کد خبر: 264822
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۹:۴۶:۰۰
| |

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

بسیاری از بورسیه‌شدگان دولتی به کشور برنمی‌گردند/ اخذ وثیقه برای الزام به بازگشت تاثیرگذار است؟

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه هزینه بورسیه یک دانشجو در دوره دکتری کانادا حدود 6 میلیارد تومان می‌شود، گفت: آمار قابل توجهی از بورسیه‌شدگان دولتی به کشور برنمی‌گردند.

بسیاری از بورسیه‌شدگان دولتی به کشور برنمی‌گردند/ اخذ وثیقه برای الزام به بازگشت تاثیرگذار است؟
کد خبر: 264822
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۹:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه طرحی درخصوص ممنوعیت بورسیه دولتی دانشجویان بیان کرد: تجربه نشان داده تعداد قابل توجهی از کسانی که با بورس تحصیلی به خارج از کشور می‌روند، بر نمی‌گردند؛ یعنی علی رغم جایابی در دانشگاه‌ها برای این عده یا اخذ وثیقه به کشور نمی‌آیند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در پرونده بورسیه‌های دولت دهم، حدود یک چهارم از آنها که به خارج از کشور رفته بودند، برنگشتند لذا خاستگاه این طرح پرونده بورسیه‌ها است.

وی بیان کرد: کشور هر سال تعدادی بورسیه با پول بیت‌المال به خارج می‌فرستد؛ ولی آمارهایی که از برگشت این عده پس از فارغ التحصیل شدن وجود دارد، نگران‌کننده است.

اخذ وثیقه برای الزام به بازگشت تاثیرگذار است؟

عضو فراکسیون امید مجلس درباره هزینه تحصیل این افراد گفت: برای سه سال پیش که یک دانشجو با زن و فرزند به کانادا یا آمریکا می‌رفت و همسرش هم اجازه تحصیل در آنجا و بورسیه شدن دارد؛ حدود 2 میلیارد تومان هزینه می‌شد که با شرایط کنونی دلار تقریبا 6 میلیارد تومان برای یک دوره دکتری سه تا چهار ساله در کانادا یا آمریکا می‌شود.

وی درباره اخذ وثیقه نیز مثالی زد و توضیح داد: از دانشجو یک سند به عنوان وثیقه دریافت می‌شود، چهل سال دیگر که صاحب آن سند فوت کرد و ورثه نیازمند سند شدند، در پی آزاد کردن آن از وزارت علوم است برمی‌آیند و طبق قانون به میزان ارزی که دریافت کردند، باید به قیمت روز برگردانند.

فتحی ادامه داد: دانشجویی که سال 70 باید برمی‌گشت و برنگشته، اگر صاحب سند وثیقه او فوت کند، ورثه برای آزاد کردن وثیقه از رهن وزارت علوم همان میزان هزینه بورسیه را پرداخت می‌کنند؛ در حالی که آن میزان پول در سال 70 اگر در بانک هم نگه داشته می‌شد، اکنون حدود 10 میلیارد تومان شده بود.

چرا پول بیت‌المال صرف کسانی شود که برنمی‌گردند؟

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: زمانی کشور نیاز داشت افراد را به خارج اعزام کند؛ ضمن اینکه مردم راه تحصیل در خارج را بلد نبودند ولی اکنون که مردم خودشان با هزینه شخصی می‌روند و تحصیل می‌کنند، چرا از بیت‌المال صرف شود؟

وی درباره طرح خود توضیح داد: بر اساس این طرح، بورسیه دانشجویان مگر در دو مورد لغو خواهد شد؛ نخست در مورد دانشجویان دکتری که شش ماه تا یک سال بتوانند از فرصت مطالعاتی خارج از کشور استفاده کنند و دوم در علوم و فنونی که نیاز واقعی کشور است و در مواردی که ضرورت آن از سوی وزارت علوم یا بهداشت محرز شده که بر حسب مورد به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

فتحی با انتقاد از تضییع حقوق بیت‌المال در این زمینه، گفت: آمار کسانی که از سوی دولت بورسیه می‌شوند و برنمی‌گردند، قابل توجه است و نباید برای آنها از بیت‌المال هزینه شود.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها