معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

قانون حفاظت خاک ریشه قاچاق را خشک می‌کند/ ضرورت اولویت‌بندی تهدیدات زیست‌محیطی خاک

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی تهدیدات زیست‌محیطی خاک اظهارکرد: بررسی‌های انجام شده طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد، تمام مواردی که تحت عنوان قاچاق رسانه‌ای شده تایید صحت ندارد و عمدتا صادرات خاک صنعتی بوده که طبق قانون منعی ندارد.

قانون حفاظت خاک ریشه قاچاق را خشک می‌کند/ ضرورت اولویت‌بندی تهدیدات زیست‌محیطی خاک
کد خبر: 263888
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۴:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود تجریشی با اشاره به اینکه خاک پایه و اساس تحقق امنیت غذایی و استقرار جوامع است، گفت: متاسفانه گزارش وضعیت کمی و کیفی خاک کشور حاکی از آن است با وجود محدودیت شدید خاک حاصلخیز (فقط 1.2 میلیون هکتار) با انواع تهدیدهای زیست‌محیطی از جمله فرسایش و آلودگی مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان فرسایش خاک در ایران، حدود 16 تن در هکتار در سال است که با شاخص جهانی پنج تا شش تن در هکتار در سال فاصله بسیاری دارد. در واقع میزان فرسایش 8000 برابر صادرات خاک صنعتی است که ارزش افزوده تولید غذا را نیز ندارد و باید اهتمام ویژه در خصوص کاهش و رفع کامل معضل فرسایش خاک صورت پذیرد چرا که از عوامل اصلی ایجاد گرد و غبار نیز است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به پیگیری‌های انجام شده و تصویب قوانین مربوطه در برنامه‌های پنجم و ماده 23 قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور کشفی در خصوص صادرات غیرمجاز خاک نداریم و اگر قاچاقی هم باشد بسیار کم و ناچیز است.

وی تاکید کرد: با نظارت‌ها و هماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های مختلف به وجود آمده درعمل راه برای متخلفان بسته است.

به گفته تجریشی، با ابلاغ قانون حفاظت از خاک، موضوع نظارت‌ها دقیق‌تر و صادرات غیرمجاز به‌طور کامل ریشه کن خواهد شد.

وی در خصوص خروج خاک ازجزیره هرمز و موارد مشابه گفت: موضوع در دست بررسی است و طبق اظهارات جدید فعلا خاکی از هرمز صادر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، تجریشی در پایان اظهارکرد: مردم بدانند که مسئولان در بالاترین رده‌ها نسبت به موضوع حساس هستند و نظارت دارند و اگر موردی را به صورت مشکوک مشاهده کردند حتما با دستگاه های نظارتی و فنی در میان بگذارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها