کد خبر: 264698
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

انتقاد تند علم‌الهدی از سخنان روحانی: می‌خواهید به دشمن چراغ سبز نشان دهید؟

فضای مجازی فریاد همه را درآورده است/ سوءمدیریت مسئولان از تحریم‌ها بدتر است/ بی‌حجابی «حرام شرعی» است

امام جمعه مشهد گفت: این فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فریاد همه را درآورده و حتی خانواده لامذهب و لائیک نیز صدایش درآمده است حتی این خانواده لائیک می‌گوید امنیت ناموس از من گرفته شده بعد شما می‌گوئید همان مقدار که فیلتر کردیم پشیمان شدیم؟ حق دارید پشیمان شوید، چون درست فیلتر نکردید اگر می‌خواستید درست انجام دهید اول شبکه اجتماعی را تقویت و بعد شبکه خارجی را فیلتر می‌کردید.

فضای مجازی فریاد همه را درآورده است/ سوءمدیریت مسئولان از تحریم‌ها بدتر است/ بی‌حجابی «حرام شرعی» است
کد خبر: 264698
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در حرم مطهر رضوی گفت: کلام ما در خطبه نخست در موضوع شیطان‌شناسی از نهج‌البلاغه بود و عنوان شد حضرت علی (ع) نکاتی که درباره شیطان‌شناسی در نهج‌البلاغه بیان می‌کنند تبیین شگرد‌های شیطان و رفتار شیطان با سوژه‌های مورد اغوا و فریب خود است. در خطبه 83 نهج‌البلاغه که خطبه الغراء نامیده شده شگرد‌های شیطانی تبیین شده است.

وی تصریح کرد: ایشان در مورد شیطان در این خطبه می‌فرمایند که شیطان از جمله شگرد‌ها و رفتاری که با سوژه خود می‌کند وعده دادن و آرزوسازی است یعنی این طور نیست که شیطان ابتدا خیلی صریح به انسان پیشنهاد ارتکاب گناه را بدهد و مشخص است که انسان براساس تحذیر خدا و اولیای خدا از این مسئله سرباز می‌زند.

امام جمعه مشهد گفت: شیطان برای اینکه مسلط شود و انسان را منحرف کرده و او را گول بزند یک شگرد و شیوه رفتاری دارد و از نقطه خود گناه شروع نمی‌کند و از قبل از نقطه گناه آغاز می‌کند و کار شیطان براساس فرمایش حضرت علی (ع) آرزوسازی است یعنی وعده می‌دهد و آرزو می‌سازد.

آیت الله عللم الهدی با اشاره به وجود دو خاصیت نامتقارن در انسان افزود: آرزوی زیاد و پیروی از هوی و هوس این دو خاصیت است که از سوی حضرت علی (ع) تبیین شده و شیطان نیز از این دو خاصیت استفاده می‌کند در واقع مواد خام آرزوسازی شیطان، هوای نفسانی و دوست داشتن غریزی است.

وی تصریح کرد: امروز در مقابله با جوانان خود در ادبیات جوان کلمه «دوست داشتن» را زیاد شاهد هستید؛ این ادبیات در جوان دیروز نبود و این گونه برخورد نمی‌کردند، اما امروز این ادبیات متاسفانه امروز رواج دارد و در قشر جوان ما چه دختر و چه پسر وارد شده و این همانی است که حضرت علی (ع) نسبت به آن هشدار داده‌اند، زیرا دوست داشتن یعنی هوای نفس.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: شیطان هم با این دوست داشتن‌ها آرزو می‌سازد و این آرزو در مغز انسان متمرکز می‌شود؛ روی این دوست داشتن فکر و مشورت و عاقبت‌سنجی و آینده‌نگری صورت نگرفته و این دوست داشتن برای انسان آرزو شده و همه توان و آرزوی انسان در این مسیر استخدام می‌شود و شیطان از این طریق برای انسان آرزوسازی می‌کند.

آیت الله علم‌الهدی با تصریح بر این نکته که دستیابی به این آرزو جز با گناه و معصیت مقدور نیست افزود: دیگر در اینجا نیازی به حضور شیطان نیز نیست، زیرا انسان خودش دست به گناه می‌زند و شیطان صرفا جاده‌سازی و آرزوسازی می‌کند. شگرد دوم شیطان این است که انسان به سمت گناه می‌رود، زیرا به این آرزو جز با گناه نمی‌رسد؛ این گناه عواقب بد و نتایج سو دارد؛ در آن آبروریزی و افتضاح و بریدن از تبار زندگی و خانواده و پشت زدن به همه اصول عاطفی میان انسان و پدر و مادر نیز وجود دارد و همه این‌ها نتیجه این گناه است؛ شیطان بخشی از این گناه را که منشا فساد می‌شود را برای انسان زینت می‌دهد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن در 6 آیه متعلق آرایشگری شیطان و سوژه آرایشگری شیطان را اعمال مردم معرفی می‌کند و از قبیل: این عبارات در این آیات زیاد به چشم می‌خورد. آرایشگری اعمال در این آیات مدنظر است که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه دقیقا اعمالی که شیطان آرایش می‌کند را مشخص می‌سازند. در واقع شیطان نقطه سیئات جرایم را آرایش می‌دهد یعنی بدی و وقاحت عمل را آرایش می‌کند و زینت می‌دهد. در واقع نقطه فسادخیز عمل از سوی شیطان زینت داده می‌شود. نتایج سنگینی که این گناه و معصیت در شئون مادی و معنوی برای انسان را دارد شیطان تسهیل می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شگرد شیطان به نحوی است که نتایج سوء معصیت که فوق‌العاده سنگین است را تسهیل می‌کند گفت: همه این‌ها توسط شیطان آسان داده می‌شود و سیئات جرایم زینت و آرایش داده می‌شود.

آیت الله علم‌الهدی در ادامه با تاکید بر این نکته که در دهه مبارکه فاطمیه قرار داریم افزود: مرحوم علامه مجلسی این روایت را معتبر دانسته و در 75 روز بعد از رحل پیامبر (ص) شهادت صدیقه اطهر را اعلام داشته است؛ در این دهه فاطمیه باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما از سیره سیاسی ائمه و به ویژه حضرت زهرا (س) در موقعیت سیاسی و اجتماعی امروزمان می‌توانیم یک راهبرد دقیق اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو خصوصیت در قیام حضرت زهرا (س) وجود داشت تصریح کرد: خصوصیت نخست، «موقعیت شناسی» بود و اگر قیام ایشان به تاخیر می‌افتاد جریان انحراف از خط رهبری و امامت نهادینه می‌شد؛ قیام ایشان برای کسب فدک غصب شده نبود؛ قیام حضرت زهرا (س) برای خط بود؛ یک خط کور شده بود در اسلام و آن رهبری در تداوم وحی بود؛ مسئله‌ای که امروز نیز بحثش را داریم.


مسئولان موظفند ابزار مقاومت مردم را در برابر استکبار جهانی فراهم کنند

امام جمعه مشهد گفت: حرف ما امروز مقابل سکولار‌ها همین است یعنی همان حرفی که حضرت زهرا (س) داشتند و این یعنی اینکه قیام حضرت زهرا (س) برای احیای رهبری در تداوم وحی بود. ایشان از همان ابتدا ایستادند و مقابله کردند و اگر می‌خواستند چند ماه بعد این کار را صورت دهند این انحراف جا می‌افتاد.

آیت الله علم‌الهدی افزود: صدیقه اطهر (س) بنای مقابله با گفتمان داشتند و بنا نبود دست حضرت علی (ع) به قبضه ذوالفقار برود و قهرمان این میدان حضرت زهرا (س) بود؛ ایشان تهدید به قتل و آتش زدن خانه شدند، اما ایستادند و پاسخ گفتمان منطقی و وحیانی حضرت، تهدید بود. ایشان فرمودند: من دختر پیامبر (ص) هستم و در این خانه قرآن پیامبر است، اما دشمنان بازهم گفتند خانه را آتش می‌زنیم، اما ایشان بازنگشت و حتی تهدید را عملی کردند و شعله آتش بالا آمد، اما حضرت زهرا (س) بازهم بازنگشت و حتی وارد خانه ایشان شدند، اما ایشان ایستادگی کردند و میان در و دیوار باقی ماندند.

وی تصریح کرد: این نکته دیگر آموزنده سیاسی حضرت زهرا (س) است؛ دقیقا موقعیت امروز ما در انقلاب به اینجا رسیده 40 سال است آمریکاو جریان استکبار با ما مبارزه می‌کند و نتوانسته به ما آفت بزند و امروز اقتدار ما بیشتر و ذلت دشمن بیشتر است و دشمن به خط آخر رسیده و اگر بخواهد ادامه یابد آمریکا دچار فروپاشی شده و عین شوروی، این نقطه فروپاشی آمریکا است، زیرا به خط آخر رسیده و همه شیطنت‌ها را برای حفظ موجودیت خودش آمریکا به‌کار می‌برد تا ما را براندازی کند و ما به همان نقطه‌ای رسیدیم که باید راهبردمان مقاومت فاطمه (س) باشد. تا هر کجا فاطمه (س) ایستاد ما باید بایستیم. مسئولان موظفند ابزار مقاومت مردم را در برابر این استکبار جهانی فراهم کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده که با دو کار آخرین شگردش را عمل کند؛ یکی اینکه مردم نان و آب نداشته باشند و دچار فقر شوند و خانواده آبرومند برای شام معطل باشند و خانواده کاسب و کارگر ضعیف، گوشت در خانه نداشته باشند و شگرد دوم آمریکا نیز این است که سفره دین از زیر پای مردم جمع شود.


سوء مدیریت مسئولان از تحریم ها بد تر است

آیت الله علم الهدی افزود: آنچه با آن روبه‌رو هستیم، تحریم اقتصادی آمریکا به تنهایی نیست؛ آنچه با آن روبه‌رو هستیم در داخل مملکت، سوء‌مدیریت مسئولان است که به کمک آمریکا رفته است و مشکل اصلی ما این است؛ یک جریان امنیتی می‌گوید گوشت را کیلوئی 27 هزار تومان وارد مشهد می‌کنیم و با تمام هزینه‌ها، به دست مردم با قیمت 35 هزار تومان می‌رسد، اما اکنون شاهد هستیم مردم باید برای گوشت ارزان صف طولانی داشته باشند و یا اینکه گوشت کیلوئی 85 هزار تومان بخرند. این چه مدیریتی است؟ بنا دارید آمریکا را کمک کنید که موفق شود؟ جلوی سوءمدیریت را بگیرید. این هم راه و چاره دارد؛ ما امروز آن قدر مشکل نداریم که مستاصل شویم؛ دشمن می‌خواهد مستاصل شویم و نباید سوءمدیریت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر دشمن می‌خواهد سفره دین را جمع کند و شما می‌گوئید «چادر» مهم نیست؟ در تمام مذاهب اسلامی یک مذهب و فرقه را پیدا نمی‌کنید که بگوید حجاب واجب شرعی نیست؛ بی‌حجابی «حرام شرعی» است و تظاهر به بی‌حجابی تظاهر به حرام و منکر است. هر که دلش نمی‌خواهد چادر سرش نکند؟ شهید دادیم که منکر شرعی در مملکت آزاد باشد؟ این حرفی است که شمای مسئول بگوئید؟

امام جمعه مشهد گفت: این فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فریاد همه را درآورده و حتی خانواده لامذهب و لائیک نیز صدایش درآمده است حتی این خانواده لائیک می‌گوید امنیت ناموس از من گرفته شده و دختر من به هیچ وجه در عفت و عصمت زندگی خانوادگی من نیست. این خانواده حتی بی‌دین است، اما ناموسش را می‌خواهد بعد شما می‌گوئید همان مقدار که فیلتر کردیم پشیمان شدیم؟ حق دارید پشیمان شوید، چون درست فیلتر نکردید اگر می‌خواستید درست انجام دهید اول شبکه اجتماعی را تقویت و بعد شبکه خارجی را فیلتر می‌کردید.

آیت الله علم الهدی افزود: پهنای باند 500 را به شبکه مفسد و 35 را به شبکه داخلی دادید و بعد فیلتر کردید معلوم است که اثر معکوس دارد و مردم مشکلاتشان با این مسئله برطرف نمی‌شود. این کار را شما کردید. می‌خواهید به دشمن کمک کرده و چراغ سبز نشان دهید؟ این سوءمدیریت بدتر است. دشمن هیچ قدرتی ندارد. تحریم آمریکا کوچک‌ترین نقشی ندارد؛ ممکن است مقداری ما را به زحمت اندازد، اما مستاصل نمی‌کند بلکه سوءمدیریت ما را مستاصل می‌کند. مردمی که دچار استیصال شده و ابزار مقاومت نداشته باشند چطور مقابل دشمن ایستادگی فاطمی داشته باشند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها