قطر خواستار گفت‌وگوی مثبت شورای همکاری خلیج فارس با ایران شد

آل ثانی که در نشست صلح در دنیای چند قطبی در داووس سوئیس به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اظهار کرد: از همان آغاز تاسیس شورای همکاری ما به قدرت کشورهای آن باور داشتیم، اما ترکیه، ایران و عراق بخش مهمی از منطقه هستند و لازم است، با کشورهای دیگر این منطقه روابط و شراکت داشته باشیم.

قطر خواستار گفت‌وگوی مثبت شورای همکاری خلیج فارس با ایران شد
کد خبر: 264343
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر چهارشنبه شب گفت: ایران بخشی از جغرافیای منطقه و همسایه ماست و امیدواریم، تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) گفت و گوی مثبتی با تهران داشته باشند.

آل ثانی که در' نشست صلح در دنیای چند قطبی' در داووس سوئیس به سر می برد، در گفت و گو با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اظهار کرد: از همان آغاز تاسیس شورای همکاری ما به قدرت کشورهای آن باور داشتیم، اما ترکیه، ایران و عراق بخش مهمی از منطقه هستند و لازم است، با کشورهای دیگر این منطقه روابط و شراکت داشته باشیم.


آل ثانی در خصوص روابط دوحه و آنکارا هم گفت: روابط ما با ترکیه راهبردی و مستحکم است، ما در روزهای سخت کنار یکدیگر ایستادیم، زمانی که آنکارا روزهای سختی را می گذراند، دوحه در کنارش ایستاد و زمانی که ما شرایط مساعدی نداشتیم، آنها در کنار ما ایستادند.


وی در خصوص تحولی در موضوع برون رفت از بحران بوجود آمده در شورای همکاری خلیج فارس میان قطر و عربستان، امارات و بحرین هم گفت: شاهد هیچ گونه پیشرفت یا اقدامی از زمان پایان آخرین اجلاس شورای همکاری که دسامبر گذشته (آذرماه) برگزار شد، نیستیم.


وزیر امورخارجه قطر درباره این که آیا پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری با امارات و دیگر کشورهای تحریم کننده تحت الشعاع مسائل سیاسی بوجود آمده قرار خواهد گرفت، هم گفت: ما در فکر این نیستیم که مسائل سیاسی را در تصمیمات اقتصادی و سرمایه گذاری دخالت بدهیم.


وی گازرسانی قطر به امارات که همچنان پس از تحریم دوحه از سوی ابوظبی ادامه دارد، نمونه ای از آن مواردی دانست که دوحه مسائل سیاسی را در پروژه های اقتصادی اش دخیل نمی کند.


عدم توقف پروژه گازرسانی قطر به امارات درحالی است که دولت ابوظبی به عنوان میزبان مسابقات 2019 جام ملت های آسیا، مسائل سیاسی را در ورزش وارد کرده است.


امارات به اتباع قطری اجازه نداد برای تشویق تیم ملی شان به ابوظبی سفر کنند.
عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ژوئن 2017 (15 خرداد 96) روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و با متهم کردن این کشور به نزدیکی با ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه دوحه اعمال کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها