کد خبر: 263938
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۶:۰۵:۰۰
| |

«ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر ایتالیا، فرانسه را متهم کرد؛

برخورد غیرانسانی با مهاجران/ سوء استفاده از اقتصاد کشورهای اروپایی/ استعمار دهها کشور آفریقایی

«ماتئو سالوینی» در مورد تنش دیپلماتیک اخیر با پاریس گفت: «فرانسه دلیلی برای ناراحتی ندارد زیرا ده ها هزار مهاجر را در مرز فرانسه رها کرده گویا آنها هیولا هستند. ما از ماکرون هیچ گاه درس انسانیت نمی گیریم.»این در حالی است که ایتالیا و فرانسه قبلا در مورد مسائل مربوط به مهاجرت وارد بحث و جدل شده بودند. ایتالیا مقصد ده ها هزار پناهجویی است که به دنبال یک زندگی تازه در اروپا هستند.او همچنین گفت که اگر به دلیل آفریقا نبود، فرانسه از نظر بزرگی اقتصاد در رتبه پانزدهم قرار می گرفت، نه شش کشور اول جهان.

برخورد غیرانسانی با مهاجران/ سوء استفاده از اقتصاد کشورهای اروپایی/ استعمار دهها کشور آفریقایی
کد خبر: 263938
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۶:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر ایتالیا جنگ لفظی میان رم و پاریس را ادامه داد و ساعتی پیش گفت فرانسه نمی خواهد آرامش به کشور خشونت زده لیبی باز گردد زیرا منافع این کشور در بخش انرژی در رقابت با منافع ایتالیا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در مورد تنش دیپلماتیک اخیر با پاریس گفت: «فرانسه دلیلی برای ناراحتی ندارد زیرا ده ها هزار مهاجر را در مرز فرانسه رها کرده گویا آنها هیولا هستند. ما از ماکرون هیچ گاه درس انسانیت نمی گیریم.»

روابط میان ایتالیا و فرانسه که از دیرباز متحدان نزدیکی بوده اند، از زمان تشکیل دولت ائتلافی ایتالیا توسط حزب راستگرا افراطی لیگ و جنبش پنج ستاره در سال گذشته به تیرگی گراییده است و این کشور را به منتقد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور حامی اتحادیه اروپای فرانسه تبدیل کرده است.

وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری فرانسه از مصاحبه فوری با رویترز در این خصوص سر باز زدند.

در روز دوشنبه و بعد از اظهارات معاون نخست وزیر ایتالیا که فرانسه را به استثمار آفریقا و دامن زدن به مهاجرت از این قاره متهم می کرد، فرانسه سفیر ایتالیا را فراخواند.

«تریزا کاستالدو» سفیر ایتالیا در فرانسه روز دوشنبه در پاریس به وزارت خارجه فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری ایتالیایی آنسا، منابع دیپلماتیک فرانسه اظهارات دی مایو را «خصمانه و با توجه به شراکت میان فرانسه و ایتالیا در اتحادیه اروپا بی دلیل» خواندند.

با این حال دی مایو در روز دوشنبه ابراز پشیمانی نکرد.

او فرانسه را به سوءاستفاده از اقتصاد کشورهایی اروپایی که از «فرانک سی اف ای» استفاده می کنند متهم کرد. این یک واحد پولی به جا مانده از دوران استعمار است که وزارت دارایی فرانسه حامی آن است.

او گفت: فرانسه یکی از آن کشورهایی است که با چاپ پول برای 14 کشور آفریقایی مانع توسعه اقتصادی آنها می شود و به این واقعیت دامن می زند که پناهجویانی آنجا را ترک می کنند، کسانی که در دریا می میرند یا به سواحل ما می رسند. اگر اروپا می خواهد شجاع باشد، باید جسارت رو در رو شدن با مساله رفع استعمار از آفریقا را داشته باشد.

فرانسه می گوید که فرانک سی اف ای ضامن ثبات مالی است اما سایرین از آن به عنوان یکی از یادگارهای دوران استعمار انتقاد کرده اند.

«لوئیجی دی مایو» معاون نخست وزیر ایتالیا روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست تحریم هایی در ارتباط با سیاست های فرانسه در آفریقا اعمال کند.

او گفت که فرانسه هرگز از استعمار ده ها کشور آفریقایی دست نکشیده است.

ایتالیا و فرانسه قبلا در مورد مسائل مربوط به مهاجرت وارد بحث و جدل شده بودند. ایتالیا مقصد ده ها هزار پناهجویی است که به دنبال یک زندگی تازه در اروپا هستند.

سال پیش فرانسه از ایتالیا انتقاد کرد که چرا اجازه پهلوگیری قایق های حامل مهاجران نجات یافته در مدیترانه را نمی دهد. مقام های ایتالیایی در پاسخ، فرانسه را به عدم پذیرش پناهجویان متهم کردند.

دی مایو رهبر جنبش پنج ستاره است که با سالوینی رهبر حزب راست افراطی لیگ ائتلاف حاکم بر ایتالیا را تشکیل می دهند. هر دوی این رهبران به سختی در حال انجام تبلیغات برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه هستند و تمایل دارند نشان دهند از سیاست توافقی احزاب چپ میانه و راست میانه جدا شده اند.

هر دوی این افراد به دفعات فرانسه را هدف قرار داده و ماکرون را متهم کرده اند که برای کمک به صدها هزار مهاجر عمدتا آفریقایی که در سال های اخیر از لیبی به ایتالیا رسیده اند، هیچ کاری انجام نداده است.

سازمان ملل پیشتر در روز 19 ژانویه (29 دی) خبر داد که احتمال غرق شدن حدود 170 مهاجر که سرنشین دو قایق بودند وجود دارد.

دی مایو گفت: «اتحادیه اروپا باید فرانسه و همه کشورهای مانند آن که آفریقا را دچار فقر می کنند و باعث می شوند این مردم آنجا را ترک کند تحریم کند، چون آفریقایی ها باید در آفریقا باشند، نه در اعماق مدیترانه. اگر مردم امروز در حال ترک آنجا هستند به خاطر کشورهای اروپایی، و در صدر آنها فرانسه است، که هرگز از استعمار ده ها کشور آفریقایی دست نکشیده اند.»

او گفت که اگر به دلیل آفریقا نبود، فرانسه از نظر بزرگی اقتصاد در رتبه پانزدهم قرار می گرفت، نه شش کشور اول جهان.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها