحنه و نمایشگاه در حال برگزاری در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

حال باید دید حضور تمام قد جامعه هنری برای پاسداری و حراست از ساحت هنر و حفظ شان هنرمندان، خواهد توانست سناریونویسان و حاشیه‌سازان برای هنر را به عقلانیت و انصاف سوق دهد؟

منبع: ایران‌آرت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها