معاون وزیر جهاد کشاورزی:

85درصد پروتئین کشور در داخل تولید می‌شود/خاویار گیاهی در شمال کشت می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 85 درصد پروتئین مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود، گفت: گیاه کینوا موسوم به خاویار گیاهی که به قیمت 48 هزار تومان به کشور وارد می‌شود، جایگزین کشت برنج در استان‌های دیگر می‌شود.

85درصد پروتئین کشور در داخل تولید می‌شود/خاویار گیاهی در شمال کشت می‌شود
کد خبر: 265269
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نخستین گردهمایی مشترک روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، گفت: میزان تامین کالری با اتکا به تولید داخلی در سال 92 حدود 56 درصد بود که الان به 83 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در تامین پروتئین مورد نیاز کشور نیز تا 85 درصد خوداتکا هستیم، اظهار داشت: وضعیت امنیت غذایی کشور مناسب ارزیابی می‌شود و خواستار مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم حفظ حاصلخیزی خاک، رعایت تناوب در کشت را ضروری دانست و درباره چالش های بخش کشاورزی گفت: یکی از چالش های بخش کشاورزی، مساله آب است و کشاورزان نه تنها این چالش را ایجاد نکرده اند، بلکه همواره خواسته‌اند آن را مدیریت کنند. این چالش ناشی از مدیریت منابع آب کشور است.

کشاورز با بیان این که میزان روان‌آب‌ها از 90 میلیارد متر مکعب در دهه هفتاد به کمتر از 52 میلیارد متر مکعب در حال حاضر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: کشاورزان نه سدی احداث کرده‌اند و نه آب بیشتری به آنها تخصیص یافته است.

وی ناپایداری در ابعاد اقتصادی و اجتماعی را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی برشمرد و گفت: «کشاورزی قراردادی» می‌تواند به پایداری تولید کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که قیمت تمام شده از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی است، اضافه کرد: قیمت تمام شده متاثر از نرخ برابری ارز و فضای تجاری کشور است.

وی با بیان این که توفیقات کشور در گندم با کاهش 460 هزار هکتاری سطح زیر کشت نسبت به سال 92 حاصل شده است، یادآور شد: در حالی که سال زراعی گذشته 167 میلی متر بارش داشتیم، اما با افزایش بهر‌وری توانستیم گندم مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

کشاورز با اشاره به این که بهره‌وری محور برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: بهره وری آب در 5 سال اخیر سالانه 6 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تغییر فصل کشت از بهار به پاییز را از دیگر برنامه های این وزارت اعلام کرد و افزود:با کشت پاییزه چغندرقند علاوه بر حل مشکل آب و تامین بخشی از خوراک دام، بدون افزایش سطح بیشترین میزان شکر در طول تاریخ کشور را تولید کردیم.

کشاورز در ادامه به ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان های گیلان و مازندران اشاره کرد و افزود:گیاهان جدید همچون کینوا (خاویار گیاهی) که هم اکنون به قیمت 48 هزار تومان به کشور وارد می شود، جایگزین کشت برنج در استان‌های دیگر خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بر ضرورت انتقال دانش نوین به عرصه ها و مشارکت سازمان نظام مهندسی در این زمینه تاکید و تصریح کرد: بر اساس تحقیقات سالانه 380 هزار تن کود پتاس که گیاه را در برابر تنش‌های سرما و خشکی مقاوم می کند، باید مصرف شود این در حالی است که مصرف این کود از 24 هزار تن در سال 93 به 124 هزار تن در سال جاری افزایش یافته و هنوز ناکافی است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها