کد خبر: 265204
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

کامبیز درمبخش مطرح کرد:

مکان مشخصی را به جشنواره تجسمی فجر اختصاص دهید

کامبیز درم‌بخش معتقد است که جشنواره تجسمی فجر نیاز به مکان مشخصی دارد تا بتواند تمام آثار هنرمندان شرکت‌کننده را نمایش بگذارد.

مکان مشخصی را به جشنواره تجسمی فجر اختصاص دهید
کد خبر: 265204
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| این‌ طراح و کاریکاتوریست پیشکسوت که داوری بخش کارتون و کاریکاتور را در یازدهمین جشنوارهتسجمی فجر بر عهده دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا در بررسی این رویداد فرهنگی، با بیان اینکه «هر سال تجربیاتی به این جشنواره اضافه می‌شود»، اظهار کرد: به عنوان مثال در دوره‌های گذشته داوران در هر رشته‌ای باید نظر می‌دادند، اما امسال هر داوری باید در رشته تخصصی خود اظهار نظر کند. پیشتر شرایط اینگونه بود که اگر داوری در حوزه خوشنویسی تخخصص دارد، درباره ویدئوآرت نیز اظهار نظر می‌کرد که طبیعتاً کار چندان شایسته‌ای نبود.

او یادآور شد: من همیشه عیب‌ها را می‌گویم، چون دوست هستم و فکر می‌کنم با تعریف کردن‌های الکی هیچ‌گاه پیشرفت نمی‌کنیم؛ بنابراین سعی می‌کنم هر جا که مشکلی هست بگویم.

این کاریکاتوریست در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به یک جشنواره تجسمی فجر استاندارد چه مسیری را در پیش داریم، گفت: مسیر طولانی و سخت است؛ اولین مساله این است که پول کافی برای این کار وجود ندارد و همیشه با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم. دومین مساله این است که جای مشخصی برای برگزاری جشنواره تجسمی فجر وجود ندارد. ایران جایی را کم دارد که هنرهای تجسمی‌اش را بتواند عرضه کند. در واقع ما نیاز به یک سالن بین‌المللی داریم که بتوانیم هنرهای تجسمی امروز را در آن به نمایش درآوریم. زمانی موزه هنرهای معاصر برای اینکه کار بود، اما سال گذشته شاهد بودیم که امکان پوشش این حجم از آثار نداشت و برخی هنرمندان نتوانستند آثارشان را به نمایش بگذارند.

او خاطرنشان کرد: همانند سایر کشورهای دنیا نیاز به مرکز بزرگی برای ارائه آثار تجسمی داریم، اما متأسفانه هنوز به این موضوع توجه نشده است. کنار موزه هنرهای معاصر زمین وسیعی وجود دارد که به بازارچه تبدیل شده است، در حالی که با توجه به این ظرفیت باید از سال‌ها پیش آن را می‌ساختند. همچنین افرادی که روی این کار نظارت می‌کنند باید آگاه و در موضوعات مختلف سررشته داشته باشند. نمی‌توان یک فرد اداری را به عنوان رئیس یک مجموعه هنری معرفی کرد.

این کاریکاتوریست همچنین درباره تأثیر برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر فعالیت حرفه‌ای هنرمندان این عرصه، گفت: برخی هنرمندان ایرانی معمولاً دنبال بهانه‌ای می‌گردند و خودشان خیلی کار نمی‌کنند و این خیلی بد است. در واقع باید موقعیتی پیش بیاید تا برخی هنرمندان شروع به کار کردن کنند. در حالی که هنرمند باید هر روز هنرمند باشد و هر روز خلق و ابداع کند. به نظرم کسی که منتظر جریان‌ها و رویدادهای هنری می‌ماند، اصلاً هنرمند نیست.

درم‌بخش خاطرنشان کرد: وجود این جشنواره‌ها از این نظر خوب است که به یک نحوی هنرمندان را به میدان می‌کشد، اما در عین حال باز هم مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که به زودی برطرف نمی‌شود و باید روی آنها تمرکز کرد و وقت گذاشت.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها