کد خبر: 263881
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۳:۴۰:۰۰
| |

پسماندهای غذایی سگ‌های ولگرد را افزایش داده است/ هنگام برخورد با سگ ولگرد چگونه رفتار کنیم؟

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه بعضی عوامل مردمی و شهرستانی سبب افزایش سگ‌های ولگرد در شهرضا شده است، گفت: رستوران‌داران پسماندهایی غذایی را در معرض سگ‌های ولگرد و بلاصاحب قرار می‌دهند و همین اقدام سبب افزایش سگ‌های ولگرد شده است.

پسماندهای غذایی سگ‌های ولگرد را افزایش داده است/ هنگام برخورد با سگ ولگرد چگونه رفتار کنیم؟
کد خبر: 263881
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ گسترش زندگی شهری، پیشروی بدون حد و مرز شهرها در محدوده طبیعت و رشد غیرمنطقی و غیراصولی حاشیه شهرها، منجر به پدیده‌ای جدید به نام حیوانات ولگرد شده است. پدیده‌ای که از یک سو زمینه ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان و ساکنان شهرها را سبب شده و از سوی دیگر سبب بروز بیماری‌های مختلف و انتقال آن به انسان شده است.

این معضل در شهرستان شهرضا تا آن‌جایی پیش رفته که زمینه اعتراض گسترده و بروز نارضایتی شهروندان شده است. طبق آمار سالانه بیش از یکصد هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش می شود که 90 درصد موارد آن مربوط به سگ‌های ولگرد است.

بیماری هاری یکی از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از گزش سگ به شمار می‌رود و در صورت ابتلای افراد به این بیماری، مرگ بیمار حتمی است. این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و سبب مرگ می‌شود.

مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است و با توجه به خطرناک بودن نوع بیماری توجه به موارد حفاظتی و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

سگ ولگرد

افزایش 35 درصدی حیوان‌گزیدگی در شهرضا

حجت‌اله تنهایی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به این‌که در سال گذشته بیش از 180 هزار حیوان گزیدگی در کشور رخ داده است، اظهار داشت: بیش از 90 درصد از این آمار ناشی از گزش سگ‌های ولگرد بوده است و بیش از 40 درصد از این حیوان گزیدگی‌ها در کودکان زیر 15 سال است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که با وجود آمار بالای حیوان گزیدگی، تعداد هاری در کشور بسیار کم است و میزان ابتلا به هاری در انسان کمتر از 10 مورد در سال است، افزود: در سال 96 در استان اصفهان 234 و در شهرستان شهرضا 488 مورد حیوان گزیدگی در صد هزار نفر جمعیت اتفاق افتاده است.

وی با بیان این‌که میزان حیوان گزیدگی در شهرستان شهرضا نسبت به نُرم کشوری و استانی بالاتر بوده است، گفت: 75 درصد از این حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ بوده که 95 درصد آن توسط سگ‌های صاحب‌دار و قلاده‌دار اتفاق افتاده است.

تنهایی با بیان این‌که در 9 ماهه سال 97 در شهرضا با افزایش 35 درصدی گازگرفتگی روبه‌رو بوده‌ایم، بیان کرد: در 9 ماهه سال 97 در شهرضا 368 مورد گازگرفتگی حیوان اتفاق افتاده و در سال گذشته در همین مدت 273 مورد گازگرفتگی گزارش شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که کلیه خدمات حیوان‌گزیدگی به صورت رایگان ارائه می شود که هرساله منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به سیستم سلامت می‌شود، تصریح کرد: به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان گزیدگی بابت یک دوره کامل واکسیناسیون، سرم، سایر خدمات و هزینه‌های پرسنلی حدود یک میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

سگ ولگرد

هزینه 230 میلیون تومانی در شهرضا برای حیوان‌گزیدگی

وی با بیان این‌که در 9 ماهه امسال 230 میلیون تومان بابت حیوان گزیدگی در شهرضا هزینه شده است، عنوان کرد: نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری شست‌‌وشوی محل گزش است که بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت این شست‌وشو باید حداقل 15 تا 20 دقیقه به طول بیانجامد و لازم است ذرات صابون با آب فراوان از محل گزیدگی خارج شوند.

تنهایی ادامه داد: مردم باید گزش و گاز گرفتگی حیوانات را اعم از اهلی و وحشی جدی بگیرند چرا که هر گونه سهل‌انگاری اعم از مراجعه دیرهنگام یا مراجعه نکردن به مراکز بهداشتی در این زمینه ممکن است منجر به بروز بیماری هاری و مرگ شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اضافه کرد: اگر فردی پس از گازگرفتگی به بیماری هاری مبتلا شود مرگ او حتمی است بنابراین پس از گزش حیوانات بلافاصله باید اقدامات مراقبتی انجام شود.

پسماندهای غذایی سگ‌های ولگرد را افزایش داده است

وی با اشاره به ایجاد سایت نگهداری از سگ‌های ولگرد توسط شهرداری شهرضا و واکسیناسیون شبکه دامپزشکی و نظارت مرکز بهداشت بر آن، افزود: بعضی عوامل مردمی و شهرستانی سبب افزایش سگ‌های ولگرد در شهرضا شده است.

تنهایی با اشاره به این‌که یک سگ در یکسال دو بار باردار و در هر بار 12 توله به دنیا می‌آورد، ادامه داد: رستوران‌داران پسماندهایی غذایی را در معرض سگ‌های ولگرد و بلاصاحب قرار می‌دهند و همین اقدام سبب افزایش سگ‌های ولگرد شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که مردم نباید به بهانه حقوق حیوانات غذا در اختیار آن‌ها قرار دهند این یک کار اشتباه است، بیان کرد: مشاهده می‌شود در کنار جاده‌ها مردم پسماندهای غذای خود را برای حیوانات قرار می‌دهند که این اقدام ضمن زیاد شدن جمعیت سگ‌ها منجر به ایجاد تصادف در جاده می‌شود.

وی با بیان این‌که سایت نگهداری سگ‌های ولگرد با کمبود غذا روبه‌رو است، اظهار داشت: درصدد هستیم در طرحی در آینده نزدیک پسماندهای غذایی توسط مردم و رستوران‌داران جداسازی شود و با هماهنگی شهرداری در اختیار سایت نگهداری از سگ‌های بلاصاحب قرار بگیرد.

تنهایی خاطرنشان کرد: به دلیل در اختیار قرار دادن پسماندهای غذایی تعداد سگ‌های ولگرد در حاشیه باغ‌های صحرای چغاد، پودان، شریف‌آباد افزایش پیدا کرده و شهرداری باید در راستای جمع‌آوری پسماندها اقدام کند.

سگ ولگرد

موردی از بیماری هاری در شهرضا گزارش نشده است

حمید رئیس‌زاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا با اشاره به واکسیناسیون سگ‌های ولگرد، اظهار داشت: از سال 96 تاکنون بیش از 700 قلاده سگ توسط شبکه دامپزشکی شهرضا واکسیناسیون شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا با اشاره به این‌که برای هر واکسیناسیون 80 تا 100 هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنیم، گفت: در سال 97 هیچ موردی از بیماری هاری در شهرضا گزارش نشده است.

وی با بیان این‌که دامپزشکی شهرضا سگ‌ها را علیه بیماری هاری واکسینه کرده است، افزود: به دامداری‌ها و دام‌فروش‌های شهرستان شهرضا اخطاریه داده‌ایم تا نسبت به شناسنامه و قلاده‌دار کردن سگ‌های خود اقدام کنند و در صورت مشاهده خلاف این دستورالعمل شهرداری می‌تواند سگ‌ها را جمع‌آوری و به سایت نگهداری از سگ‌های بلاصاحب انتقال دهد.

رئیس‌زاده با تأکید بر این‌که عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب باید جدی گرفته شود، بیان کرد: اگر عقیم‌سازی سگ‌ها انجام نشود در عمل هیچ کاری انجام نداده‌ایم و در این راستا باید یک نفر دامپزشک برای این کار در سایت نگهداری سگ‌های بلاصاحب شهرضا مستقر شود تا جمعیت سگ‌های بلاصاحب کنترل شود.

نگرانی از وجود بیماری هاری در میان سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان با اعلام نگرانی از افزایش حضور سگ‌های ولگرد در معابر شهری گفت: چند وقتی است حضور سگ‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر افزایش یافته که سبب نگرانی مردم شده است.

وی با بیان این‌که موقع شب و هنگام صبح سگ‌های به صورت گله‌ای مشاهده می‌شوند، افزود: نگران حضور سگ‌ها در شهر هستیم، حضور سگ‌های بدون صاحب و ولگرد سبب ترس کودکان و بانوان شده است و از سوی دیگر خانواده‌ها نگران وجود بیماری هاری در میان این حیوانات سرگردان هستند.

زباله‌های خارج از نوبت به افزایش سگ‌ها دامن زده است

علی قبادی‌نیا با بیان این‌که طرح جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب با جدیت در حال اجرا است گفت: این اقدام براساس دستورالعمل جدیدی که از طرف وزارت کشور برای زنده‌گیری اینگونه سگ‌ها ابلاغ شده است، اجرا می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا با بیان این‌که قرار دادن زباله‌های خارج از نوبت توسط شهروندان به معضل افزایش سگ‌های ولگرد دامن زده است، افزود: شهرداری بر اساس جمعیت شهری اقدام به برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری زباله‌های شهروندان می‌کند.

وی با بیان این‌که شهرداری از ساعت 10 شب تا 5 صبح اقدام به جمع‌آوری زباله در سطح شهر و محله‌ها می‌کند، بیان کرد: بعضی از مردم خارج از نوبت جمع‌آوری، زباله‌های خود را در بیرون از منزل قرار می‌دهند، همین امر سبب تأمین غذای سگ‌ها می‌شود.

قبادی‌نیا با اشاره به سایت نگهداری از سگ‌های بلاصاحب، عنوان کرد: برای انتقال پسماندهای غذایی مردم و رستوران‌داران به سایت نگهداری سگ‌های رایزنی می‌کنیم تا در این زمینه طرحی آماده شود.

سگ ولگرد

هنگام برخورد با سگ ولگرد چگونه رفتار کنیم؟

کارشناسان وزارت بهداشت توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به هاری، هنگام حمله سگ ها فرار نکنیم، این کارشناسان بهداشتی می‌گویند اگر سگ در حال حمله به شما بود، خونسردی خود را حفظ کنید و بلافاصله مانند یک موجود بی‌جان و بی‌حرکت به پهلو دراز بکشید، پاها را کنار بدن جمع کنید، دست‌ها را جلوی صورت بگیرید و از خود محافظت کنید، به گفته آنان، تا زمانی که سگ دور نشده است، باید در این حالت باقی ماند.

بر اساس توصیه کارشناسان بهداشتی، هیچگاه نباید مقابل سگ دوید و جیغ کشید بلکه باید با تغییر مسیر تلاش شود سر راه حیوان قرار نگرفت. نگاه نکردن مستقیم به چشمان سگ، نزدیک نشدن به سگ بسته شده یا سگ دارای توله، پرتاب نکردن سنگ و چوب به سگ و اذیت نکردن این حیوان از دیگر توصیه‌های کارشناسان بهداشتی است.

یکی از نکات قابل توجه در مواجهه با سگ عصبانی این است که در صورت مواجهه با یک سگ باید به زمین نگاه کرد، آهسته به عقب قدم برداشت و دور شد.

کنترل کامل بیماری هاری به همکاری شبکه بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها نیاز دارد تا با همکاری یکدیگر برای اطلاع‌رسانی و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و کنترل وحوش، کمک کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها