از ضرب‌و شتم و توهین تکنسین‌های اورژانس تا حمله با بیل

رئیس سازمان اورژانس تهران با بیان اینکه برخورد نامناسب با نیروهای اورژانش توجیه پذیر نیست،‌ گفت: متاسفانه برخی شهروندان به خاطر عدم آگاهی از شرایط با تکنسین‌های اورژانس درگیر می‌شوند که چرا به جای آمبولانس موتورلانس فرستاده شده یا چرا آمبولانس دیر به محل رسیده است.

از ضرب‌و شتم و توهین تکنسین‌های اورژانس تا حمله با بیل
کد خبر: 264561
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۰۷:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دکتر پیمان صابریان در این باره گفت: با توجه به اینکه تهران شهر وسیعی است و اورژانس تهران در تمامی این مناطق عملیات‌ها را انجام می‌دهد پرسنل اورژانس حجم کاری زیادی دارند. با توجه به کمبود امکانات نیز ممکن است گاهی تکنسین‌ها به دلایلی مثل بار ترافیک دیرتر به بالین بیمار برسند، از همین جهت ما با استفاده از موتورلانس‌ها سعی کردیم تا زمان رسیدن اورژانس به محل مورد نظر را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شرایط بیمار موتورلانس، آمبولانس و یا هر دو به محل اعزام می‌شوند، ‌تصریح کرد: زمانی که تکنسین‌ها به بالین بیمار می‌رسند برخی اقدامات اولیه برای بیمار انجام می‌شود، اعزام موتورلانس مدت زمان انجام این اقدامات را کاهش می‌دهد. در مورد اتفاق اول بهمن ماه که یکی از نیروهای اورژانس مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود هم آمبولانس و هم موتورلانس بلافاصله اعزام شدند اما مدت زمان رسیدن آن‌ها به محل متفاوت بوده است.

صابریان با اشاره به اینکه آمبولانس محدودیت‌های یک خودروی سواری را دارد و به علت ترافیک دیرتر به محل مورد نظر می‌رسد، گفت: با توجه به اینکه همه معابر ما قابلیت استفاده از خط ویژه را ندارند، مردم باید آگاه باشند که در مواردی ممکن است آمبولانس‌ها کمی دیرتر از موتورلانس‌ها به بالین بیمار برسند. اما متاسفانه برخی شهروندان به خاطر عدم آگاهی از شرایط با تکنسین‌های اورژانس درگیر می‌شوند که چرا به جای آمبولانس موتورلانس فرستاده شده یا چرا آمبولانس دیر به محل رسیده است.

رئیس اورژانس تهران با اشاره به اینکه بارها گفته‌ایم که ایجاد مزاحمت در تماس‌های با اورژانس و تماس‌های غیر اورژانسی باید کاهش پیدا کند، گفت: یکی از دلایل اصرار بر کاهش تماس‌های غیر اورژانسی با سازمان اورژانس به این دلیل است که بتوانیم به بیمارهایی که رسیدن آمبولانس برای آن‌ها حیاتی است رسیدگی کنیم.

وی افزود: قابل توجیه نیست که برخورد نامناسبی با نیروهای اورژانس انجام شود. برخی از موتورلانس‌ها برای اینکه به سرعت به بالین بیمار برسند در راه تصادف می‌کنند و بسیاری از این افراد حتی نقص عضو شدند. ما هفته ‌ای یک تصادف موتورلانس را داریم اما با این حال برخی از شهروندان با تکنسین‌ها رفتار بسیار نامناسبی دارند.

دکتر صابریان با بیان اینکه در اتفاق اخیر نیز زمان دقیق رسیدن تکنسین اورژانس حدود هفت دقیقه بوده است،‌ گفت: این تکنسین بعد از حضور بر بالین بیمار همزمان با انجام اقدامات اولیه، درخواست اعزام آمبولانس کرده است. اما خانواده بیمار وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و اعتراض می‌کردند که چرا آمبولانس به بالین بیمار نرسیده است، ‌در حالی موتورلانس زودتر بر بالین بیمار حاضر شده تا کارهای اولیه این بیمار انجام شود و آمبولانس هم در مدت زمان 16 الی 17 دقیقه به محل مورد نظر رسیده است.

صابریان با اشاره به اینکه با توجه به مساحت تهران ما نیاز به 450 پایگاه داریم اما در حال حاضر 192 پایگاه وجود دارد، ادامه داد: تمام این مسائل نشان می‌دهد که این پایگاه‌ها فاصله‌های مناسب را پوشش نمی‌دهند و اگر تکنسین‌های ما در زمان نسبتا مناسبی به محل می‌رسند به این دلیل است که بار اضافی را پوشش می‌دهند. تکنسین‌های اورژانس در طول یک روز شیفت خود حدود 20ماموریت را انجام می‌دهند، در حالی که استاندارد جهانی حدود پنج مأموریت در روز است.

وی ادامه داد:‌ واقعا قابل توجیه نیست به تکنسین‌هایی که با این شرایط کار می‌کنند فحاشی شود و مورد ضرب و شتم قرار گیرند. اول بهمن ماه با بیل به تکنسینی که به محل اعزام شده بود حمله کردند و در حال حاضر دنده وی آسیب بسیار جدی دیده است و به علت شکستگی دنده حرکات تنفسی بسیار کمی دارد.

رئیس اورژانس تهران در ادامه با بیان اینکه تکنسین‌های اورژانس به مکان‌های ناشناخته وارد می‌شوند گفت: امنیت شغلی این افراد باید تامین شود، نیروهای ما بدون هیچ حکمی وارد خانه‌هایی می‌شوند که اصلا شناختی از آن ندارند. سال گذشته سابقه گروگان گیری تکنسین‌های اورژانس را داشتیم. به طوری که تکنسین‌ها بعد از ورود به خانه‌ای توسط فردی که شیشه کشیده بود با چاقو تهدید شده بودند و آن‌ها را گروگان گرفته بودند و یکی از تکنسین‌ها برای نجات خود از طبقه دوم به پایین پریده بود.

وی افزود: تکنسین‌ها باید به صورت قانونی حمایت شوند، به طوری که اگر در حین امدادرسانی این افراد مورد فحاشی یا ضرب و شتم قرار گرفتند به سرعت و خارج از نوبت با فردی که این اقدام را انجام داده است برخورد جدی شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها