کد خبر: 263958
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین به مناسبت سالمرگ استاد نقاشی ایران علی اصغر معصومی

نقاشی که نوگرایی غربی را با فرهنگ ایرانی پیوند زد

علی اصغر معصومی از نقاشان و تصویرسازان پیشگام ایران است که به‌ویژه در تلفیق هنرهای تزیینی ایرانی و مینیاتور با نقاشی مدرن کوشیده است. او از نسل نقاش‌های نوگرای ایرانی بود که در دهه چهل شمسی با اندوخته هنر ایرانی و آموزش هنر غربی، پایه‌گذار جنبشی با مولفه‌های هنری ملی و ویژگی‌های جهانی در هنرهای تجسمی شناخته می‌شد.

حجم ویدیو: 11.80M | مدت زمان ویدیو: 00:04:11 دانلود ویدیو
کد خبر: 263958
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ۱۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی پاکزاد - علی اصغر معصومی از نقاشان و تصویرسازان پیشگام ایران است که به‌ویژه در تلفیق هنرهای تزیینی ایرانی و مینیاتور با نقاشی مدرن کوشیده است.او از نسل نقاش‌های نوگرای ایرانی بود که در دهه چهل شمسی با اندوخته هنر ایرانی و آموزش هنر غربی، پایه‌گذار جنبشی با مولفه‌های هنری ملی و ویژگی‌های جهانی در هنرهای تجسمی شناخته می‌شد.


تلاش غالب این هنرمندان بخشیدن هویتی ایرانی به آثار خود به نحوی بود که بتواند با مخاطب جهانی هم ارتباط برقرار کند. از سهراب سپهری تا فرامرز پیل‌آرام، مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، سیراک ملکونیان، علامحسین نامی، حسین زنده‌رودی، آیدین آغداشلو و شماری دیگر از راه‌گشایان حرکت تازه اگر چه گاه در گروه‌ها و زیر نام‌هایی برای چند سال دور هم جمع می‌شدند، اما در عمل هر کدام راه مستقل خود را رفتند و با گذشت زمان وزن و اعتبار و استقلال خود را پیدا کردند.


علی اصغر معصومی برای رسیدن به این جایگاه طی سه دهه‌ دوری از ایران با سخت‌کوشی به سبک خود و بسیاری از اصولی که از همان ابتدا برای کار خود وضع کرد وفادار ماند و هنرش را به صداقت و کمالی رساند که با شعر پهلو می زند. در کارهای او از مظاهر بیرونی زندگی معاصر چه از نوع غربی و چه از نوع شرقی آن سراغ چندانی نیست، اما به طور پنهان و رازآلودی درگیر تاریخ هنر نقاشی و اساتید آن است، از این رو شاید امروز او را قسمتی از تاریخچه فرهنگ و هنر دنیای معاصر دانست.


بسیاری از همراهان اوهمچنان از فقدان او متاثرند ونقش او را در ساختن فرهنگوهنر این مرز و بوم اساسی و راهگشا می دانند. شاید باید دوران غربت وگمنامی خودخواسته این نقاش نوگرا پایانی یابد و از همین روی است که اساتید این هنر امروز از او سخن به میان می آورند....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها