نظر کارشناسان رسمی دادگستری برای شمس‌العماره

مدیر کل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: شکایتِ میراث‌فرهنگی از ساخت‌وساز پشت کاخ گلستان، سرانجام به اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر تخلف صدور مجوز در ارتفاع 10 و نیم متر رسید، اگر بازپرس این نظر را تایید کند، مجتمع تجاری در حال ساخت باید دو متر دیگر کاهش ارتفاع داشته باشد.

نظر کارشناسان رسمی دادگستری برای شمس‌العماره
کد خبر: 264150
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۱۱:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ساختِ مجتمع تجاری هم‌نام با بلندقدترین ساختمان قدیمی تهران در دوره‌ی ناصری، در عرصه‌ی کاخ جهانی گلستان، بیش از سه ماه است که این محوطه‌ی تاریخی تهران را سر زبان‌ها انداخته، هر چند از ابتدای تخریب کباب‌سرایی که جایش را به مجتمع تجاری «شمس‌العماره» داده تا امروز، نخستین حرف‌ها از توقف کار ساختمانی در این عرصه‌ی جهانی بوده، اما هنوز هیچ‌کدام نتوانسته‌اند این حرف را عملی کنند و پیمانکار همچنان بر سر حرف خود جلو می‌رود!

هر چند در زمان صدور مجوزِ اشتباه شورای فنی میراث فرهنگی تهران، مجوز ساختمان دوه و نیم متر داده شده بود، اما پیمانکار ساخت، خودش چند متری هم به خود امتیاز داده و قد اسکلت‌های فلزی را تا بیش از 11 متر بالا برده بود، تا با حضور معاون رئیس جمهور سرِ این کارگاه ساختمانی، این بار دور تندتری برای اتفاقات، راه افتاد، به اندازه‌ای که دو شکایت یکی از سوی میراث فرهنگی تهران و دیگری از سوی سازمان میراث فرهنگی مطرح شد و نخستین نتیجه‌اش، 24 دی از سوی بخش حقوقی میراث تهران اعلام شد.

این یعنی ارتفاع سازه‌ی اسکلتی پشت کاخ گلستان براساس نظر دادگاه باید به ده و نیم کاهش می‌یافت، هر چند آن اتفاق هم تا همان روز اعلام نتیجه‌ی سرپرست حقوقی میراث تهران به ایسنا هنوز عملی نشده بود، اما این‌بار به نظر می‌رسد قرار است حکم محکم‌تری برای کاهش قد این اسکلت‌ها مُهر بخورد.

با نظر کارشناس میراثی دادگستری ارتفاع باید تا هفت‌ونیم متر کاهش یابد

ابراهیم شقاقی - مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - به ایسنا می‌گوید: پرونده‌ی شکایت سازمان میراث فرهنگی از ساخت‌وسازِ در دست انجام پشت کاخ گلستان در مرحله‌ی دادسراست، بازپرس پرونده با انتخابِ دو کاشناسِ یک متخصصِ میراث و دیگری متخصص حوزه‌ی ثبت، آن‌ها را موظف به پیگیری مجوزِ ساخت‌وساز و بررسی موقعیت مکانی زمین قرار گرفته در پروژه کرده است که هر دو بعد ازپیگیری و بازدیدها، نظرات خود را به بازپرس اعلام کرده‌اند.

او با تاکید بر این‌که بازپرس پرونده براساس نظریه‌ی کارشناس میراثی، یک لایحه‌ی تکمیلی را خواست که مشخصا اعلام کند تخلفی در مجوزِ صادر شده اتفاق افتاده یا مجوز براساس ضوابط بوده است، اظهار می‌کند: خوشبختانه براساس نظر کارشناسِ میراثی تخلف در حریم کاخ ثبت جهانی گلستان اتفاق افتاده، بر این اساس باید حداکثر ارتفاع در این ساخت وساز هفت و نیم متر باشد. با این اعلام نظر باید منتظر نظر بازپرس برای تصمیم‌گیری نهایی باشیم.

نظر کارشناس ثبتی دادگستری بر نبود تداخل در زمین‌های کاخ گلستان است!

وی همچنین درباره‌ی نظر کارشناس ثبت درباره‌ی تداخل ساخت‌وساز در حال انجام در بخشی از زمینِ متعلق به کاخ گلستان، می‌گوید: براساس نظرِ کارشناس متخصص ثبت، تداخلی اتفاق نیفتاده است، که میراث فرهنگی به این رأی اعتراض کرده است تا کارشناس دیگری در این زمینه ورود کند.

او با بیان این‌که میراث فرهنگی مدارک و آرائی در اختیار دارد که تداخل در ساخت وساز در زمینِ کاخ گلستان را ثابت می‌کند، ادامه می‌دهد: این مدارک را به بازپرس ارائه داده‌ایم، تا در رای تاثیرگذار باشد.

شقاقی با اشاره به حق اعتراض طرفین بعد از اعلام نظر کارشناس‌های رسمی دادگستری، اظهار می‌کند: با ابلاغ شدن آراء و نظرات کارشناسی به طرفین، آن‌ها در مدتی مشخص حقِ اعتراض به نظر کارشناسی را دارند که در آن صورت با صلاح‌دیدِ بازپرس هیات کارشناسی تشکیل می‌شود و اگر هیچ اعتراضی به آراء نباشد بازپرس نظر خود را براساس آراء ابلاغ می‌کند.

وی می‌افزاید: اکنون نیز منتظر هستیم تا موارد قانونی تمام شود و نظرات کارشناس به طرفین اعلام شود، تا کارها روند خود را بگیرند، میراث فرهنگی تا امروز به نظر کارشناسِ ثبتی معترض است و نظر کارشناس میراثی را قبول دارد.

مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی با تائید ادامه‌دار بودن کار پیمانکار پروژه در عرصه کاخ گلستان، اظهار می‌کند: متاسفانه شهرداری هنوز از کار جلوگیری نکرده است، معاون میراث فرهنگی باید با آقای شهردار تعامل کند.

وی همچنین درباره‌ی قولی که مونسان در 24 آذر در کنار کارگاه ساختمانی به خبرنگاران داد تا در صحبت با دولت‌ابادی - دادستان تهران - درخواست توقف این ساخت‌وسازرا داشته باشد، نیز می‌گوید: در این زمینه اطلاعی ندارم. اما انتظار داریم شهرداری با توجه به توان خود، شکایت کند و کار را متوقف کند.

شقاقی راه‌اندازی پلیس اجرائیات در حوزه‌ی میراث فرهنگی را یکی از اقداماتی می‌داند که سازمان میراث فرهنگی با استفاده از ان می‌تواند موفق‌تر عمل کند و می‌گوید: این پلیس در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا در این حوزه فعالیت می‌کنند و امکان جلوگیری از هر نوع جرمی را دارند، البته وظایف این پلیس، با وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی متفاوت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها