کد خبر: 264173
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۱۲:۳۷:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از دلایل استعفای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ گزارش می‌دهد؛

چرا سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی کنار رفت؟

هر چند محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد از مقام خود استعفا داد و وزیر هم با استعفای او موافقت کرد اما به نظر می‌رسد این استعفا دلایل ناگفته‌ای دارد که رسانه‌ها چندان به آن نپرداختند.

چرا سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی کنار رفت؟
کد خبر: 264173
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۱۲:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد سلطانی‌فر بعد از یک سال، از کرسی معاونت مطبوعات وزارت ارشاد کنار رفت و سید عباس صالحی هم روز سه‌شنبه 2 بهمن با استعفای او موافقت کرد. اما این استعفا مانند کناره‌گیری وزیر بهداشت از دولت، جنجال رسانه‌ای به همراه نداشت و اغلب رسانه‌‌ها ترجیح دادند خبر کناره‌گیری او را در حد یک خبر کوتاه با تیتر استعفای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پوشش دهند.

با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا اغلب رسانه‌ها ترجیح دادند از کناره‌گیری معاونت مطبوعاتی که دست‌ برقضا بیشترین ارتباط را با حوزه فعالیت آن‌ها دارد، به سادگی عبور کنند؟ دلایل کناره‌گیری سلطانی‌فر چیست و چرا او نتوانست بیشتر از یک سال بر کرسی معاونت بماند؟

به گزارش اعتمادآنلاین، سلطانی‌فر استاد ارتباطات که مدیریت گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ‌نظام را در کارنامه خود داشت، دی ماه 96 به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد منصوب شد و نزدیک به یک سال و یک ماه در این پست مشغول به کار بود.

او در روزهای نخست روی کار آمدنش، از رفع مشکل کاغذ مطبوعات و بهبود شرایط معیشتی و بیمه‌ای خبرنگاران صحبت‌ کرده بود و در ماه‌های بعد نیز وعده‌هایی مانند اعطای وام‌های 20 تا 170 میلیونی به خبرنگاران را هم مطرح کرد. وعده‌هایی که در عمل، نتوانست برای تحقق آن‌ها کاری را از پیش ببرد.

سلطانی‌فر حتی در مورد بیمه خبرنگاران هم رویه سابق معاونت مطبوعاتی در دوره انتظامی را تغییر داد تا دیگر مسئولیتی از نظر بیمه خبرنگاران بر دوش وزارت ارشاد نباشد و همه چیز به مدیران مسئول رسانه‌ها واگذار شود.


او در حالی معاونت مطبوعاتی را ترک کرده که در دوران مسئولیتش نتوانست برگزاری نمایشگاه مطبوعات را ببیند چرا گردهمایی سالانه رسانه‌ای‌ها امسال به دلیل مشکلات مالی برگزار نشد. سلطانی‌فر در طول یک سال حضورش در معاونت مطبوعاتی، بی‌آنکه نشست خبری با خبرنگاران داشته باشد، از پست خود خداحافظی کرد. البته ناگفته نماند که او یک بار نشست خبری برگزار کرد که آن هم تحت عنوان نشست «صمیمانه» رسانه‌ای شد و با حساب آن هم تنها یک نشست خبری با خبرنگاران را در کارنامه خود ثبت کرده است.

پیگیری‌های سلطانی‌فر درباره بحران کاغذ هم در نهایت نتوانست رضایت رسانه‌های مکتوب را جلب کند و اوضاع در طول یک سال گذشته به سمت و سویی کشیده شد که اکثر نشریات کاغذی یا به سمت تعطیلی و تعدیل رفتند یا مجبور شدند تیراژ و تعداد صفحات خود را کاهش دهند و از سوی دیگر قیمت فروش را بالا ببرند که این مسئله به وضوح بر آمار مخاطبان رسانه‌ای تاثیر مستقیم داشت.

هر چند سلطانی‌فر در کارنامه علمی خود در مقام استاد ارتباطات دست‌کم طرفدارانی داشت اما در مقام مدیریتی نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت پاسخگوی نیازهای جامعه رسانه‌ای باشد به طوری که نارضایتی‌ها با واسطه و بی‌واسطه به دولت منتقل شده بود.

با این حال شنیده‌های اعتمادآنلاین حکایت از آن دارد که نارضایتی جامعه رسانه‌ای موجب شده بود تا این مسئله به گوش رئیس‌جمهوری هم برسد و حسن روحانی نیز از عملکرد او ابراز نارضایتی کند و زمزمه‌های تغییر او جدی‌تر شود، تا اینکه سرانجام سلطانی‌فر تصمیم گرفت خودش از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد کنار رود.

حال باید دید کرسی خالی معاونت مطبوعاتی به چه کسی واگذار می‌شود؟ مسئولیتی که فارغ از تمام جناح‌بندی‌های متعارف، می‌تواند اهمیت ویژه‌ای در بهبود وضعیت رسانه‌ای کشور و به تبع آن، در ارتقای آگاهی جامعه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها