کد خبر: 265660
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۰:۵۹:۰۰
| |

یک کارشناس اقتصادی خبر داد

نفع 11 برابری ثروتمندان از یارانه بنزین نسب به فقرا

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از ظالمانه ترین روش‌های تخصیص یارانه را در بخش سوخت اعمال می‌کنیم، گفت: دهک دهم یعنی ثروتمندترین خانوارهای جامعه 11 برابر از دهک یک یعنی فقیرترین خانوارها از یارانه بنزین منتفع می‌شوند.

نفع 11 برابری ثروتمندان از یارانه بنزین نسب به فقرا
کد خبر: 265660
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «پایش»، قیمت بنزین ایران را ارزان‌ترین قیمت در بین کشورهای همسایه برشمرد و گفت: قیمت بنزین در ایران با احتساب هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل، جایگاه داری و غیره بیش از 5 هزار تومان است که دولت برای هر لیتر بنزین بیش از 80 درصد یارانه می‌دهد.

ثروتمندان حدود 80 درصد یارانه انرژی را می‌گیرند

زمانیان در ادامه با مقایسه مصرف بنزین دهک‌های ثروتمند و مستمند جامعه با یکدیگر افزود: حدود 60 درصد مردم کشور دارای خودروی شخصی نیستند و همین امر باعث شده است که دهک‌های ثروتمند جامعه که دارای بیش از یک خودرو هستند، حدود 80 درصد یارانه انرژی را به خود اختصاص دهند.

ثروتمندان 11 برابر فقرا از یارانه بنزین منتفع می شوند

وی ادامه داد: در بخش سوخت یکی از ظالمانه ترین روش های تخصیص یارانه را اعمال می کنیم ، در حال حاضر ما یارانه سوخت را بین ثروتمندان تقسیم می کنیم. بر اساس داده های مرکز آمار اگر کشور را به 10 دهک تقسیم کنیم، در حال حاضر، دهک دهم یعنی ثروتمندترین خانوارهای جامعه 11 برابر از دهک یک یعنی فقیرترین خانوارهای جامعه از یارانه بنزین منتفع می شوند.

یارانه ثروتمندان و فقرا

این کارشناس اقتصادی با تاکید با اینکه حدود 57 درصد از خانوارهای ایرانی خودروی بنزین سوز ندارند و در نتیجه، با اختصاص سهمیه به هر خودرو، ما حدود 57 درصد از خانوارهایی ایرانی را از گرفتن یارانه محروم می کنیم، گفت: از میان 10 درصد خانوارهای ثروتمند شهری، 86 درصدشان خودروی شخصی دارند و این در حالی است که فقط 0.7 درصد خانوارهای فقیر روستایی خودرو دارند.

افراد فاقد خودرو هم باید از یارانه بنزین بهره ببرند

زمانیان، توزیع یارانه بنزین در کشور را ناعادلانه خواند و در دفاع از طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی گفت: توزیع یارانه بنزین باید در کشور عادلانه باشد و کسی که خودرو هم نداشته باشد، باید از یارانه مذکور بهره ببرد. بنابراین اختصاص سهمیه بنزین به هر خودرو امری خلاف عدالت است که باعث می‌شود ثروتمندان همچنان بیش از سایر اقشار جامعه از این یارانه استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره رد این طرح در کمیسیون تلفیق مجلس، افزود: رد این طرح در کمیسیون تلفیق، اتفاق جالبی بود زیرا نمایندگان استدلالی در این خصوص آن نداشتند.

وی تورم‌زا بودن واقعی کردن قیمت بنزین را نیز رد نمود و گفت: با بررسی تجربه کشورهایی که قیمت بنزین، ثابت دارند می‌توان به این نتیجه رسید که عدم‌تغییر قیمت بنزین هیچ اثری در کاهش تورم نداشته بلکه به افزایش تورم، مصرف و قاچاق آن نیز دامن زده است که نمونه آن را در ونزوئلا و سودان قابل‌مشاهده است.

افزایش قیمت بنزین تورم زیادی ایجاد نمی‌کند

زمانیان با بررسی تجربه افزایش قیمت بنزین در کشور نیز بیان کرد: در کشور هر بار که قیمت بنزین افزایش‌یافته است، تنها چند درصد به تورم افزوده‌شده که این مسئله به وجود آمدن ابر تورم را رد می‌کند. از طرفی طرح مذکور فقط برای خودروهای شخصی است و خودروهای حمل‌ونقل عمومی شامل این طرح نمی‌شوند که خود فرضیه افزایش تورم را نیز ملغی می‌نماید.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت بنزین در طی سال‌های اخیر پلکانی افزایش نیافته است، افزود: بر طبق قانون باید قیمت بنزین هرسال اندکی افزایش می‌یافت تا هم به قیمت واقعی خود برسد و هم به مردم فشاری وارد نشود، اما دولت‌ها از اجرای این قانون سرباز زده‌اند و همین باعث پدیدار شدن مشکلات امروز شده است.

زمانیان افزایش پلکانی قیمت بنزین را امری مطلوب عنوان کرد اما شرط آن را ملزم شدن دولت‌ها به اجرای آن دانست.

مزایای طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی

این کارشناس اقتصادی در پایان با تأکید بر لزوم واقعی کردن قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بنزین به هر ایرانی گفت: واقعی کردن قیمت بنزین قاچاق سوخت را به حداقل می‌رساند و از طرفی به توزیع برابر یارانه انرژی به همه مردم نیز کمک می‌کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها