کد خبر: 264272
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۱۴:۵۷:۰۰
| |

آمریکا خواستار استرداد مدیر مالی هواوی از کانادا شد

آمریکا قصد دارد تا ظرف یک هفته با ارائه درخواستی رسمی به کانادا، از این کشور بخواهد تا معاون ارشد مالی شرکت هواوی را برای محاکمه در دادگاه به دلیل اتهاماتی نظیر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحویل دهد.

آمریکا خواستار استرداد مدیر مالی هواوی از کانادا شد
کد خبر: 264272
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۱۴:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مقامات آمریکایی گفته‌اند که به دنبال استرداد منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی هستند که یکم دسامبر در کانادا بازداشت شد.

مارک ریموندی، یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما به پیگیری روند استرداد منگ وانژو ادامه می‌دهیم و به تمام موارد ذکر‌شده در معاهده استرداد کانادا-آمریکا عمل می‌کنیم. ما از حمایت مداوم کانادا در راستای اقدام مشترکمان برای تامین قانون، قدردانی می‌کنیم.

درخواست آمریکا برای استرداد مدیر هواوی در حالی مطرح شده که قرار است مقامات چین و آمریکا هفته آینده با هدف حل یک نزاع تجاری که هم اکنون نیز در حال ایجاد خرابی‌های اقتصادی در هر دو کشور است، دیدار کنند. انتظار می‌رود که این گفت‌وگوها 30 ژانویه آغاز شود که در آن یک هیئت نمایندگان چینی به ریاست لیو هی، مذاکره کننده ارشد چین با استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و رابرت لیگتیزر، نماینده تجاری آمریکا ملاقات می‌کند.

مقامات آمریکایی و چینی سعی دارند تا دستگیری منگ وانژو را جدا از صحبت‌های تجاری این دو کشور جلوه دهند که در زمان آتش‌بس سه ماهه تجاری که دوم مارس به پایان می‌رسد، صورت می‌گیرد.

اما دفتر ریاست جمهوری ترامپ صحبت‌های ضدونقیضی در مورد افزایش نگرانی‌های امنیت ملی مربوط به جایگاه تجارت چین انجام داده است. همچنین مقامات آمریکایی در تلاش بوده‌اند تا فعالیت‌های شرکت‌های ارتباطی چینی نظیر هواوی را محدود کنند.

چین از قبل در مورد دستگیری منگ وانژو که یک تبعه چینی و دختر موسس شرکت هواوی است هشدار خود را اعلام کرده بود. دستگیری او یک بحران دیپلماتیک جدی با درگیری آمریکا، کانادا و چین به وجود آورده است. منگ وانژو هم اکنون با خانواده‌اش در یکی از خانه‌های خود در ونکوور زندگی می‌کند. در دسامبر یک دادگاه کانادا حکم کرد که منگ زندانی نمی‌شود اما مقامات او را از نزدیک تحت نظارت دارند و همچنین حضور در قسمت‌های خاصی از ونکوور برای او ممنوع است.

یک مقام ارشد از وزارت امور خارجه کانادا گفته است که دولت کانادا انتظار دارد که آمریکا روند درخواست خود را ادامه دهد و منگ وانژو را برای اتهاماتی که به او وارد است مورد محاکمه قرار دهد که آنها شامل دروغ گفتن به بانک‌های آمریکایی در مورد تلاش هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

زمانی که کانادا این درخواست را دریافت کند، روند بررسی استرداد منگ وانژو به دادگاه‌های کانادا انتقال پیدا می‌کند. اگر آنها با استرداد موافقت کنند وزارت دادگستری تصمیم نهایی را مشخص می‌کند. این فرآیند ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد زیرا اولین تصمیم توسط یک دادگاه نیازمند درخواست یک دادگاه قضایی بالاتر است.

وزارت امور خارجه چین گفته سرنوشت منگ وانژو با شروع صحبت‌های تجاری مشخص می‌شود. هنگامی که از هوا چانینگ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره پرسیده شد که آیا این درخواست استرداد بر مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، او گفت: این پرونده یک اشتباه جدی است، ما از آمریکا می‌خواهیم تا فورا اشتباه خود را اصلاح کند.

در حالی که مقامات آمریکایی اصرار دارند که پرونده منگ وانژو روی مذاکرات تاثیری ندارد، ترامپ دسامبر پیشنهاد داد که برای رسیدن به یک توافق تجاری نزدیک با چین میتواند در این مسئله پادرمیانی کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها