کد خبر: 265098
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ۱۴:۰۵:۰۰
| |

نخست‌وزیر کوزوو اعلام کرد:

امکان توافق با صربستان بدون تغییر مرز

نخست‌وزیر کوزوو تاکید کرد دستیابی به توافقی میان صربستان و کوزوو در سال جاری میلادی ممکن است اما نمی‌تواند شامل تغییرات مرزی شود. او هشدار داد، تبادل اراضی می‌تواند به احیای تنفر قدیمی در منطقه بالکان منجر شود.

امکان توافق با صربستان بدون تغییر مرز
کد خبر: 265098
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ۱۴:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| این ایده که صربستان و کوزوو ممکن است از طریق تبادل ارضی به مناقشه دیرینه خودشان پایان دهند، سال گذشته همهمه‌ای به راه انداخت. پیشنهاد مذکور با موج انتقادات گروه‌های دست راستی و همچنین راموش هارادینای، نخست‌وزیر کوزوو که به سختی منتقد اعطای هرگونه امتیاز به صربستان است، مواجه شد. از آن زمان، مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا به بن‌بست رسیده است.

با این حال نخست‌وزیر کوزوو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت، به اعتقاد او توافق همچنان در دسترس است و حتی ممکن است امسال رخ دهد اما نظر او درباره تبادل ارضی همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

او با اشاره درگیری 1998 تا 1999 که عملاً موجب جدایی کوزوو شد، گفت: باز کردن مبحث گفت‌وگو درباره اراضی و مرزها، باز کردن گذشته است و گذشته غم‌انگیز بوده است. در جنگ‌های گذشته مرزها موضوع جنگ بوده است. تغییر دوباره مرزها خطرناک است و ما را به حصول توافق نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه دورتر می‌شویم.

مخالفت شدید راموش هارادینای، نخست‌وزیر کوزوو با تغییرات مرزی موجب شده است تا او رو در روی هاشمتاچی، رئیس‌جمهوری کوزوو قرار بگیرد که در مذاکراتی با میانجیگری اتحادیه اروپا با الکساندر ووجیچ، همتای صربستانی خود شرکت می‌کند.

در حالی که رؤسای جمهوری دو طرف این پیشنهاد را توضیح نمی‌دهند، رسانه‌های محلی و تحلیلگران باور دارند که طبق آن قسمت صرب‌نشین شمال کوزوو با قسمت آلبانیایی‌نشین کوچک در صربستان معاوضه شود. این پیشنهاد منطقه بالکان را به خطوط قومیتی نزدیک‌تر می‌کند و با انتقاد شدید گروه‌های راستگرا مواجه است.

نخست‌وزیر کوزوو می‌گوید، مایل به شروع دوباره مذاکرات است. اما مانع مهم بعدی مساله تعرفه 100 درصدی است که دولتش در ماه نوامبر روی کالاهای صربستانی اعمال کرد و بعد تنش‌آلود جدیدی به مناسبات دو طرفه داد.راموش هارادینای تاکید کرد: اگر صربستان می‌گوید که هرگز کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد، پاسخم این است که ما هرگز این تعرفه‌ها را حذف نمی‌کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها