معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

تولید محصولات باغی به 22 میلیون تن رسید

طهماسبی گفت: در سال 57 از مجموع 715 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی تنها حدود 4 میلیون و 800 هزار تن تولید داشتیم، اما اکنون با افزایش سطح زیر کشت این رقم به 22 میلیون تن ارتقا یافته است.

تولید محصولات باغی به 22 میلیون تن رسید
کد خبر: 263899
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۵:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات با بیان اینکه مسئله تغییر اقلیم منجر به برهم خوردن طول و عرض جغرافیایی شده است، اظهار کرد: گرم شدن زمین، تنش‌های گرمایی و اتفاقات عجیب و غریبی به راه می‌اندازد به طوری که امسال برگ مرکبات در جیرفت سوخت و این اشکالات و ضعف فتوسنتز به گیاه پزشکی و سازمان حفظ و نباتات مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته 42 کیلومتر پوشش برف در کشور داشتیم، افزود: سطح پوشش برف در کشور از 50 درصد کمتر است ضمن آنکه متوسط میزان بارندگی از 240 میلی‌متر گذشته و به 164 میلی‌متر کاهش یافته است.

طهماسبی ادامه داد: تغییر اقلیم و مسئله کاهش بارندگی، سطح پوشش برف و کاهش دما در سال‌های 86، 92 و 95 مزید بر علت شد تا در سال 95 شاهد خشک شدن زیتون‌های چند هزارساله منطقه طارم باشیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خشکسالی‌ها تأثیر بسزایی در تغییر اقلیم داشته است، تصریح کرد: در مسئله تغییر اقلیم انسان‌ها دخیل بودند، چرا که با تغییر الگوی کشت در آن مناطق منجر به تشدید خشکسالی شده‌اند. یک زمانی زعفران تنها در دو استان خراسان رضوی و جنوبی کشت می‌شد در حالی که هم اکنون کشت زعفران در تمامی استان‌ها صورت می‌گیرد؛ ضمن آنکه در گذشته پسته تنها در شهرهای کرمان و رفسنجان تولید می‌شد، اما هم اکنون در همه جا به ویژه غرب این محصول تولید می‌شود که این تغییر الگوی کشت در بروز آفات تأثیر بسزایی می‌گذارد.

وی از رشد چشمگیر تولید محصولات باغی در چهل سال اخیر خبر داد و گفت: در سال 57 از مجموع 715 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی تنها حدود 4 میلیون و 800 هزار تن تولید داشتیم که هم اکنون با افزایش سطح زیر کشت به رقم بیش از دو میلیون و 900 هزار هکتار تولید به رقمی معادل 22 میلیون تن ارتقا یافته است و این امر منجر به بروز آفات، علف‌های هرز و بیماری‌های متعدد را در بر داشته است.

طهماسبی تأکید کرد: بیش از 130 رقم گل محمدی در غرب، جنوب و شرق کشور کشت می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تغییر نگرش محصولات از سوی مصرف کنندگان خبر داد و گفت: هم اکنون دوره سیستم‌های فله‌ای به سر آمده و نگهداری محصولات تغییر کرده است چرا که امروز مصرف کننده به دنبال محصولات سالم است.

وی با اشاره به اینکه امروزه نمی‌توانیم محصولی را بدون ضوابط و استاندارد‌های بهداشتی به دنیا عرضه کنیم، گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان گیاه پزشکی و حفظ نباتات آن است که برای ثروت سرزمین آمادگی لازم را داشته باشند به طوری که هر روز مشاهده می‌کنیم که یک سری اتفاقات در حیطه حفظ نباتات در کشور به وجود آمده که منجر به تغییر رفتار آفات شده است به گونه‌ای که از 15 سال پیش تا کنون با آفت پسیل پسته مواجه هستیم.

طهماسبی ادامه داد: همه رفتار‌هایی که در اقلیم توسط خود ما به وجود می‌آید تأثیر شگرفی در آفات و بیماری‌ها می‌گذارد و ما باید عرصه شناخت خود را گسترش دهیم، چرا که در گذشته بیماری‌های ناشناخته‌ای همچون آفت جاروک نداشتیم در حالی که هم اکنون آفات متعددی به مزارع و باغات حمله‌ور شده‌اند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گردش هوا، دما و غیره در پراکندگی آفات و بیماری ها تأثیر گذار است، گفت: آفت آتشک را در گذشته نداشتیم در حالی که اکنون با این آفت در باغات و مزارع خود روبه‌رو هستیم و از این رو سازمان حفظ نباتات باید شناسایی لازم قبل از بروز آفات و بیمار‌ی‌ها به کشور را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی سازمان‌های دولتی نیروی انسانی است، افزود: بر این اساس نیروی انسانی باید شناخت لازم از دنیا و کشور خود را داشته باشد چرا که ورود یک آفت به کشور می‌تواند تمامی انرژی، نهاده و سرمایه‌ای که خرج شده را از بین ببرد، بنابراین مسئولان سازمان حفظ نباتات حافظ نهاده‌های مردم هستند، ما بانکدار نیستیم، اما کارمان سخت‌تر است چرا که نه تنها باید ثروت مردم را نگه داریم بلکه باید آن را افزایش دهیم.

طهماسبی با اشاره به ضرورت توجه به کشت‌های گلخانه‌ای در کشور گفت: یک زمانی کشت‌های گلخانه‌ای در کشور کم بود، اما هم اکنون سطح گلخانه‌های کشور به 15 هزار هکتار رسیده ضمن اینکه در نظر داریم آن را به 48 هزار هکتار برسانیم.

به گفته وی، یک زمانی پاپایا تنها در چابهار بود در حالی که امسال در استان یزد بهره برداران این محصول را در گلخانه پرورش می‌دهند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: مسئولان حفظ نباتات باید به گلخانه‌ها توجه داشته باشند تا فردا با موضوع آفات و بیماری‌ها در محیط گلخانه روبه‌رو نشویم هرچند که کشت در فضای گلخانه راحت‌تر از فضای باز است.

وی با انتقاد از این موضوع که روی گیاهان دارویی اصلا کار نشده است، گفت: موضوع گیاهان دارویی تنها توسط شرکت‌های خصوصی پشتیبانی می‌شود در حالی که باید کشت این گیاهان مورد توجه قرار گیرد.

طهماسبی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور را 203 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سالانه 230 هزار تن گیاه دارویی در کشور تولید می‌شود که 400 تن از این میزان مربوط به زعفران است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید گیاهان دارویی به صورت زراعی و انبوه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: 400 اقلیم بزرگ و کوچک با تنوع بالا در ایران وجود دارد که اگر مراقبت نشود این فرصت تبدیل به بحران می‌شود، چرا که می‌توان کسب و کار زیادی در زمینه گیاهان دارویی راه انداخت.

وی توجه به اراضی نوآباد، اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی توجه به اراضی شیب‌دار و کار کردن بر روی مواد بیولوژیک و حفاظت از منابع پایه آب و خاک، جلوگیری از ضایعات از دیگر برنامه‌های مورد توجه دانست و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های موثر حفظ نباتات قرنطینه در مبدأ است که باید سعی شود در هر استانی گلخانه قرنطینه‌ای وجود داشته باشد.

طهماسبی در پایان با اشاره به اینکه آفت مگس میوه بیش از 400 محصول را مورد هدف قرار می‌دهد، تصریح کرد: مسئولان امر در هر کجایی میوه قاچاق را ضبط کردند، غیرقابل توزیع است، از مسئولان تقاضا داریم که به قاچاق رحم نکنند چرا که قاچاق میوه از مواد مخدر خطرناک‌تر است و کل سرمایه مردم را به مخاطره می‌اندازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها